Tragediile care au cutremurat shipping-ul românesc

3534
11
Tragediile care au cutremurat shipping-ul românesc - tragediileserenityi-1393441773.jpg

Articole de la același autor

 … dar au lăsat indiferente autoritățile


După o întârziere de două luni, trupul neînsuflețit al celui ce a fost comandantul de cursă lungă Dorel Iftodi, a ajuns acasă. Potrivit informațiilor pe care le deținem, avionul în care se afla sicriul era așteptat să aterizeze în țară, în cursul zilei de ieri. 


O greșeală de neiertat


Dorel Iftodi a decedat pe data de 10 decembrie 2013, la bordul navei "Serenity 1". Avea 56 de ani. Plecase sănătos în voiaj. Prietenii și colegii lui de breaslă din Constanța îl știau într-o bună formă sportivă. În ultimii ani era mereu prezent pe terenul de tenis, cu prilejul competițiilor organizate de Ziua Marinei Române. De aceea, au fost surprinși să audă de trecerea lui prematură în lumea umbrelor.


Așa cum e procedura în astfel de cazuri, autoritățile din orașul-port Recife (Brazilia), unde acostase nava, au declanșat o anchetă pentru a stabili cauzele decesului și a permite repatrierea defunctului. Dar lucrurile s-au complicat din cauza unor încurcături birocratice și totul a trebuit să fie reluat de la capăt. Potrivit surselor noastre de informații, vina aparține reprezentanței diplomatice românești, din Brazilia, care ar fi omis să precizeze cauza decesului, în documente. O astfel de greșeală este impardonabilă, e o dovadă de lipsă de respect față de fostul marinar și față de durerea familiei îndoliate.


Cazul de mai sus atrage, încă odată, atenția asupra indiferenței cu care autoritățile statului român îi tratează pe marinarii aflați în situații dramatice. 


În ediția de ieri a ziarului "Cuget Liber" v-am relatat povestea tragică a lui Florin Filip, comandantul navei "RM Power", care a murit în avion, în drum spre țară. Împreună cu secundul Robert Racoviță, el a fost arestat în Argentina, în august 2013, în baza unor acuzații ce s-au dovedit a fi nefondate. În urma șocurilor provocate de întâmplările prin care trecuse și a stresului prelungit, Florin Filip s-a îmbolnăvit grav și s-a sfârșit înainte de a ajunge acasă. 
Tratamentul aplicat românilor de către statul argentinian a echivalat cu o condamnare la moarte pentru Florin Filip. O parte din vină revine autorităților din țara noastră. Dacă le-ar fi acordat asistență diplomatică și juridică celor doi marinari nu s-ar fi ajuns la acest deznodământ tragic. 


Condamnat în lipsă


Printre marinarii care au avut parte de un tratament incorect în timpul cercetărilor penale s-au aflat și patru navigatori români de pe nava "Luna del Mar": ofițerul de punte Costel Drăghici, mecanicul Daniel Eduard Dinescu, motoriștii Nicolae Peicu și Teodor Culea. Ei au fost ținuți un an și două luni în închisorile portugheze, sub acuzația de trafic de droguri, fără a fi judecați. În 2007, instanța din Lisabona a constatat că românii sunt nevinovați și i-a eliberat. 


În perioada detenției, autoritățile române nu le-au acordat nicio atenție. Singurii care au crezut în nevinovăția lor și i-au ajutat prin toate mijloacele, au fost Adrian Mihălcioiu, inspectorul ITF - România, și colegii săi din conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor.


Ieri, fiul motoristului Nicolae Peicu ne-a relatat că tatăl său a fost atât de traumatizat de tot ceea ce i s-a întâmplat încât n-a mai avut curaj să plece pe mare. Sănătatea îi era afectată și, în aprilie 2013, în urma unui accident vascular, a decedat. 


Cazul navigatorilor de pe nava "Spica Gas" ține de domeniul absurdului. În 2009, echipajul și nava au fost abandonați în portul Pireu (Grecia). După șapte luni, în urma intervenției ITF (Federația Internațională a Transportatorilor), autoritățile grecești le-au permis românilor de la bord să plece acasă. "Ulterior, șeful mecanic s-a trezit cu un proces în Grecia, fiind acuzat că a părăsit nava aflată în rada portului și a pus-o în pericol. Grație cooperării cu ITF, el a putut prezenta documente în apărarea sa. Procesul nu s-a încheiat încă" - relatează Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Nici în acest caz, autoritățile din România nu au sărit în ajutorul marinarilor. 


"În 2012 - povestește liderul SLN -, în Turcia, s-a încheiat procesul a trei navigatori români, care au fost declarați nevinovați de către instanța de judecată. Este vorba de comandantul, șeful mecanic și secundul unei nave ce intrase la reparații, în 2009, într-un șantier naval turcesc. La bordul ei s-a produs o explozie și un lucrător și-a pierdut viața. Deflagrația fusese cauzată de echipa de reparații din cadrul șantierului, care nu a respectat regulile de securitate a muncii. Cu toate acestea, autoritățile turcești i-au inculpat pe navigatorii români. Cei trei au fost nevoiți să își angajeze avocați, să-i apere. SLN i-a sprijinit, oferindu-le informații utile în proces. În schimb, autoritățile române nu i-au ajutat cu nimic."


