Siguranța navigației în România este în creștere. Numărul accidentelor și incidentelor navale s-a redus dramatic

Miercuri, 18 Noiembrie 2020, 20:40
211
Numărul accidentelor și incidentelor navale petrecute în apele României înregistrează o tendință de scădere, arată rapoartele Autorității Navale Române. Dacă în anul 2015, fuseseră înregistrate 75 de astfel de evenimente, din care 33 au fost accidente grave și foarte grave, numărul lor a scăzut cu aproape 46,67%, în 2019, ajungând la 40 de cazuri, din care 19 accidente grave și foarte grave.

În anul 2019, au intrat în porturile maritime și fluviale românești 61.000 de nave, din care: 90,20% erau nave fluviale și 9,80%, nave maritime. Au ieșit din porturi 59.193 nave, din care 90,06% erau nave fluviale și 9,94%, nave maritime.

Comparativ cu numărul foarte mare al unităților navale participante la traficul maritim și fluvial din România, numărul de 40 de accidente și incidente raportate este foarte mic. Este dovada că navigația în apele teritoriale ale țării noastre se desfășoară, în general, în condiții de siguranță.



Eroarea umană - cea mai frecventă cauză

În cele 40 de accidente petrecute în 2019, au fost implicate 47 de nave, din care 35 de navigație interioară, 4 nave maritime și 8 ambarcațiuni de agrement. În opt accidente au fost implicate două sau mai multe nave.

12 dintre cele 40 de accidente au fost foarte grave, înregistrându-se: cinci decedați, patru răniți, o navă maritimă eșuată și scufundată (este vorba de „Queen Hind”, sub pavilion Palau), un împingător incendiat și o barjă scufundată.

Alte șapte accidente au fost grave, soldându-se cu scufundarea parțială a patru pontoane și scufundarea unei ambarcațiuni, cu acroșarea unui cablu de înaltă tensiune de către o macara, scufundarea a două pasarele și a unui pilon de către un împingător.

În urma cercetării împrejurărilor în care s-au produs cele 40 de accidente, specialiștii Autorității Navale Române au stabilit că principala cauză a fost:

- eroarea umană în 40% dintre accidente (respectiv interpretarea eronată a datelor obținute de la instrumentele de navigație, nerespectarea semnelor și semnalelor, neatenția, stresul);

- condițiile hidrologice și meteorologice, în 12,50% dintre cazuri (ceață, vânt puternic în rafale, nivelul scăzut al apelor Dunării);

- existența unor obiecte imerse, în 12,50% dintre cazuri (stânci sub apă, bușteni, alte materiale imerse);

- starea tehnică a navelor, în 10% dintre cazuri (oprirea motoarelor, blocarea cârmelor);

În 25% dintre cazuri au fost alte cauze: decesul unor persoane, dispariția unor persoane, conducerea ambarcațiunilor de agrement cu viteză necorespunzătoare, consumul de băuturi alcoolice, neatenție în conducere etc.



Accidente stupide

Iată câteva dintre accidentele petrecute în 2019:

Pe data de 15 ianuarie, de la bordul împingătorului „Sidex” a dispărut un marinar, care s-a accidentat la un picior și a căzut în Dunăre.

Pe data de 11 martie, un marinar de pe șlepul motor „Bonavia”, sub pavilion Slovacia, s-a electrocutat, suferind arsuri la ambele mâini și o plagă la cap. S-a constatat că marinarul nu purta echipamentul de protecție adecvat lucrului sub înaltă tensiune.

Pe 28 aprilie, în timp ce plimba 11 pasageri cu o șalupă, pe Canalul Sulina, conducătorul ambarcațiunii a ațipit la volan și a pierdut controlul. Drept urmare, șalupa a eșuat pe malul stâng al canalului. Din fericire, nicio persoană nu a fost rănită.

Pe data de 8 mai, complexul fluvial format din împingătorul „Helen”, barja „Zoradia” și gabara „1445” se afla sub operațiuni de încărcare. Un buștean a scăpat din graifer și l-a accidentat pe șeful de echipaj Ionel Gheorghe, care a decedat la spital.



Pe 1 iunie, un pasager s-a aruncat în Dunăre, de pe bacul care efectua trecerea persoanelor și autovehiculelor transportate de la un mal la altul. Echipajul bacului a reușit să îl recupereze din apă, dar la sosirea medicilor s-a constatat că omul era mort.

Pe 24 noiembrie, la plecarea din portul Midia, nava „Queen Hind”, având 14.600 de ovine la bord, s-a scufundat parțial. Vasul a fost abandonat, echipajul fiind salvat. Raportul ANR precizează la cauza probabilă: „încărcarea defectuoasă a navei, alte cauze conexe”.

Pe 16 decembrie, pe Canalul Sulina, a fost descoperită o ambarcațiune blocată într-o salcie de pe mal, la mila marină 6+800. De elicea acesteia era prinsă, de haine, o persoană decedată. 



Pagina a fost generata in 0.3392 secunde