Traficul navelor pe Dunăre, "conectat" la standarde europene cu o investiție de 50 milioane lei

2025
Traficul navelor pe Dunăre,

Articole de la același autor

Prima etapă a proiectului RoRIS, un sistem de management al traficului pe Dunăre și de informare asupra transportului pe ape interioare, a fost finalizată.

Proiectul a fost demarat în 2009, de către Autoritatea Navală Română (ANR), și are drept scop alinierea tranzitului de pe apele interioare la standardele de comunicații și siguranță din Uniunea Europeană.
"RoRIS este un sistem complex de monitorizare și management al traficului de nave, pe tot sectorul românesc al Dunării. Urmează acum să începem faza a doua a procesului de implementare, în care vom face câteva completări și vom introduce noi servicii. Scopul final este ca sistemul nostru să fie compatibil cu cel folosit în alte țări, motiv pentru care vom face acum interconectarea cu sistemele similare din Austria, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și Serbia", spun oficialii ANR.
Proiectul face parte din domeniul major de intervenție 3.2 al Programului Operațional Sectorial, "Îmbunătățirea siguranței traficului pe toate modurile de transport", și va upgrada actualul sistem VTMIS, folosit în România. Județe vizate sunt Constanța, Tulcea, Galați, Brăila, Călărași, Ialomița, Giurgiu, Teleorman, Dolj, Mehedinți și Caraș-Severin.
Valoarea totală a proiectului se ridică la aproape 50 milioane lei, din care 42 milioane lei reprezintă costurile eligibile. Finanțarea nerambursabilă este asigurată din POS, prin intermediul Fondului de Dezvoltare Regională, și va acoperi circa 71,12% din investiția totală eligibilă, adică în jur de 30 milioane lei. Contribuția statului român este de 28,88%, respectiv 12 milioane lei.

Obiectivele RoRIS
Iată, în continuare, ce va aduce nou proiectul RoRIS:
1. Creșterea siguranței transportului, datorită extinderii numărului de căi navigabile monitorizate, dotate cu servicii de identificare și localizare a navelor. De asemenea, numărul mai mare de aplicații-suport pentru serviciile RIS le vor permite operatorilor să rezolve mai repede toate problemele care apar.
2. Creșterea eficienței transportului, prin introducerea unui număr mare de stații radio de comunicare cu navele, de radare de supraveghere și de piloni de marcaj. "Navele vor circula mai rapid, fără blocaje, în condiții mai sigure, ceea ce va reduce numărul de evenimente de navigație/an/navă, raportate la numărul total de kilometri parcurși", explică cei de la ANR.

Structura sistemului
1. Centrele locale vor asigura colectarea datelor de la senzorii de pe Dunăre și de la nave.
2. Centrele regionale vor cen-traliza datele primite de la centrele locale, vor filtra informațiilor duplicate și vor transmite apoi un raport către centrul național.
3. Centrul național va colecta date de la nivel regional și va coordona întregul sistem, urmând să realizeze schimb de informații cu organizațiile similare din alte țări.
4. Un terminal RoRIS va exista și la Ministerul Transporturilor

Monitorizare hi-tech
Sistemul RoRIS va folosi o rețea de senzori de localizare și de identificare a navelor de tip AIS (Sistem de Identificare Automată) și radare și supraveghere video de tip CCTV (Televiziune cu Circuit Închis). Rețeaua de comunicații va fi una complet nouă, toate informațiile și convorbirile urmând să se realizeze digital, prin intermediul internetului.
Componentele sistemului sunt rețeaua AIS, senzorii radar, senzorii video pentru zi și noapte, stațiile meteo, rețeaua de comunicații de voce și aplicațiile pentru PC-uri, cu ajutorul cărora se va realiza managementul propriu-zis al traficului fluvial.
Ce va face exact sistemul RoRIS? Va transmite avize pentru navigatori, va asigura managementul ecluzărilor, va face statistici ale traficului de nave, va ține o evidență a navelor care tranzitează Dunărea și a personalului acestora, va oferi servicii pentru reducerea efectelor calamităților și va monitoriza transporturile de mărfuri periculoase.
"După încheierea celei de-a doua etape, sistemul RoRIS va fi conectat cu interfața pentru transfer de date a poliției de frontieră și cu sistemul VTMIS utilizat pe canalul Dunăre – Marea Neagră", mai spun reprezentații ANR.
Accesul în sistemul RoRIS se va face pe bază de username și parolă, cu restricții de acces în funcție de tipul de utilizator. Conturile vor fi unice pentru toți utilizatorii naționali și internaționali implicați în schimburile de date.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6274 secunde