Sindicatele portuare acuză guvernul că a organizat un simulacru de dialog social

375
Guvernul Tăriceanu II mimează dialogul cu sindicatele și patronatele. Modul în care s-au purtat discuțiile între cei trei parteneri sociali, pe marginea proiectului de modificare a OG 22/1999, reprezintă o nouă probă în acest sens.

Praf în ochii portuarilor
Pe data de 13 august, Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, a participat la reuniunea organizată la sediul Ministerului Transporturilor. Față în față cu reprezentanții guvernului s-au aflat cei ai marilor confederații sindicale (BNS, CNSLR – Frăția, Cartel "Alfa", CSDR, "Meridian") și patronale (Confederația pentru Industrie, Confederația Națională a Patronatelor, Consiliul Național al Patronatului Român, UGIR, UGIR – 1903 și altele). Tema principală a discuțiilor a reprezentat-o capitolul din lege privind munca în porturi. Petre Costel a insistat ca viitoarea reglementare să prevadă sursa de finanțare a rezervei de lucrători portuari, ce urmează să fie administrată de agenția de forță de muncă. Fără finanțare nu poate fi menținut un corp de docheri și mecanizatori calificați, capabil să răspundă nevoilor operatorilor portuari, în perioadele de vârf de trafic. Iar o lege care nu prevede modul de susținere financiară a rezervei de forță de muncă este, practic, inoperabilă. Singura sa menire este să arunce praf în ochii patronatelor și sindicatelor.

Un vot fără efect
Petre Costel le-a propus oficialilor ministerului transporturilor, care au reprezentat guvernul, în cadrul comisiei de dialog social, câteva soluții. "Nu am avut cu cine discuta, pentru că secretarul de stat Barna Tanczos nu înțelegea subiectul. În final, s-a supus la vot proiectul de modificare. Cei care au fost de acord cu varianta propusă de minister au fost reprezentanții Executivului și ai Confederației Sindicale «Meridian», o organizație care servește interesele guvernului. Toate celelalte blocuri sindicale și patronale au respins proiectul de act normativ" – a declarat liderul constănțean.
Chiar dacă majoritatea din comisia de dialog social a votat împotriva propunerii legislative, guvernul poate să nu țină cont de rezultat. Votul acestui organism este consultativ și nu obligă Executivul să se conformeze. În aceste condiții, care este rațiunea dialogului social? De ce este nevoie să pierzi timp, bani, să îți mai faci și nervi, dacă discuțiile nu duc la niciun rezultat?

Glazura de pe tort
Guvernanții noștri recurg la instituția dialogului social doar pentru că așa le cere Uniunea Europeană. Faptul că România a aderat la comunitate, îi obligă să apeleze la acest mecanism. Nu o fac pentru a rezolva ceva. Nu-i preocupă armonizarea intereselor, punctelor de vedere, găsirea celor mai bune soluții la problemele economice și sociale ale țării. Ei știu, deja, răspunsul la toate problemele. Ce nevoie mai au de părerea sindicatelor și patrona-telor? Dialogul este doar de formă: glazura de pe tort. Trebuie să creeze aparența că guvernanții români manifestă deschidere, transparență, receptivitate, că sunt buni europeni. Nu înseamnă că trebuie luate în serios discuțiile la masa verde, că trebuie să se țină cont de interesele sindicatelor și patronatelor. Petre Costel le-a trântit-o, în față, reprezentanților guvernului: "Dacă nu țineți seama de solicitările sindicatelor și patronatelor portuare, înseamnă că aveți alte interese. Iar acestea nu pot fi decât susținerea muncii la negru din portul Constanța."

Scandal internaționalizat
În cazul că modificarea OG 22/1999 se va face împotriva nevoilor economiei portuare, sindicatele vor reacționa dur - avertizează Petre Costel. Se va recurge la toate măsurile legale, iar scandalul va fi internaționalizat. Federația Națională a Sindicatelor Portuare va informa Organizația Internațională a Muncii, Consiliul Europei, Federația Internațională a Transportatorilor – ITF despre simulacrul de dialog social organizat de Guvernul României, despre faptul că, prin legile adoptate, acesta asigură condițiile perpetuării muncii la negru, în dezacord cu legislația europeană și cu propriile angajamente.
La sfârșitul lunii august - începutul lunii septembrie, David Cockroft – secretarul general al ITF este așteptat să sosească în România. "Îl vom informa despre modul în care guvernul tratează munca în porturi" – avertizează liderul sindicaliștilor portuari.

La rădăcina răului
Petre Costel este decis să meargă chiar mai departe. El atenționează guvernul că, dacă problema nu va fi reglementată în interesul economiei naționale, vor fi avertizate toate marile companii ale lumii că în portul Constanța se folosește munca la negru, iar acest fenomen este încurajat prin lege. Ce efect va avea acest lucru? Portul Constanța va fi ocolit de proprietarii serioși de mărfuri și de nave, pentru că aceștia nu pot susține concurența neloială. "Știm că aceasta ar putea fi interpretată ca un gest împotriva in-tereselor de moment ale portului – spune Petre Costel -, dar numai așa putem determina guvernul să se alinieze în fapt, nu doar formal, la legislația și practica Uniunii Europene."

