Din cauza crizei care a lovit shipping-ul mondial

Sindicatul din Șantierul Naval Constanța cere înghețarea salariilor în 2010

2560
Sindicatul din Șantierul Naval Constanța cere înghețarea salariilor în 2010 - 61db27e3a54ff727b04d1ac95db48b84.jpg
Reprezentanții Sindicatului Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța și ai administrației companiei se vor întâlni, în următoarele zile, la masa negocierilor colective. Circumstanțele sunt dintre cele mai nefericite. Shipping-ul și industria navală mondială sunt paralizate de criză, uriașe capacități de transport și de producție sunt excedentare în raport cu nevoile economiei mondiale, iar șantierul naval constănțean nu face excepție de la drama generală.
Când în joc este soarta companiei, salvarea a cât mai multor locuri de muncă, negociatorii nu se pot gândi decât la soluții excepționale, de supraviețuire.

Măsuri dureroase
Vineri, 5 februarie 2010, la Clubul SNC, a avut loc Conferința Sindicatului Liber al Navaliștilor. Atât raportul prezentat de Dede Perodin, președintele organizației, cât și luările de cuvânt ale delegaților și invitaților la reuniune au fost centrate pe efectele crizei economice și pe ceea ce trebuie făcut pentru a depăși perioada de recesiune cu cât mai puține pierderi.
Liderul sindicatului a făcut o prezentare a măsurilor adoptate la nivelul companiei până în prezent. Astfel, au fost renegociate termenele de livrare a navelor nou construite, reducându-se planul de producție pentru perioada 2009 – 2011. S-a trecut la un program de austeritate, pentru diminuarea tuturor cheltuielilor. Programul de investiții a fost limitat la strictul necesar și s-a renunțat la cei mai mulți dintre subcontractori.
În cele din urmă, compania a fost nevoită să recurgă la măsura dureroasă a concedierilor. În primul rând, s-a renunțat la 189 din cei 228 de angajați cu contracte pe perioadă determinată și la 79 dintre cei 83 de lucrători care cumulau pensia cu salariul. Ulterior s-a trecut la aplicarea disponibilizărilor în rândul personalului indirect productiv. Rezultatul concedierilor și al pierderilor naturale (prin pensionare) îl reprezintă reducerea efectivelor de salariați de la 2.252 de persoane, în ianuarie 2009, la 1.645 de persoane, la 31 decem-brie 2009.
În ciuda recesiunii dramatice din 2009, SNC a livrat un număr de cinci nave, tancurile chimice de 41.000 tdw "Constanza M", "Lisca Nera M", "Norient Scorpius", "Allegra" și "Histria Gemma". Aceasta a permis creșterea cu 300 de lei a salariilor, începând din luna iulie a anului trecut.

Capcana salariilor compensatorii
Dede Perodin le-a explicat delegaților prezenți la conferință de ce conducerea sindicatului nu a agreat metoda concedierilor colective, care presupunea plata salariilor compensatorii. Concedierile colective afectează atât interesele companiei, cât mai ales pe cele ale salariaților rămași în activitate și ale celor disponibilizați, a spus liderul de sindicat. În primul rând, șantierul nu mai are voie să facă reangajări o lungă perioadă de timp. Ca urmare, dacă va obține comenzi și va avea nevoie de forță de muncă, nu va putea să încadreze niciun lucrător, pentru că nu-i permite legea. Drept urmare, vor avea de suferit chiar cei disponibilizați, pentru că nu vor putea fi rechemați la lucru.
În al doilea rând, dacă se recurge la măsura concedierilor colective, care presupune și plata salariilor compensatorii, vor fi afectate lefurile și locurile de muncă ale celor rămași la muncă. Compania nu poate achita salariile compensatorii din credite, pentru că nicio bancă nu acordă împrumuturi cu o asemenea destinație. Nu-i rămâne decât să folosească fondul de salarizare a celor activi, să nu le plătească acestora lefurile, pentru a achita drepturile compensatorii ale disponibilizaților. În cele din urmă, s-ar ajunge la o situație de criză socială, care ar conduce la noi concedieri.
Având în vedere situația critică prin care trece șantierul naval, generată de reducerea activității, conducerea sindicatului a luat decizia ca la negocierea contractului colectiv de muncă pe 2010 să solicite înghețarea salariilor.

Vânătoarea de contracte
Radu Rusen, directorul general al SNC, a făcut o scurtă expunere a situației din industria navală mondială. "Construcțiile navale trec prin cea mai gravă criză din ultimii 40 de ani. În 2009, volumul de construcții noi contractate a scăzut cu 90% față de 2008. Recesiunea din acest sector va dura mai mult decât în celelalte ramuri economice, din cauza capacităților excedentare de transport. Puținele comenzi lansate fac parte, în general, din acorduri între state sau, așa cum s-a întâmplat în China, reprezintă comenzi ale statului pentru industria proprie. Uniunea Europeană nu le permite statelor membre să acorde ajutoare șantierelor navale."
În acest context, a spus Rusen, SNC a fost nevoit să renunțe la contracte pentru 10 tancuri petroliere, deoarece nu s-a putut asigura finanțarea lor. Compania a fost obligată să restrângă la maximum cheltuielile, să reorganizeze activitatea și să reducă numărul locurilor de muncă. Măsurile luate au asigurat stabilitatea financiară a societății, care va încheia anul cu un deficit de unu până la două milioane de euro, datorat în principal diferențelor de curs valutar.
În 2010, preocupările conducerii companiei sunt centrate pe atragerea de comenzi în sectorul de reparații, conversii și construcții metalice. De asemenea, se negociază contractul pentru construcția a una - două nave de 41.000 tdw.

Prezent la conferința navaliștilor constănțeni, Ion Ilicea, secretarul general al Federației Sindicatelor Libere Independente "Metal", a declarat: "În condiții de criză, sindicatele trebuie să lupte pentru salvarea unui număr cât mai mare de locuri de muncă, nu pentru creșteri salariale. Astăzi, nimeni nu mai angajează în România. Sunt numeroase societăți care au făcut disponibilizări masive. Șantierul Naval Damen Galați a concediat 600 de oameni. Eu le-am sugerat tuturor colegilor din federație că trebuie să înghețăm salariile pentru a conserva locurile de muncă. Eu sunt convins că această criză va mai dura doi ani în țara noastră."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.177 secunde