Sindicatele navigatorilor europeni cer reglementări împotriva dumping-ului social

1739
Sindicatele navigatorilor europeni cer reglementări împotriva dumping-ului social - sindicateleeuropene-1490029487.jpg
Sindicatele navigatorilor europeni doresc să existe o competiție pe piața muncii, dar nu în zona dumping-ului social, ci al calității pregătirii profesionale. Reprezentanții acestora în comisia de dialog social din cadrul transporturilor maritime europene, care s-a reunit pe 13 martie 2017, la Bruxelles, susțin că este nevoie de reglementări pentru a pune capăt dumping-ului pe navele europene. 


"Existența pieței libere a forței de muncă marinărești în Uniunea Europeană, deschisă și pentru navigatorii non-europeni, are nu doar avantaje, ci și dezavantaje, în special pe plan social. Trebuie știut că, spre deosebire de Uniunea Europeană, alte națiuni practică o politică restrictivă, protecționistă în transportul maritim costier, de cabotaj (între porturile aceluiași stat). Spre exemplu, navele străine care vin în China, predau marfa în portul de destinație. 


De acolo, aceasta este redistribuită cu nave chinezești și navigatori chinezi. În SUA, marfa care vine din alte continente este redistribuită între porturi cu nave americane și echipaje americane, în baza unei legi care datează de acum o sută de ani. În schimb, în Europa transportul de cabotaj este liber. Mărfurile sunt transportate cu nave aparținând oricărui pavilion și având orice fel de echipaje.


Acest lucru se întâmplă și în România. Tabla produsă la combinatul siderurgic din Galați este transportată la Constanța sau Mangalia cu nave străine de România sau de Europa, cu echipaje non-europene. 


Sindicatele navigatorilor europeni nu cer scoaterea străinilor de pe piață, dar se opun dumping-ului social. De aceea, este necesară o legislație care să stabilească noi condiții pentru navigația în apele europene. Aceasta trebuie să prevadă că cei ce doresc să facă transport de cabotaj în Europa trebuie să plătească salarii și drepturi sociale la nivel european, să asigure condiții de muncă și viață la bord, la nivel european. Armatorii trebuie să facă economii din alte surse, nu din salariile, hrana și condițiile de muncă și viața ale marinarilor", a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.


Sindicatele încearcă să-i convingă pe armatorii europeni să le susțină poziția în fața Comisiei Europene. Ele speră că angajatorii vor înțelege că toată lumea are de câștigat pe termen lung, susținând o astfel de reglementare. 


"Suntem convinși că în viitorul apropiat vom atinge acest obiectiv. Subliniez încă o dată: piața rămâne deschisă și nu se face nicio discriminare între navigatorii europeni și non-europeni. Dimpotrivă, aceasta va fi eliminată. Noi cerem ca navigatorii să nu mai fie diferențiați pe baza criteriului "cine acceptă salariul cel mai mic", ci pe baza competenței, a profesionalismului. La bordul navelor ar trebui să fie numai navigatori buni și noi credem că ai noștri sunt mai bine pregătiți decât alții", afirmă liderul de sindicat.


O astfel de reglementare va face ca pregătirea profesională teoretică și practică să aibă o greutate și mai mare în selecția și recrutarea navigatorilor, iar pentru sistemul de învățământ marinăresc responsabilitatea va fi mult mai mare. Va trebui să fie mai dinamic, mai aplicat, mai receptiv la evoluția tehnologică din shipping-ul internațional. 


"Va trebui să ne gândim cum pot fi făcute școlile mai bune, cum poate fi îmbunătățită pregătirea practică a cadeților. În acest scop, SLN va organiza întâlniri, dezbateri și cu instituțiile de învățământ superior, și cu agențiile de crewing. Vrem să organizăm un dialog permanent la nivel național. Vrem să atragem alături de noi și autoritatea de reglementare, să cunoască problemele ridicate de sindicatele europene și să sprijine demersurile noastre. Rezultatul final trebuie să fie creșterea numărului absolvenților bine și foarte bine pregătiți", afirmă Adrian Mihălcioiu.


Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4242 secunde