Guvernul Tăriceanu II mimează dialogul cu sindicatele și patronatele. Modul în care s-au purtat discuțiile între cei trei parteneri sociali, pe marginea proiectului de modificare a OG 22/1999, reprezintă o nouă probă în acest sens.

Praf în ochii portuarilor
Pe data de 13 august, Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, a participat la reuniunea organizată la sediul Ministerului Transporturilor. Față în față cu reprezentanții guvernului s-au aflat cei ai marilor confederații sindicale (BNS, CNSLR – Frăția, Cartel "Alfa", CSDR, "Meridian") și patronale (Confederația pentru Industrie, Confederația Națională a Patronatelor, Consiliul Național al Patronatului Român, UGIR, UGIR – 1903 și altele). Tema principală a discuțiilor a reprezentat-o capitolul din lege privind munca în porturi. Petre Costel a insistat ca viitoarea reglementare să prevadă sursa de finanțare a rezervei de lucrători portuari, ce urmează să fie administrată de agenția de forță de muncă. Fără finanțare nu poate fi menținut un corp de docheri și mecanizatori calificați, capabil să răspundă nevoilor operatorilor portuari, în perioadele de vârf de trafic. Iar o lege care nu prevede modul de susținere financiară a rezervei de forță de muncă este, practic, inoperabilă. Singura sa menire este să arunce praf în ochii patronatelor și sindicatelor.

Un vot fără efect
Petre Costel le-a propus oficialilor ministerului transporturilor, care au reprezentat guvernul, în cadrul comisiei de dialog social, câteva soluții. "Nu am avut cu cine discuta, pentru că secretarul de stat Barna Tanczos nu înțelegea subiectul. În final, s-a supus la vot proiectul de modificare. Cei care au fost de acord cu varianta propusă de minister au fost reprezentanții Executivului și ai Confederației Sindicale «Meridian», o organizație care servește interesele guvernului. Toate celelalte blocuri sindicale și patronale au respins proiectul de act normativ" – a declarat liderul constănțean.
Chiar dacă majoritatea din comisia de dialog social a votat împotriva propunerii legislative, guvernul poate să nu țină cont de rezultat. Votul acestui organism este consultativ și nu obligă Executivul să se conformeze. În aceste condiții, care este rațiunea dialogului social? De ce este nevoie să pierzi timp, bani, să îți mai faci și nervi, dacă discuțiile nu duc la niciun rezultat?

Glazura de pe tort
Guvernanții noștri recurg la instituția dialogului social doar pentru că așa le cere Uniunea Europeană. Faptul că România a aderat la comunitate, îi obligă să apeleze la acest mecanism. Nu o fac pentru a rezolva ceva. Nu-i preocupă armonizarea intereselor, punctelor de vedere, găsirea celor mai bune soluții la problemele economice și sociale ale țării. Ei știu, deja, răspunsul la toate problemele. Ce nevoie mai au de părerea sindicatelor și patrona-telor? Dialogul este doar de formă: glazura de pe tort. Trebuie să creeze aparența că guvernanții români manifestă deschidere, transparență, receptivitate, că sunt buni europeni. Nu înseamnă că trebuie luate în serios discuțiile la masa verde, că trebuie să se țină cont de interesele sindicatelor și patronatelor. Petre Costel le-a trântit-o, în față, reprezentanților guvernului: "Dacă nu țineți seama de solicitările sindicatelor și patronatelor portuare, înseamnă că aveți alte interese. Iar acestea nu pot fi decât susținerea muncii la negru din portul Constanța."

Scandal internaționalizat
În cazul că modificarea OG 22/1999 se va face împotriva nevoilor economiei portuare, sindicatele vor reacționa dur - avertizează Petre Costel. Se va recurge la toate măsurile legale, iar scandalul va fi internaționalizat. Federația Națională a Sindicatelor Portuare va informa Organizația Internațională a Muncii, Consiliul Europei, Federația Internațională a Transportatorilor – ITF despre simulacrul de dialog social organizat de Guvernul României, despre faptul că, prin legile adoptate, acesta asigură condițiile perpetuării muncii la negru, în dezacord cu legislația europeană și cu propriile angajamente.
La sfârșitul lunii august - începutul lunii septembrie, David Cockroft – secretarul general al ITF este așteptat să sosească în România. "Îl vom informa despre modul în care guvernul tratează munca în porturi" – avertizează liderul sindicaliștilor portuari.

La rădăcina răului
Petre Costel este decis să meargă chiar mai departe. El atenționează guvernul că, dacă problema nu va fi reglementată în interesul economiei naționale, vor fi avertizate toate marile companii ale lumii că în portul Constanța se folosește munca la negru, iar acest fenomen este încurajat prin lege. Ce efect va avea acest lucru? Portul Constanța va fi ocolit de proprietarii serioși de mărfuri și de nave, pentru că aceștia nu pot susține concurența neloială. "Știm că aceasta ar putea fi interpretată ca un gest împotriva in-tereselor de moment ale portului – spune Petre Costel -, dar numai așa putem determina guvernul să se alinieze în fapt, nu doar formal, la legislația și practica Uniunii Europene."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.8557 secunde