Situație critică în portul Constanța! Un cargou cu 12 marinari sirieni, abandonat de armatorul turc

Luni, 07 Decembrie 2020, 00:00
10080
Pe data de 17 noiembrie 2020, cargoul de mărfuri generale „Ali Bey”, sub pavilion Panama, a acostat în Dana nr. 9 a portului Constanța, unde a descărcat 2.874 tone de calcită (un mineral din clasa carbonaților), pe care a adus-o din Turcia. Și de atunci, vasul nu a mai părăsit portul.



Salarii restante de 250.000 de dolari


În cursul săptămânii trecute, echipajul s-a adresat Inspectoratului Federației Internaționale a Transportatorilor din România, solicitând ajutorul.

„Pe navă se află 12 marinari sirieni. Unii dintre ei sunt de doi ani la bord, fapt ce reprezintă o încălcare gravă a Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC 2016. Echipajul nu a mai fost plătit de foarte mult timp și, conform declarației comandantului navei, suma totală a salariilor restante se ridică la 250.000 de dolari. Armatorul turc nu mai răspunde la telefon și, potrivit unor informații ar fi dat faliment. Practic, nava este abandonată. Situația de la bord este deosebit de gravă: s-au terminat alimentele, iar nava a rămas fără combustibil” – a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Situație fără ieșire

Spre deosebire de alte cazuri similare, rezolvarea crizei de pe nava „Ali Bey” pare imposibilă, din cauză că echipajul provine din Siria – țară aflată în plin război intern. „Marinarii nu au pașapoarte și vize și nu pot fi debarcați – relatează Mihălcioiu. Se pare că ar exista o ofertă de cumpărare a navei, dar este condiționată de debarcarea echipajului sirian.”

Pentru că echipajul nu poate fi repatriat din România sau din alte state europene, nu se poate apela nici la soluția clasică de a solicita Justiției să decidă vânzarea navei, pentru achitarea datoriilor. Cine s-ar încumeta să cumpere o navă și să se lege la cap cu o problemă socială atât de gravă?

Pe de altă parte, având în vedere vechimea și starea navei, datoriile față de echipaj, față de Administrația Portului Constanța, companiile de pilotaj, remorcaj, operare și agenturare ar putea să depășească prețul acesteia.

Autoritățile trebuie să se implice

Cargoul are 86,04 metri lungime, 14,50 metri lățime și 2.608 tone registru brut. Este o navă bătrână, intrată în exploatare în 1993.

„Nimeni nu ar achiziționa nava cu acest echipaj la bord, știind că nu îl poate repatria. E o situație cu totul specială, nemaiîntâlnită până acum, în România. Sunt multe probleme de soluționat în acest caz, în care trebuie implicate autoritățile: Poliția de Frontieră, Autoritatea Navală Română, Administrația Portului Constanța – în calitate de autoritate portuară - Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Externe.

Inspectoratul ITF va încerca să găsească o soluție. Evident, noi nu ne putem substitui armatorului și asiguratorilor navei, pe care încercăm să îi identificăm. Am informat statul de pavilion asupra acestui caz, iar în funcție de asigurarea existentă vom vedea ce se poate face”, a precizat șeful Inspectoratului ITF România

Vor lăsa echipajul să moară de foame și frig?

Desigur, navigatorii sirieni poartă o mare vină. S-au băgat singuri în această încurcătură, știind că nu au pașapoarte și vize. Dar cea mai mare parte din vină îi aparține armatorului turc, care le cunoștea situația și, cu toate acestea, s-a folosit de ei. Motivul este ușor de ghicit, dacă avem în vedere faptul că îi datorează echipajului drepturi salariale în sumă totală de 250.000 de dolari.

Situația de la bordul cargoului „Ali Bey” se complică pe zi ce trece. Echipajul are nevoie de alimente, de combustibil pentru căldură și iluminat, are nevoie de haine groase, de iarnă. Pe de altă parte, nava trebuie scoasă din Dana nr. 9 și dusă într-o dană neoperativă. Cine își va asuma toate cheltuielile, știind de la bun început că nu le va recupera?

Întrebarea la care trebuie să răspundă autoritățile este următoarea: îi vor lăsa pe sirienii abandonați de armatorul turc să crape de foame și frig pe navă? Dacă nu va fi ajutat, neavând încotro, echipajul va abandona nava și atunci se va ajunge la alte complicații.

Este evident că nimeni altcineva decât autoritățile care au permis intrarea navei cu probleme în portul Constanța au responsabilitatea să găsească o soluție în acest caz complicat.



Pagina a fost generata in 0.2632 secunde