Stare de alertă în portul Constanța! Mii de locuri de muncă sunt în pericol

4346
Stare de alertă în portul Constanța! Mii de locuri de muncă sunt în pericol - staredealertainportulconstanta3-1586975680.jpg

Articole de la același autor

Patronatul și sindicatele din portul Constanța sunt în fierbere. Prin interzicerea exportului de cereale, Ordonanța Militară nr. 8 din 9 aprilie 2020 a dat o lovitură cumplită industriei portuare. Peste noapte, principalul port cerealier al Uniunii Europene, a fost lăsat fără obiectul muncii.



Portuarii au reacționat imediat după apariția actului normativ și i-au adresat un memoriu premierului Ludovic Orban și miniștrilor Transporturilor și Afacerilor Interne. Prin scrisoarea nr. 149 din 12 aprilie 2020, organizația patronală Constanta Port Business Association îi informează pe guvernanții români că produsele agroalimentare interzise la export reprezentau, în anul 2019, peste 40% din totalul mărfurilor aflate în tranzit prin portul Constanța. În plus, câteva zeci de companii portuare au ca activitate principală operarea produselor agroalimentare, acestea reprezentând mai mult de 50% din cifra lor de afaceri. Drept urmare, stoparea exporturilor de cereale va avea efecte negative la nivelul întregii industrii portuare, atenționează organizația patronală.


Fantoma concedierilor și șomajului tehnic

Astfel, activitatea operatorilor portuari se va restrânge sau va înceta complet, iar pierderile vor fi uriașe. Operatorii portuari vor fi nevoiți să reducă personalul aflat în activitate, care, în prezent, depășește 10.000 de angajați. O mare parte a acestuia va întra în șomaj tehnic, iar o altă parte ar putea să își piardă locurile de muncă.

Vor fi afectate, în mod direct, toate celelalte societăți implicate în exportul produselor agroalimentare: companiile de pilotaj și remorcaj, societățile de survey, casele de expediție, transportatorii feroviari, navali și auto, operatorii de manevră a vagoanelor din port și mulți alții.



În mod direct va fi afectat bugetul Administrației Porturilor Maritime Constanța prin reducerea veniturilor obținute din tarifele și taxele încasate de la navele maritime ce tranzitează portul Constanța. De asemenea, operatorii portuari afectați nu vor mai fi în măsură să achite chiriile pentru utilizarea domeniului portuar și celelalte tarife datorate APMC, iar investițiile sau lucrările de reparații în curs nu vor mai putea fi efectuate.


În mod direct va fi afectat și bugetul de stat, atât prin reducerea încasărilor din impozitele datorate de societățile portuare, cât și prin faptul că va trebui să suporte efectele șomajului tehnic și disponibilizărilor de personal.
Patronatul portuar atrage atenția că "România este singurul stat membru al Uniunii Europene care a adoptat o astfel de măsură" și solicită "în mod imperativ, să reveniți asupra măsurii adoptate și să supuneți discuției cu sectorul de industrie afectat de măsurile viitoare potențiale, în vederea limitării efectelor negative ale acestora."

Pericol de blocare a portului Constanța

Organizația patronală semnalează faptul că, la data adoptării interdicției, erau în curs de desfășurare o serie de proceduri de export al produselor agroalimentare și solicită "abrogarea de urgență a acestei prevederi având în vedere efectele pe care suspendarea le produce deja asupra tuturor participanților la activitatea de export pe cale maritimă."

Printre "efectele negative critice" semnalate sunt enumerate:

"- blocarea în portul Constanța a navelor maritime în curs de operare, cu efectul blocării danelor de operare și al aglomerării portului Constanța, generând astfel probleme semnificative în gestionarea traficului portuar și întârzieri sau blocaje în procedurile de import-export pentru celelalte mărfuri operate în port;

- blocarea produselor agroalimentare destinate exportului în cala navelor în curs de operare, sau, după caz, în depozitele operatorilor portuari, mărfurile fiind astfel expuse factorilor de mediu, urmând a se degrada și deveni inutilizabile, într-un timp foarte scurt;

- pierderi semnificative de venituri pentru toți actorii implicați în procesul de export de la vânzătorii sau traderii produselor agroalimentare din România la operatorii portuari, societățile de survey, armatori și cumpărătorii acestor produse din state terțe."

Organizația patronală solicită amendarea prevederii privind interdicția la export în sensul că nu se aplică produselor agroalimentare aflate în tranzit prin România, care provin din Ungaria, Serbia și Ucraina și sunt exportate prin portul Constanța. Scrisoarea este semnată de Viorel Panait – președintele Constanta Port Business Association.

x x x

Silviu Stanciu, președintele Sindicatului Portuar Român UNIREA și al Federației Sindicatelor Trans-Conex, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber" că organizațiile pe care le reprezintă susțin demersurile patronatului portuar și, la rândul lor, vor adresa o scrisoare Guvernului României.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.6246 secunde