Va stopa ministrul Sorin Grindeanu desființarea Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare? (I)

664
Epopeea desființării Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) și a Companiei Naționale de Comunicații pe Mare „Radionav”, aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, a început după ce guvernele din perioada 1990 - 2004 au reușit să desăvârșească opera de distrugere a flotei maritime comerciale și a flotei de pescuit oceanic.

Tentativa lui Berceanu

În august 2009, Radu Berceanu - ministrul transporturilor de la acea dată - s-a angajat în fața guvernului și a opiniei publice să desființeze o serie de structuri din subordine, printre care ARSVOM și „Radionav”. ARSVOM urma să devină un compartiment în cadrul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

La acea vreme, Federația Națională a Sindicatelor Portuare și-a exprimat dezacordul față de intențiile ministrului transporturilor, amintindu-i faptul că statul român și-a asumat o serie de obligații, prin acorduri și convenții internaționale, privind activitatea de căutare și salvare a vieților omenești pe mare. Reacția sindicatelor a fost suficientă, la acea vreme, pentru a bloca proiectul distructiv.





Prima victimă

Acțiunile de desființare a instituțiilor vitale pentru siguranța navigației n-au putut fi stopate la nesfârșit, fiind reluate pe măsură ce Ministerul Transporturilor a rămas fără specialiști în domeniul navigației maritime.

Așa se face că, pe data de 3 septembrie 2019, în timpul Guvernului Dăncilă, reprezentanții Ministerului Transporturilor în adunarea generală extraordinară a acționarilor au decis dizolvarea Companiei Naționale de Radiocomunicații Navale „Radionav", unitate cu o istorie de 83 de ani.

Apoi, în martie 2021, Ministerul Transporturilor a inițiat demersurile necesare predării patrimoniului „Radionav” către Ministerul Apărării Naționale. Cât privește îndeplinirea angajamentelor de trafic de radiocomunicații navale de apel, pericol și salvare, asumate de statul român prin convențiile internaționale, autoritățile au declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, că „se aplică Planul de cooperare privind intervenția unitară, în situații de urgență, pentru căutarea și salvarea vieții omenești pe mare, asumat de Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Afacerilor Interne și aprobat de primul-ministru al României la finele anului 2013.”


Ce să înțelegem din această formulare? Că cele trei ministere prestează zilnic serviciile pe care le îndeplinea o singură entitate: „Radionav”?





Proiectul lui Drulă

La începutul lunii iulie 2021, ștafeta acțiunilor pentru desființarea ARSVOM a fost preluată de informaticianul Cătălin Drulă. Ajuns la conducerea Ministerului Transporturilor, el a stârnit reacția mișcării sindicale portuare și a presei constănțene specializate în problemele industriei maritime, anunțând că ARSVOM va fi desființată, atribuțiile sale urmând să fie predate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, structură din cadrul Ministerului de Interne.

Nici istoria de 88 de ani a ARSVOM, bogată în misiuni de căutare și salvare a vieților omenești pe mare, nici protestele sindicatelor și nici argumentele legislative și profesionale împotriva acestui proiect n-au contat în ochii demnitarului, care a și trecut la fapte. Prin Ordinul nr. 969 din data de 9 iulie 2021, l-a detașat pe maiorul Ionuț Voicu, din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Constanța în funcția de director general al ARSVOM, pentru o perioadă de șase luni. Decizia a fost percepută de mișcarea sindicală ca fiind un prim pas în acțiunea de militarizare a instituției.

Apoi, în baza Ordinului nr. 1144 din 31 august 2021 a fost înființat un grup de lucru la nivelul Ministerului Transporturilor, condus de Doina Cojocaru – directorul Direcției de transport naval, având misiunea de a pregăti proiectul de act normativ pentru desființarea ARSVOM și preluarea atribuțiilor sale de către IGSU.

Între timp, guvernele s-au schimbat, iar Cătălin Drulă a fost înlocuit de Sorin Grindeanu la cârma Ministerului Transporturilor, înainte de a apuca să vadă desființarea ARSVOM-ului.




Audiență la Grindeanu

De curând, grupul de lucru și-a încheiat misiunea și i-a predat noului ministru proiectul de act normativ. Ei, și din acest moment sindicatele au reintrat în acțiune!

Pe data de 18 ianuarie 2022, Silviu Stanciu, președintele Federației Trans-Conex, și Lucian Boris Alexe, liderul Sindicatului Marinarilor din cadrul ARSVOM, au fost primiți în audiență de ministrul Sorin Grindeanu.

Liderii sindicali nu s-au dus cu mâna goală, ci înarmați cu documente menite a face lumină în această afacere instituțională.

Dar despre cum a decurs întâlnirea care ar putea să stopeze acțiunea de desființare a ARSVOM vom vorbi în ediția viitoare a ziarului. 



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2779 secunde