Tentativă diabolică de manipulare a pieței, în transportul maritim de containere

1291
4
Tentativă diabolică de manipulare a pieței, în transportul maritim  de containere - tentativa-1468154473.jpg

Articole de la același autor

De la primul transport de mărfuri containe-rizate, efectuat de nava "Ideal-X", pe 26 a-prilie 1956, comerțul containerizat a crescut cu o rată anuală de 9% și se estimează că, în 2016, va ajunge la 180 milioane TEU (containere standard).

În comerțul exterior al României, containerizarea deține o pondere ridicată. Exporturile și importurile de produse manufacturate, de fructe, legume și carne, sunt de neconceput în alt sistem decât cel containerizat. În 2015, prin portul Constanța s-au derulat 6,84 milioane tone de mărfuri containerizate, respectiv 689.012 TEU.

Am făcut această introducere, stimați cititori, pentru a arăta că viața de zi cu zi și bunăstarea noastră depind într-o măsură din ce în ce mai mare de evoluțiile de pe piața internațională a transportului de mărfuri containerizate.

Recent, 14 mari companii, care asigură linii de navigație cu portcontainere, și-au anunțat, prin diferite mijloace (în presă, pe website etc.) intenția de a majora, în viitorul apropiat, tarifele de transport. Este vorba de creșteri substanțiale, de câteva sute de dolari pe TEU, care vor fi suportate de consumatorii finali. Potrivit Comisiei Europene, în cauză sunt următorii transportatorii: CMA CGM (Franța), COSCO (China), Evergreen (Taiwan), Hamburg Süd (Germania), Hanjin (Corea de Sud), Hapag Lloyd (Germania), HMM (Corea de Sud), Maersk (Danemarca), MOL (Japonia), MSC (Elveția), NYK (Japonia), OOCL (Hong Kong), UASC (Emiratele Arabe) și ZIM (Israel).

Respectivele companii nu pot fi acuzate de o înțelegere de piață, neexistând dovezi în acest sens, dar nu se poate omite faptul că publicarea unei astfel de intenții de către una dintre companii a avut efectul bulgărelui de zăpadă. Rând pe rând, marii jucători de pe piață au publicat astfel de intenții. Mai mult, aflând intențiile celorlalți, unii operatori și-au revizuit propriile intenții, aliniindu-se la rata de creștere generală. Rezultatul acestui mecanism de piață sui generis nu poate fi decât coordonarea majorărilor de prețuri.

Comisia Europeană consideră că practica companiilor de a publica intențiile de creștere a tarifelor, cu patru-cinci săptămâni înainte de a le pune în aplicare, ar putea afecta concurența și consumatorii. Această metodă poate duce la majorarea prețurilor, cu încălcarea normelor antitrust ale UE.

Comisia a constatat că rolul real al acestor anunțuri nu este acela de a informa clienții care vor fi viitoarele prețuri. Lipsesc din ele informațiile precise, complete și relevante pentru consumatori. Așa cum sunt formulate, ele le permit transporatorilor să își cunoască reciproc intențiile și să își coordoneze comportamentul de piață, în defavoarea competiției și a consumatorilor.

În urma intervenției Comisiei Europene, transportatorii s-au angajat să renunțe la practica de a face astfel de anunțuri de intenție. Pe viitor, informațiile privind schimbările de prețuri vor fi clare, precise, cuprinzând toate detaliile necesare clienților. Anunțarea noilor prețuri nu va fi făcută cu mai mult de 31 de zile înainte de intrarea lor în vigoare.

Comisia consideră că, prin aceste măsuri, se asigură o mai mare transparență privind prețurile și se reduce posibilitatea concertării acțiunilor de majorare a acestora. Acordul realizat este obligatoriu pentru transportatori și va fi testat timp de trei ani. 

Comentează știrea

vox dei
11 iulie 2016
operarea in sistem cartel

Dl Tita , nu este prioma data cand se constata ca multinationalele actioneaza intelese intre ele in detrimentul companiilor independente si al clientului final . Sunt nenumarate cazuri de amenzi date de catre EU ( si ulterior anulate partial ) : Commission imposes € 169 million fine on freight forwarders for operating four price fixing cartels : http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-314_en.html Remarcati va rog ca cazul de mai jos se refera exact la Romania : The block trains run between Western Europe and Southeast Europe (‘Balkantrain’) and Romania (‘Soptrain’). Kühne+Nagel was granted immunity since it revealed the existence of the cartel: http://europeanshippers.eu/news/cargo-train-operators-fined-for-operating-a-cartel/ Ma bucur ca exista persoane care doresc sa scrie despre aceste aspecte atat de toxice pt economia Europeana si Romaneasca .

vox dei
11 iulie 2016
operare in sistem cartel

* ca exemplul de mai jos era corect dar m-am grabit si am acut o superba cacofonie :)

Răspuns la: operarea in sistem cartel
Adăugat de : vox dei, 11 iulie 2016
Dl Tita , nu este prioma data cand se constata ca multinationalele actioneaza intelese intre ele in detrimentul companiilor independente si al...
add-mirabilis
11 iulie 2016
socialismde cumetrie vs capitalism socialist

Marina cea mai liberala meserie.Liberalismul este considerat fundamentul economiei de piata al capitalismului in care-si face de cap cererea si oferta.Pana aici totul perfect.Cine rezista ,rezista .Cine nu ,la balta.Ei ,acum se schjmba socoteala.A aparut capitalismul socialist ,initiat si dezvoltat de firmele puternice,gen cele amintite in articol,si care incep sa colaboreze,uitand de cerere si oferta .Mai mult prin,influentarea politicienilor acestia din urma sprijina prin mijloace legislative ,,barosanii''fara a tine cont de ,,principiile capitalismului''si chiar sprijinind bancile aflate in faliment cu bani de la buget ,bani publici obtinuti din taxe si impozite.Adica apare o noua forma de coeziune sociala intre bogati si saraci.Solidaritatea!

gelu
11 iulie 2016
din ziare

poate afla cineva cine este autoarea adica studenta la facultatea de jurnalism care scrie numai prostii in ziarul ei -obiectiv online-http://www.obiectivonline.ro/vesti-triste-pentru-crestinii-din-rusia/--http://www.obiectivonline.ro/canada-poti-sa-fii-de-gen-neutru-buletin/-- si multe alte nebunii /semneaza redactia, fuge de raspundere !!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4239 secunde