Un marinar accidentat pe o navă grecească e împiedicat să-și cunoască drepturile

6160
19
Navigatorul român Po. a suferit un accident de muncă. În timpul unei furtuni pe mare, s-a dezechilibrat și a dat să se țină de ceva, dar o ușă s-a trântit, i-a prins un deget și i l-a zdrobit. Nava aparține unei companii grecești și este acoperită de un contract colectiv de muncă, conform legislației elene și Convenției internaționale MLC 2006, pe care Grecia a ratificat-o. Altfel spus, marinarul român ar trebui să beneficieze de aceleași drepturi de care se bucură navigatorii greci în cazul accidentelor de muncă: plata cheltuielilor medicale și de recuperare, concediu medical, compensații pentru incapacitate temporară sau permanentă de muncă.

Problema este că românul nu își cunoște drepturile contractuale, întrucât, la angajare, nu i-au fost aduse la cunoștință. Nu i-a fost prezentat contractul colectiv de muncă, iar contractul individual este sumar, lacunar.

În urma accidentului, angajatorul i-a transmis că vătămarea sa nu este accident de muncă, ci rezultatul neglijenței. Astfel că marinarul a fost nevoit să își achite singur costurile cu operația și recuperarea.

Dornic să își cunoască drepturile ce i se cuvin, tânărul marinar s-a adresat companiei de crewing din Constanța, prin intermediul căreia plecase pe mare. În zadar! Atunci, a apelat la ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor, deși nu este membru al acestuia.

Dând curs solicitării, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România, a contactat agenția de crewing, care, aflând despre ce e vorba, i-a închis telefonul.

Apoi, pe data de 29 mai 2017, liderul SLN a primit un mesaj batjocoritor din partea respectivei agenții de crewing, în care se spune:

"Domnule Mihălcioiu, referitor la Po., vă rog să notați că neatenția nu poate fi catalogată accident de muncă!!! (...) În schimb, domnul Po. are nevoie de asistență, dar nu pentru deget. Problema lui și a mamei lui se află în altă parte a corpului. (...) Această companie nu are contract ITF! De aceea, nu înțeleg de ce am fost sunată de dvs. Întotdeauna când au existat probleme legate de marinari, agenția noastră a făcut toate demersurile necesare pentru a le soluționa.

Domnule Mihălcioiu, contractul nu este cu ITF, iar dl. Po. nu e membru de sindicat. Am fost sunată și în trecut de dvs. pentru unele probleme legate de marinari, deși, curios, aceștia nu erau membri de sindicat, iar dvs. m-ați sunat în calitate de reprezentant al sindicatului! Și mă opresc din comentarii! Agenția funcționează de 15 ani și nu am avut incidente care să nu fie soluționate amiabil. Cazul domnului Po. e special pentru că l-a amenințat pe armator, i-a vorbit urât doamnei M. Eu sunt obișnuită cu vocabularul d-nei. Po. și al fiului ei. Dacă doriți totuși amănunte despre acest caz, o puteți contacta pe d-na. M.

Dânsa vă poate pune la dispoziție tot istoricul acestui caz. O zi bună! Anda C."

A doua zi Adrian Mihălcioiu i-a dat următorul răspuns: "Dragă doamnă C., sunt foarte surprins să primesc un astfel de mesaj de la dvs. După cum știți, toți proprietarii de nave aflate sub pavilion grec se supun legislației elene și contractului colectiv național. În conformitate cu MLC 2006 și legislația românească, în cazul în care un contract de negociere colectivă formează integral sau parțial contractul de muncă al marinarilor, trebuie să fie disponibilă o versiune sau o parte a contractului colectiv de muncă în limba engleză pentru navigatori, pentru a-și cunoaște și înțelege drepturile și responsabilitățile. Sunt foarte surprins să văd comentariile și hotărârea dvs. de a acționa în maniera dvs. cu marinarii recrutați și plasați prin intermediul agenției dvs. de crewing. În particular, cu incidentul domnului Po., constat că, deja, ați decis că nu a suferit un accident la bord, deoarece s-ar fi întâmplat din neglijența sa.

