Traficul de mărfuri de pe canalele navigabile românești se îndreaptă spre un nou record

602
Traficul de mărfuri de pe canalele navigabile românești se îndreaptă spre un nou record - fondtraficuldemarfuridepecanalel-1629299612.jpg

Articole de la același autor

Fluxurile de mărfuri de pe canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari continuă să crească. Transportul pe apele interioare se dovedește a fi mult mai atractiv decât cel rutier și feroviar, a căror infrastructură se confruntă cu grave probleme în România. În plus, tariful pe tona de marfă transportată pe apă este mai mic decât în transportul pe uscat.

Grație ploilor abundente de pe continent, transportatorii au beneficiat de condiții bune de navigație pe Dunăre, de la începutul anului și până acum, și dacă ar fi fost și mai multă marfă de transportat, nimeni nu s-ar fi supărat.

Cerealele și minereurile domină traficul

„În primele șapte luni, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere semnificativă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Mihaela Coroiu – specialist PR, în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 20,936 milioane de tone capacitate, cu 3,74% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 10,283 milioane de tone de mărfuri, cu 6,8% mai mult decât în ianuarie – iulie 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 45%. În ianuarie – iulie 2020, ponderea lor era de 47%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereuri – 29%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 13%, produse chimice - 8%, metal și produse din metal - 3%, alte produse (inclusiv ciment) – 2%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În primele șapte luni din 2021, traficul de mărfuri derulat în contul altor țări era de 60%. Această reflectă rolul major pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 10,283 milioane de tone de mărfuri derulate în această perioadă, în contul României au fost transportate 40%, pentru Serbia - 32%, Ungaria - 12%, Bulgaria - 10%, Austria – 1%, Slovacia – 1%, Croația – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.

În primele șapte luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 14.299 unități navale, din care: 9.901 barje, 2.096 șlepuri, 32 nave fluvio-maritime, 2.266 remorchere împingătoare și 4 nave de pasageri (yacht-uri).

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Transportul fluvial și portul Constanța mizează pe creșterea cantităților de cereale pentru export. România a anunțat o recoltă record de peste 30 de milioane de tone de cereale, din care peste 26 de milioane de tone vor fi livrate peste hotare. La rândul lor, Serbia și Ungaria au obținut recolte mai mari în acest an și vor crește exporturile derulate pe Canalul Dunăre - Marea Neagră și prin portul Constanța.

Dacă ritmul de creștere se va menține cel puțin la nivelul actual, canalele navigabile vor încheia anul 2021 cu un trafic de 17,628 milioane de tone, mai mare cu 6,79% față de cel realizat în 2020 și cu 5,28% față de recordul din 2019.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.7902 secunde