Doctorul în psihologie Nicolae Pricop avertizează:

Testarea psihologică a navigatorilor români se face „după ureche”

Marţi, 10 Noiembrie 2020
5744
- Marinarii vor fi obligați să își facă controlul medical și psihologic ori de câte ori merg la cursuri de perfecționare

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică Ordinul privind examinarea medicală și psihologică a personalului din transporturi cu atribuții în siguranța acestora. Potrivit actului normativ, vor trebui să obțină avize de aptitudine medicală și psihologică pentru exercitarea funcțiilor din transportul naval: personalul navigant maritim, personalul navigant fluvial, personalul navigant auxiliar și personalul de la ecluzele canalelor navigabile.



Frecvența examinărilor medicale


Pe viitor, navigatorii vor trebui să efectueze examenul medical și psihologic în următoarele situații:

- când urmează cursurile organizate de centrele de pregătire și perfecționare profesională, până la data absolvirii acestora;

- la angajarea într-o funcție;

- periodic, la termenele stabilite pentru fiecare categorie de personal;

- la schimbarea funcției, în cazul în care baremul medical și cel psihologic sunt superioare celor stabilite pentru funcția deținută anterior;

- la termenele de revizuire stabilite de comisiile medicale și psihologice pentru personalul care a obținut aviz restrictiv.

Pentru fiecare funcție sunt prevăzute anumite bareme medicale și psihologice, iar periodicitatea controlului medical și psihologic este următoarea:

- pentru personalul navigant maritim sub vârsta de 18 ani, controlul se va efectua anual;

- pentru personalul navigant maritim și piloții maritimi cu vârsta peste 18 ani, la interval de doi ani;

- pentru piloții maritimi în vârstă de peste 60 ani, este obligatoriu controlul anual.

În cazul personalului navigant de pe navele fluviale, periodicitatea controlului este următoarea:

- la un interval de trei ani, pentru grupa de vârstă 18 - 50 de ani;

- la doi ani pentru grupa de vârstă 51 - 60 ani;

- anual după împlinirea vârstei de 60 de ani.

Proiectul de act normativ precizează că: „Examinarea medicală și psihologică periodică a personalului navigant de la bordul navelor maritime și fluviale se efectuează de către examinatori medicali recunoscuți din cadrul centrelor medicale și/sau psihologice autorizate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.”

Examinarea medicală și psihologică periodică a personalului navigant va fi efectuată de către examinatori recunoscuți din cadrul centrelor medicale și psihologice autorizate de Ministerul Transporturilor.

Industria shipping-ului are datoria să analizeze cu atenție acest proiect de act normativ, având în vedere că unele dintre prevederile sale ar putea să contravină legislației internaționale din transporturile maritime.



Sub patronajul Ministerului Transporturilor


În continuare, mă voi opri asupra unui aspect extrem de controversat. Actul normativ pornește de la premisa că psihologii români care vor examina personalul navigant cunosc care sunt cerințele psihologice specifice funcțiilor din transportul maritim. Fără cunoașterea acestora, nu se pot stabili bateriile de teste psihologice adecvate examinării. Or, cerințele psihologice, profilul psihologic al funcției respective se determină în baza unor investigații aprofundate, care includ studierea activității specifice fiecărei funcții, prin metode concurente și complementare: observația directă la locul de muncă, interviuri cu cei ce activează în respectivul domeniu, testarea a sute de subiecți și analiza performanțelor lor în activitate.

În vremurile când România mai avea o flotă maritimă, examinarea psihologică a personalului navigant era realizată de psihologii specializați în domeniul maritim, din cadrul Laboratorului de psihologie navală al Spitalului Port Constanța.

Doctorul în psihologie Nicolae Pricop este unul dintre specialiștii care a examinat zeci de mii de navigatori în acele timpuri și care a făcut numeroase studii la bordul navelor, pentru a determina profilurile psihologice și bateriile de teste adecvate.

Îmi spune cu indignare: „Astăzi sunt sute de care fac examinarea psihologică a navigatorilor, fără să fi urcat pe o navă, fără să analizeze conținutul activităților de la bord, fără să facă studii pe grupuri mari de profesioniști din domeniu, pe care să le compare cu performanțele din activitatea reală. Se face examinare psihologică după ureche, cu pretenția că ar fi vorba de o abordare științifică! Este strigător la cer!”

Stimați cititori, psihologul dr. Nicolae Pricop are perfectă dreptate. După știința mea, în cei 20 de ani care au trecut de la dispariția flotei naționale, psihologii români n-au mai plecat în voiaj, pe mare, să studieze condițiile de muncă și viață de la bordul navelor, specificul activităților, comportamentul și trăirile navigatorilor.

Sunt necesare astfel de studii căci, între timp, condițiile de muncă și viața din flota mondială s-au schimbat radical, astfel că și cerințele psihologice ale activităților maritime au suferit modificări. Gradul de automatizare al echipamentelor a crescut, iar informatica a revoluționat puntea de comandă și sala mașinilor. Pe de altă parte, noile generații de motoare navale au un nivel al zgomotului și al vibrațiilor mult mai mic decât la motoarele de acum trei decenii.

Telefonul mobil, computerul și Internetul au scos marinarii din izolarea de pe mare, permițându-le să fie în contact cu cei de acasă. La bordul multora dintre nave se asigură condiții de petrecere a timpului liber: săli de sport, jocuri distractive, bibliotecă și televizor. În plus, durata medie a contractelor de îmbarcare s-a redus de la șase luni la trei – patru luni.

Din păcate, în zilele noastre, așa zisa-examinare psihologică cu pretenții științifice a marinarilor este girată de Ministerul Transporturilor, iar pentru avizele obținute se plătesc bani mulți, foarte mulți!



Pagina a fost generata in 0.293 secunde