Vreau să vă informez că domnul Po. este protejat de un contract colectiv de muncă, a suferit un accident la bord și o intervenție chirurgicală în România, pe un deget rupt, a plătit toate costurile și a făcut și alte cheltuieli pentru recuperare. Asta înseamnă că nu a beneficiat de asigurare medicală adecvată, de salariu și asistență. Mi-a declarat că a refuzat medicul din Constanța și a ales unul din București; nu-și cunoaște drepturile. A solicitat contractul colectiv, dar nimeni nu i-a dat niciun ajutor, din data de 11 martie 2017 până acum. Când v-am contactat, după cum reiese din mesajul dvs., ați fost foarte contrariată și supărată că solicitarea vine de la Sindicatul Liber al Navigatorilor / ITF. Pentru informarea dvs., avem dreptul de a apăra și a sfătui orice navigator, indiferent dacă este sau nu membru al vreunui sindicat. Prin urmare, dacă ați semnat contractul de angajare al navigatorului în numele proprietarului navei, v-ați asumat responsabilitatea privind recrutarea și plasarea marinarilor în condiții de muncă standard, la bordul navelor. Aceasta este, de asemenea, parte a responsabilităților dvs. în temeiul Convenției MLC din 2006 și al legislației românești. Asigurați-vă că membrii noștri nu sunt tratați așa cum o faceți dvs. și proprietarul navei, în acest caz, că ei au drepturi bine cunoscute și actualizate. Sper că aceste informații vă vor ajuta și veți transmite mesajul corespunzător proprietarului navei, pentru a rezolva această situație, cât mai curând posibil. Salutări, Adrian Mihălcioiu, inspector ITF."

Pe 31 mai, compania de crewing i-a transmis liderului SLN un nou mesaj:

 "Dragă domnule Mihălcioiu, regret că dați informații greșite! Prin mesajul dvs., lăsați impresia că agenția și armatorii noștri încalcă MLC. (...) În conformitate cu informațiile mele, în Canada, proprietarul navei a trimis marinarul la doctor, dar acesta nu a urmat instrucțiunile medicale. Pentru o situație clară, sunt sigură că doamna M. și proprietarul navei vor oferi, celor ce doresc să știe exact situația cu privire la acest caz, toate detaliile. Cu cele mai bune urări, Anda C."

Iată răspunsul SLN: "Vă rugăm să rețineți că nu solicităm informații în acest caz; vrem ca proprietariul navei să îl rezolve în conformitate cu contractul colectiv de muncă al navei. E vreo problemă pentru dumneavoastră? Cum poate navigatorul să știe că problema lui va fi rezolvată în conformitate cu contractul colectiv de muncă aplicabil, dacă nu își cunoaște drepturile? Spuneți că ar trebui să avem încredere în dvs. Îmi pare rău, dar aveți o poziție greșită în acest caz. Reiterez solicitarea ca domnului Po. să i se prezinte prevederile contractului colectiv de muncă sau anexele la contractul său de muncă, aceasta fiind, de asemenea, responsabilitatea dvs. Cu respect, Adrian Mihălcioiu."


Comentează știrea

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
nazi
6 iunie 2017
opinie

Înțeleg protejarea identității marinarului dar a companiei de crewing nu o înțeleg, cum putem să ne ferim de asemenea companii de crewing care nu respecta marinarii.

menu
6 iunie 2017
opinie

Vine impozitul pe gospodărie și vom plăti tot adică vreo 46% din salariu + cotizația la SLN și atunci nu mai e nevoie de legea marinarilor

Unem
6 iunie 2017
Alta opinie

Dar ce, acum nu platesti impozit pentru salariul primit? Grav, foarte grav.

Răspuns la: opinie
Adăugat de : menu, 6 iunie 2017
Vine impozitul pe gospodărie și vom plăti tot adică vreo 46% din salariu + cotizația la SLN și atunci nu mai e nevoie de legea marinarilor
adgd
6 iunie 2017
Să să înscrie în sindicat

Este singura soluție

Nelu - navigator
6 iunie 2017
Opinie

Am mai auzit de astfel de probleme. Multumesc ca sunt la CMA CGM si aici astfel de cazuri nu se pot intampla. Am mai fost si la Barklav inainte si la fel ca la CMA, armatori seriosi. Cum pot exista astfel de agentii ca cea din articol? Autoritatile ar trebui sa ia niste masuri .

Milea Constantin
6 iunie 2017
accident

Doamna, cu tot respectul, accident la nava e accident. Dupa cate stiu si in drum spre nava si de la nava spre casa tot accident se numeste.

