Viitorul bate la ușă! Portul Constanța îl va primi cu noi investiții majore! (I)

1596

Articole de la același autor

- Interviu cu Costel Stanca, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța

- Domnule director, portul Constanța are un master plan din 2011, realizat de consultantul japonez JICA, și un altul din 2016. Ultimul a costat 4,05 milioane de lei și cuprinde strategia de dezvoltare portuară până în 2040. După cum se cunoaște, în forma inițială, documentul a stârnit revolta operatorilor portuari, dar nici forma finală nu a scăpat de critica lor. Pornind de la aceste considerente, vă întreb: de ce este nevoie de un alt master plan la numai patru ani de la adoptarea precedentului?

- Nu este vorba de un nou master plan, ci de o actualizare a acestuia. În toată lumea, astfel de planificări strategice se reactualizează întrucât lucrurile sunt în schimbare. Vedeți, astăzi vorbim de navele propulsate de gazele naturale lichefiate (LNG), pentru ca mâine să vorbim de cele puse în mișcare de hidrogen. Strategiile de dezvoltare a porturilor se schimbă în funcție de apariția unor noi rute strategice și coridoare de transport al mărfurilor. În definitiv, porturile au datoria de a deservi economia de la uscat, fiind interfața pentru importuri și exporturi. Spre exemplu, dacă se dezvoltă industria auto din România, portul trebuie să răspundă nevoilor ei de export. Porturile trebuie să reacționeze la evoluția economiei din spațiul pe care îl servesc. De curând, în cadrul Ministerului Transporturilor a luat ființă o unitate de implementare a proiectelor de investiții, din care face parte și CNAPMC. Aceasta va stabili noua strategie de transport naval a României. Noi vrem să ne sincronizăm cu acest demers și să reactualizăm master planul portului Constanța, pentru că acestea trebuie făcute împreună. Strategia națională de transport naval se bazează și pe strategiile porturilor și căilor de navigație, iar portul Constanța este elementul său cheie.



- În demersul de reactualizare a master planului portului Constanța, veți colabora cu patronatul portuar?


- Categoric, da! Noi avem o colaborare foarte bună cu Organizația patronală Constanța Port Business Association. Intenționăm să facem, împreună cu ea, un grup de lucru și să o consultăm în toate etapele actualizării acestui master plan.

- Portul Constanța are câteva proiecte de investiți majore, care așteaptă de mulți ani să fie demarate: terminalul de gaze lichefiate (devenit o necesitate în condițiile trecerii flotei mondiale la propulsia cu LNG), finalizarea lucrărilor de construcție a insulei artificiale și a danelor aferente, construcția molului trei. Vor fi relansate aceste proiecte?

- Pot să vă confirm faptul că, în cadrul planului național de relansare economică și reziliență, avem deja nota de oportunitate semnată de ministrul Transporturilor, care se referă la molurile trei și patru ale portului Constanța. Subiectul este în discuție de multă vreme. Parțial, niște lucrări au fost executate. Noi ne propunem să avem totul contractat până în 2022 și chiar mai devreme, iar până în 2026 totul să fie terminat. În momentul de față pregătim caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate. Apoi, vom obține finanțarea. Va fi un proiect de circa jumătate de miliard de euro.

- Investiția va fi realizată cu finanțare europeană?

- Finanțarea este europeană. Planul național de relansare și reziliență este un mix de finanțare nerambursabilă plus un împrumut garantat de stat.

- Ce puteți să ne spuneți de proiectul terminalului LNG?

- În dana 99 se va face bunkerarea navelor cu LNG. Consiliul de administrație al CNAPMC a aprobat, deja, execuția studiului de fezabilitate pentru acest obiectiv de investiții, care va fi realizat curând. În cazul în care nu vom reuși să-l realizăm cu finanțare externă, ne vom asuma finanțarea integrală a proiectului. Este un angajament al României ca până în 2023 să realizăm acest obiectiv. În plus, pentru realizarea unui terminal LNG de amploare, discutăm, în prezent, cu potențiali investitori. În curând, vom avea o vizită importantă pe această temă. Vrem ca investiția să fie amplasată pe molul cinci al portului Constanța. Dorim să ne corelăm cu strategia energetică a României, să putem răspunde la întrebarea: în ce fel portul Constanța poate fi o platformă energetică? Această întrebare este pe buzele multora în această perioadă. Cu cât interesul investitorilor pentru zona de infrastructură portuară va fi mai mare, cu atât mai repede vom putea pune în aplicare acest proiect. (va urma)

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.391 secunde