Eveniment în transporturile navale

Silviu Stanciu a fost reales președinte al Federației Sindicale „Trans Conex”

1119
Silviu Stanciu a fost reales președinte al Federației Sindicale „Trans Conex” - img5940-1601222515.jpg

Articole de la același autor

Federația Sindicală „Trans Conex” este una dintre cele mai tinere și dinamice structuri federative din mișcarea sindicală constănțeană. În cei patru ani care au trecut de la nașterea sa a reușit să devină reprezentativă pentru sectorul de activitate transporturi navale și serviciile conexe și să se impună în raporturile cu patronatul portuar.

Până la această oră s-au afiliat la ea 18 sindicate, care au împreună 4.500 de membri. În continuare se duc tratative cu alte sindicate care vor să i se alăture.

Trei dintre cele 18 sindicate afiliate, fac parte din alte sectoare de activitate, care au legătură cu transporturile navale. Este vorba de Sindicatul Sablare Tulcea, Sindicatul Pescarilor din Galați și Sindicatul Reparații Navale Galați, care împreună au un număr de 700 de membri.

La sfârșitul săptămânii trecute, în cadrul federației a avut loc adunarea generală de alegeri. Delegații i-au încredințat lui Silviu Stanciu un al doilea mandat de președinte și au ales mulți oameni noi în structurile de conducere.

Vorbind în numele celor proaspăt aleși, Silviu Stanciu a declarat pentru cotidianul „Cuget Liber”: „Sperăm într-o bună colaborare și că vom avea realizări cel puțin la nivelul celor patru ani ai mandatului precedent. Ne vom strădui să negociem contracte colective de muncă cât mai bune pentru salariații pe care îi reprezentăm.”

Maratonul negocierilor colective

Care au fost performanțele Federației Trans Conex” în ultimii patru ani? Cum a apărat interesele lucrătorilor pe care îi reprezintă? Răspunsul îl aflăm din bogatul raport de activitate al biroului executiv al federației, prezentat în fața adunării generale.

Iată, în anul 2016, federația a negociat contractul colectiv de muncă de la operatorul portuar DB Schenker, reușind să obțină „clauze favorabile salariaților, care nu aveau contract colectiv de cinci ani, iar de zece ani lucrau pe salariul minim pe economie, fără a le fi crescute drepturile salariale. În urma acestor negocieri, creșterea salarială a fost de aproximativ 35%, ținând cont că în timpul acestor negocieri salariul minim pe economie s-a majorat de la 1.050 la 1.250 lei.” Au fost negocieri maraton, care au durat zece luni, perioadă în care a fost deschis conflictul colectiv de muncă.

Tot în 2016, federația a negociat contractul colectiv de muncă la compania CSCT. În urma semnării lui, angajații au obținut o creștere salarială de 300 lei brut pentru anul 2016, o majorare de 5% începând din 2017, zile în plus de concediu, mai multe salarii compensatorii, modificarea programului de lucru și prime suplimentare.

Împreună cu Filiala „Cartel Alfa” Constanța, federația a ajutat Sindicatul ARSVOM (din cadrul Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare) să negocieze, în 2016, contractul colectiv de muncă. Totodată s-a obținut trecerea ARSVOM pe sistemul de salarizare aplicat pentru angajații ISU. Începând cu luna februarie a anului 2017, în urma negocierilor avute cu Ministerul Transporturilor, salariații ARSVOM, au obținut un spor de 25% la salariul de bază.

Tot în 2016, federația a negociat primul contract colectiv de muncă de la operatorul portuar USA, reușind să obțină o majorare salarială de 150 lei net, prime de Crăciun (2.143 lei), de Paști (786 lei) și de concediu (1.571 lei), două salarii compensatorii în caz de disponibilizare, creșterea concediului de odihnă cu două zile, o alocație de hrană în valoare de 45 lei la 12 ore, decontarea transportului la locul de muncă și alte drepturi.

Negocierile din același an, de la Minmetal, s-au soldat cu o majorare cu 17% a salariilor și cu alte avantaje.

În urma solicitărilor venite din partea salariaților, federația a sprijinit înființarea unui sindicat la operatorul North Star Shipping din portul Constanța, iar în 2017 a început negocierea contractului colectiv de muncă.

Federația și-a adus contribuția la negocierile colective de la CNAPMC,

North Star Shipping SRL, ADM Romania Logistics, din nou la DB Schenker (în 2018) și USA (2018), la North Star Shipping (în 2019, unde s-a obținut o creștere salarială de aproximativ 18% pentru fiecare angajat) și la o serie de companii de la Dunăre.

Solidaritatea sindicală - o forță de temut

Unele dintre negocieri au fost tensionate, federația și sindicatele afiliate fiind nevoite să deschidă conflicte de muncă, să organizeze acțiuni de protest, să apeleze la ajutorul autorităților și al Justiției. Au fost cazuri când sindicatele s-au lovit de refuzul Inspectoratului Teritorial de Muncă de a concilia conflictele de muncă.

Când împrejurările au cerut-o, rezolvarea cererilor salariaților depinzând de autoritățile centrale, federația a apelat la sprijinul Ministerelor Muncii și Transporturilor. De fiecare dată, mecanismul solidarității sindicale a funcționat, cele mai multe conflicte încheindu-se cu satisfacerea revendicărilor sindicatelor.

În decurs de numai patru ani, Federația Sindicală „Trans Conex” a reușit să se impună în fața patronatului din portul Constanța și de la Dunăre, ca o forță puternică și de temut, ce trebuie tratată cu tot respectul.

În 2019, federația s-a afiliat la Uniunea Transportatorilor din România, iar președintele ei, Silviu Stanciu, a fost ales în funcția de vicepreședinte al uniunii, pentru secțiunea transporturi navale și servicii conexe. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3845 secunde