Căutat de Interpol


Pățania comandantului de pe nava "Sulina" este exemplară pentru lipsa de respect cu care birocrațiile îi tratează pe navigatori. În 1999, vaporul a fost arestat de autoritățile din portul Alger, pentru datoriile operatorului Self Invest, iar după o perioadă, echipajul a fost schimbat. 


"În 2006, comandantul primului echipaj s-a trezit că este căutat de Interpol. Fusese condamnat în lipsă de o instanță de judecată din Algeria, pe motiv că a părăsit nava, și dat în urmărire internațională. În fapt, cel de-al doilea echipaj fusese cel ce o părăsise, dar birocrația din portul Alger încurcase listele de echipaj. Omul era nevinovat și a fost îndrumat de SLN cum să se apere, cu documente și martori" - relatează Mihălcioiu. 


Nu se știe cum s-a încheiat povestea, dar un lucru este clar: autoritățile române nu i-au sărit comandantului român în ajutor. 
Fitterii Valerică Dragnea și Radu Maziliu, de pe nava "African Priode", au stat închiși timp de doi ani sub pământ, în închisoarea de maximă securitate Kiri-Kiri, din Nigeria. În anul 2005, nava a fost reținută de autoritățile nigeriene, sub acuzația că ar fi transportat ilegal petrol brut. Trebuie spus că arestarea navelor sub tot felul de pretexte, pentru a-i mulge de bani pe armatori, este o practică veche în Nigeria. 


La îndemnul armatorului, o parte din echipaj a fugit cu nava, de sub nasul pazei. Restul echipajului, printre care și cei doi fitteri, fusese reținut pe mal, din dispoziția autorităților, tocmai pentru a împiedica o eventuală fugă. 


Românii - evident nevinovați - au fost închiși. Abia după doi ani au fost eliberați, în urma intervenției SLN și a Ministerului Afacerilor Externe. Probabil că ar fi fost și astăzi în închisoare, dacă familiile lor nu ar fi solicitat ajutorul sindicatului. 
În fiecare an, numeroși navigatori din întreaga lume cad victimă relelor tratamente ale autorităților. 


Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Nicolai Cristian
27 februarie 2014
Ce e de făcut?

Faptul ca statul roman e bolnav si impotent nu e o scuza. Trebuie judecat la Strassburg, la curtea drepturilor omului. Una dintre conventii este  dreptul la un proces echitabil în materie civilă sau penală. Excelentele lor, ambasadorii trebuie agătati in aceste procese chiar dacă si astia au imunitate (adică el îti da in cap iar tu trebuie sa spui merci)

Vai de capul nostru
27 februarie 2014
Angajat ls Stat

Un angajat al statului Roman are doar urmatoarele prioritati: 1. Sa fure si / sau sa ia spaga cat mai mult, 2. Sa stea cat mai putin la servici, 3. Cat sta la servici sa nu faca mai nimic exceptand cand are interes pt pct 1. Si cum ar putea avea alte prioritati cand asta fac si cei mari, conducatorii iubiti? Pestele stim de unde se strica!

El Base Trai-Anus
27 februarie 2014
Eu, Băse Dracul sunt di vină !

Da, eu Băse Dracul sunt di vină pintru ca am vandut pe 1 dolar fiecare vapor romanesc sa nu mai aveti voi cu ce naviga si am luat spaga 100.000 dolari la fiecare vapor vandut. Acum ati inteles de unde am eu bani sa cumpar teren agricol la Nana in jud.Calarasi ?...Ce credeati ma ca am luat imprumut de la CEC ?....Am facut asta sa va dau praf in ochi sa nu mai vedeti adevarul-adevarat ! Ha...ce frumoasa-i tara mea ! Oare o sa ma impuste poporul roman dupa ce mi se termina mandatul ?...Nuuuu, pentru ca am sa fug din tara cu Elena mea, nu băăăă....Elena Basescu, ci Elena Udrea, fosta Cocoș, sa-mi cheltuiesc " cocoșeii " prin Las Vegas....hai ca-i bine ! Am uitat sa va mai mint odata inainte de a pleca : Să traiti bineee !!!!...ce v-am pacalit băăăăă.....ce v-am păcălit !!!

