În primele 10 luni din 2015

Traficul de mărfuri din portul Constanța a făcut un salt de peste 7%

228
Traficul de mărfuri din portul Constanța a făcut un salt de peste 7% - traficul-1447958615.jpg

Articole de la același autor

Pe măsură ce ne apropiem de finalul anului, piața transporturilor maritime de la Marea Neagră își pierde din vigoare. În mai toate porturile din zonă se înregistrează diferențe mari de trafic față de primele luni din 2015. Printre cauze se numără: seceta care a amputat recoltele din România, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina și Rusia, dar și transportul spre mare, pe căile de navigație interioară, reducerea livrărilor de hidrocarburi pe piețele externe din cauza scăderii dramatice a prețurilor, conflictul dintre Rusia și Ucraina, care a afectat întreaga zonă.

Porturile maritime românești au înregistrat o creștere de 5,58% a fluxurilor de mărfuri în primele zece luni ale anului 2015 comparativ cu perioada de referință din anul precedent. În intervalul ianuarie - octombrie, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 47.819.526 tone de mărfuri. Patru grupe de mărfuri au asigurat 81,62% din cantitatea totală de mărfuri derulată: cerealele și semințele uleioase (cu o pondere de 39,22%), petrolul și produsele petroliere (20,99%), articolele diverse (11,90%), minereurile și deșeurile metalice (9,51%).

Pe grupe de mărfuri, s-au înregistrat următoarele rezultate:

a. în creștere față de anul precedent

- cereale - 17.067.195 tone (+25,04%);

- petrol brut - 5.750.689 tone (+5,53%);

- produse petroliere - 4.286.927 tone (+12,23%);

- cărbune - 2.889.544 tone (+54,54%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 2.452.731 tone (+17,90%);

- produse metalice - 1.754.732 tone (+12,76%);

- produse alimentare - 675.775 tone (+96,63%);

- echipamente, mașini - 316.534 tone (+7,83%);

b. în scădere față de anul precedent

- articole diverse - 5.689.737 tone (-0,25%);

- minereuri de fier și fier vechi - 2.095.518 tone (-53,30%);

- semințe uleioase - 1.685.861 tone (-21,77%);

- îngrășăminte - 1.352.172 tone (-8,43%);

- lemn, plută - 721.172 tone (-6,12%);

- produse chimice - 581.439 tone (-41,36%);

- minerale brute sau prelucrate - 257.312 tone (-1,04%);

- ciment - 124.974 tone (-50,48%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 53.480 tone (-0,27%);

- animale vii - 52.302 tone (-10,88%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 6.488 tone (-32.90%);

- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 4.515 tone (-44,02%).

- articole fabricate din metal - 429 tone (-86,86%).

Din total, traficul maritim a fost de 36.922.298 tone, cu o creștere de 4,86%, iar cel fluvial, 10.897.228 tone, cu un plus de 8,11%.

Traficul de containere se situează aproape de nivelul anului trecut, volumul de mărfuri derulate fiind cu mult inferior capacităților de operare existente. La finalul primelor zece luni ale anului 2015, au fost înregistrate 5.688.946 tone de mărfuri, în scădere cu 0,21%, respectiv 570.048 TEU, în creștere cu 1,40%. Mărfurile containerizate reprezintă doar 11,90% din fluxurile totale.

Cu o pondere de 87,79% în traficul total, portul Constanța a avut o contribuție decisivă la rezultatul de ansamblu. În perioada de referință, cel mai mare port românesc a manipulat 41.980.768 tone de mărfuri, în creștere cu 7,20%. Anul 2015 a întărit statutul de port cerealier al Constanței, grânele și semințele uleioase ajungând la o pondere de 44,67% în traficul total.

Portul petrolier Midia a avut o evoluție inconstantă, ajungând la finalul primelor zece luni din 2015 să înregistreze un trafic de 5.640.813 tone, cu 4,21% mai mic decât în perioada similară din anul precedent. Ponderea lui în traficul total se ridică la 11,80%, în prezent.

Cantitățile de mărfuri derulate de micuțul port Mangalia (pondere de doar 0,41% în total) au continuat să scadă, astfel că, la finalul perioadei de referință, au fost raportate 197.945 tone de mărfuri, cu 17,40% mai puțin decât în 2014.

Pe malul opus al Mării Negre au fost consemnate aceleași tendințe în evoluția fluxurilor de mărfuri. Porturile rusești au derulat un trafic de 185,2 milioane tone, cu 5,1% în plus față de ianuarie - octombrie 2014. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 105,3 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,5%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 21,2 milioane tone (+15,2%), Taman - 9,7 milioane de tone (+13,9%), Yeisk - 3,1 milioane tone (-4,3%), Kavkaz - 18,6 milioane tone (-17,0%), Temryuk - 2,1 milioane tone (+27,4%), Rostov pe Don - 9,3 milioane tone (+6,4%) și Taganrog - 2,4 milioane tone (+3,2%).

În Ucraina, portul Odessa a raportat un trafic ce 21.229.500 tone, în creștere cu 7,8%, iar portul Yuzhny, 39.459.400 tone și un salt de 2,5%, 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 03 Noiembrie 2015
Stire din Eveniment : Marinar sirian cu acte false
Pagina a fost generata in 0.5173 secunde