Popescu C
6 iunie 2017
Cel implicat

Din cele relatete de doamna Chioveanu Anda, pot dovedi ca afirmatile sunt mincinoase. Da am facut 3 contracte cu agentia de crewing "..." condusa de doamna Chioveanul Anda (toate de peste 6luni la aceeasi compaine de shipping). Compania angajatore din Grecia, cere doare ETO din Romania. Nu poate fi vorba despre nici un fel de relatie intre mine si compania din Grecia. Este adevarat ca am fost operat in Spitalul Judetean Constanta (la sectia de chirugie plastica si reparatorie) pe cheltuiala statului Roman. Eu platind taxe statului grec, aveam dreptul sa aleg o clinica privata platita din bani armatorului grec.Trebuie sa spun ca am suferit accidentul pe data de 11.03.2017, am fost trimis la un medic generalist in Vancouver pe data 13.03.2017 (care recomandat repatriere si repausul maini 2-3luni vazand rana deschisa si durerile pe care le aveam). Medicul din Vancouver,Canada nu m-a trimis la un medic specialist. Oare de ce? Dupa insistentele mele in data de 17.03.2017 am fost debarcat. Din data de 20.03.2017 si pana azi 06.06.2017 am dovezi medicale(cu toate procedeele la care am fost si sunt supus in Romania). In ceea ce priveste suma mentionata de doamna Chioveanu Anda (5000 euro) nu am cerut decat contractul colectiv de munca. Vazand ca nu gasesc intelegere la doamna Chioveanu am fost nevoit sa bat la usa Sindicatul Liber al Navigatorilor. Am fost primit imediat de liderul SLN si ITF domnul Adrian Mihalciou care mi-a ascultat povestea in intregime (eu ne fiind membru de sindicat - o mare greseala a mea). Dumnealui a inceput sa caute soluti ca eu sa imi primesc compensatiile care mi se cuvin. Pe aceasta cale tin sa ii multumesc domnului Adrian Mihalciou. Pe doamna Anda Chioveanu o rog frumos sa aiba intelegere si consideratie pentru situatia medicala in care ma aflu din data 11.03.2017! Nu doresc de la firma de shipping decat drepturile care sunt stipulate in contractul colectiv de munca. Nu in ultimul rand pot dovedi o alta afirmatie mincioasa ca nu as fi fost dorit la bordul navelor de sefi mecanci (am caracterizari/documente de la sefi mecanci cu care am lucrat). Va multumesc pentru articolul din ziarul dumneavoastra!

Cititor
6 iunie 2017
O alta opinie

Stimata Dna.Chioveanu, Nu va cunosc(dvs.si agentia dvs.), Mesajul dvs.nu face decat sa apara mai multe intrebari. Spuneti ca de fiecare data a revenit la bordul aceleasi nave prin interventia la, si cu ajutorul Comandantului. Deasemenea spuneti ca "In conditiile in care mecanicii sefi recomandau intreruperea colaborarii cu acest electrician !" , management-ul companiei si agentia dvs, ati trecut peste CPR-urile anterioare datorita solicitarilior Comandantului. Lucru putin posibil, ...poate o data, dar nu se repeta si a 3-a oara. Si dvs,stiti ca in general (si in asemenea situatii) interventiile unui Comandant sunt inutile. Dar daca chiar asa sa intamplat, atunci trebuie sa va asumati cu demnitate erorile comise si sa le rezolvati onorabil si in liniste. Faptul ca sa ajuns la asemenea, hai sa le spunem Mahalagism, si modul in care ati inteles sa comunicati cu ITF-ul (fie el si sindicat), si mai socant, sa contestati apartenenta cuiva, jignirea si defaimarea publica a unei persoane, eludarea unei Conventii Intl ...toate acestea sunt numai din vina si incapacitatea dvs.de a gestiona asemenea situatii. Era mult mai simplu sa cooperati cu Dl.Mihalciou, punand la dispozitie documentele necesare, inscrisurile de la bordul navei, samd... , daca exista si nu cumva au fost facute "a la Grec". Trebuie sa mai stiti ca orice accident produs la bordul navei, indiferent de locul unde se afla aceasta, sunt considerate Accidente in Munca si tratate ca atare! Trebuia si trebuie sa acceptati ITF-ul ca mediator. Restu... cum am spus, mahalagisme.

Maria S
6 iunie 2017
Opinie

Stimata Dna. Anda Chioveanu, daca in situatia prezentata ar fi fost fiul dumneavoastra, la fel ati fi procedat? Asa cum a mai spus cineva mai inainte, accidentul pe vas este accident de munca si restul este mahalageala. Este ipocrit sa reactionati asa cum ati reactionat si mai ales ca este vorba despre un marinar roman. Tot respectul Domnului Adrian Mihălcioiu.

Maria S
6 iunie 2017
Opinie

Stimata Dna. Anda Chioveanu, daca in situatia prezentata ar fi fost fiul dumneavoastra, la fel ati fi procedat? Asa cum a mai spus cineva mai inainte, accidentul pe vas este accident de munca si restul este mahalageala. Este ipocrit sa reactionati asa cum ati reactionat si mai ales ca este vorba despre un marinar roman. Tot respectul Domnului Adrian Mihălcioiu.

19 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.089 secunde