raluca filip
27 februarie 2014
Strigator la cer

Sicer raman fara cuvinte...dar este strigator la cer!Nu pot sa cred ca intr-o tara civilizata, asa cum este Romania, ma rog nu la nivelul Germaniei, ne purtam cu oamenii ca si cum ar fi animalele.Marinarii romani pleaca pe mare, la o munca foarte grea, aduc bani in tara,iar statul roman ii condamna la moarte.Navigatorii romani platesc taxe, impozite si sunt cetateni cu drepturi depline, egale in fata legii.Statul este obligat sa intervina pentru ei.Nu trebuie sa astepte ultimul moment ca sa actioneze,pentru ca raman oameni marcati pe viata, daca nu mor in scurt timp dupa.Marinarii romani trebuie protejati si au dreptul la prezumtia de nevinovatie oriunde in lume.Daca dai cu pumnul si apoi cauti dovezi, omul respectiv este marcat pe viata.Vreau sa cred ca situatiile tragige de mai sus sunt suficiente ca sa nu se mai intample cazuri de genul asta.Vreau sa cred ca nu trebuie sa ne judecam pentru drepturile omului si ca putem sa facem ceva macar acum in ultimul ceas.

justitiar
27 februarie 2014
articol

Un articol tendentios legat de implicarea sau neimplicarea autoritatilor si al SLN-ului. Nimeni nu acuza fara motiv, indiferent ca este vorba despre Nigeria sau Potugalia sau Brazilia sau Argentina. mentalitatea celui care a scris... sau mai bine zis motivatia acestui articol este ridicarea in slavi si pe podium al domnului Mihalcioiu. Pentru cei ce stiu cu ce se mananca dreptul maritim international, acest articol nici nu trebuie citit dupa parcurgerea primelor randuri. Asa ca pentru cei ce nu stiu, o simpla cautare pe siturile de profil cu referire la cazurile respective poate sa aduca lamuriri ce nu se suprapun deloc cu cele enuntate in articol! Sunt curios daca ramane comentariul sau nu...

raluca filip
27 februarie 2014
cand nu cunosti, mai bine taci

Stimate domnule justitiar, Dumneata nu esti navigator si nu sti ce inseamna munca pe mare.Din fericire nici eu nu stiu, pentru ca sunt femeie, dar din nefericire atat tatal, bunicul, cat si unchii mei au fost navigatori.Pot sa spun cu mana pe inima ca aceasta meserie,este una extrem de grea si din aceasta cauza multi barbati renunta si fac altceva.Este foarte usor sa acuzi si apoi sa iti dai seama ca nu ai dovezi clare, sigure ca sa poti condamna un om.Cine plateste apoi pentru toate greselile? Si cu ce pret trebuie sa platesti ca sa poti sterge cu buretele tot raul care s-a produs asupra acestor oameni cat si asupra familiilor?

sarsaila
27 februarie 2014
marinarii si politicienii...

Excelentele lor, ambasadorii romani dorm in bocancii statului pe bani frumposi si fac bisnita sub acoperirea bagajului diplomatic.

Răspuns la: Ce e de făcut?
Adăugat de : Nicolai Cristian, 27 februarie 2014
Faptul ca statul roman e bolnav si impotent nu e o scuza. Trebuie judecat la Strassburg, la curtea drepturilor omului. Una dintre conventii este ...
vrem dreptate
27 februarie 2014
jos cu Mihalcioiu

Si va rog mai lasati-ne si cu sindicatul navigatorilor si cu Mihalcioiu, pentru ca atata timp cat companiile de shipping sunt obligate sa plateasca sindicatului navigatorilor o taxa permanenta, Mihalcioiu si ai lui nu vor apara navigatorul in lupta cu companiile de shipping. Asa ca ar trebui desfiintata aceasta institutie care nu face nimic in apararea marinarului cu angajatorul.Degeaba il ridicati in slavi pe Mihalciuoiu.

un marinar
27 februarie 2014
Dorel Iftodi

Va spun eu ca Dorel Iftodi s-a sinucis ori a fost ajutat ca era dus de mult cu pisicul il cunosc prea bine nu era normal omul asta.Vizitele medicale sigur le-a luat ci spaga ca Burbea zis nebunul ia la greu.Toti marinarii stiu ca I se spunea Dorel nebunul si inca de acum vreo zece ani daca nu mai mult se mai batea prin cabina cu marinarii care aveau tupeul sa I se opuna pe buna dreptate.

Un marinar
5 martie 2014
Pt.Justitiar si Pt vrem dreptare

Nu vreau a va jigni,e foarte usor si nu foloseste la nimic. Se vede de la o posta ca suntetzi OUT total. Orice cerere pentru o problema adresata autoritatilor romane de la ambasade(sau consulate) sunt sortite,cam95%,esecului.Ai mai mare ajutor de la bastinasi.Daca invitatiile sunt facute pentru vreun chiolhan sau sa le umpli masinile cu cadouri sau mancare,atunci ai cam 95% sortzi de izbanda Si spun din proprie experientza( Vezi cazul navei TIMIS,1995-Lisabona.Iar pentru SLN,vedetzi caz Tg Neamtz-1997.Nu am fost refuzat NICIODATA daca s-a ivit vreo problema,sa nu fiu ascultat,ajutat daca s-a putut,sau indrumat spre bine unde ajutorul imediat nu a putut fi facut. Va Salut!

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5624 secunde