Senzorii și radarele urmăresc tot ce mișcă pe Dunăre

337
Senzorii și radarele urmăresc tot ce mișcă pe Dunăre - deltadunariifrontiera-1369690343.jpg
Autoritatea Navală Română a finalizat cea mai importantă investiție din istoria sa: proiectul RoRis, un sistem modern de management și de informare asupra traficului naval de pe sectorul românesc al Dunării. "Este un proiect de interes național și european. Face parte din strategia de transport pe apele interioare și din cea de transport intermodal" - a declarat Șerban Berescu, directorul direcției de siguranța navigației, în cadrul seminarului organizat cu acest prilej.

Silviu Apostol, șeful departamentului de radiocomunicații din ANR și manager al proiectului, a prezentat pe larg noul sistem. Conectată la rețele similare din Austria, Ungaria, Slovacia, Bulgaria și Serbia, această infrastructură informațională furnizează numeroase servicii:

- raportarea electronică a voiajelor;

- transmiterea avizelor pentru navigatori;

- înmatricularea și evidența navelor;

- baze de date pentru identificarea navelor;

- evidența personalului navigant;

- servicii suport pentru reducerea efectelor calamităților;

- monitorizarea navelor cu mărfuri periculoase;

- interfața cu Poliția de Frontieră, cu Administrația Fluvială a Dunării de Jos și cu sistemul de management al traficului pe Canalul Dunăre - Marea Neagră.

De aceste servicii vor beneficia comandanții de nave și armatorii, administrațiile căilor navigabile și ale porturilor, operatorii portuari, companiile de remorcaj și pilotaj, agenții de nave și autoritățile statului, alte centre Ris europene.

Sistemul RoRis cuprinde o rețea de senzori (radar, AIS și CCTV), o rețea de stații meteo, o aplicație pentru managementul traficului fluvial ECDIS, o rețea pentru comunicații de voce VHF și sistemul de transmisie a datelor.

Arhitectura sistemului include centre locale în 12 județe, centre regionale și un centru național, fiecare cu un rol determinat pe linia culegerii datelor, a prelucrării și transmiterii lor, precum și al managementului traficului naval.

Rețeaua de radare asigură monitorizarea și controlul traficului zi și noapte, pe tot timpul anului, în zonele în care sunt amplasați senzorii: Moldova Veche, Orșova, Drobeta Turnu Severin, Giurgiu. Oltenița, Călărași, Cernavodă, Brăila, Galați, Grindu, Turcoaia, Tulcea și Sulina.

Cele 24 de stații meteo instalate de-a lungul Dunării, sunt prevăzute cu senzori de măsurare a direcției și vitezei vântului, a temperaturii aerului și vizibilității.

Această laborioasă infrastructură informațională va contribui la:

- reducerea la maximum a numărului de accidente și incidente de navigație, precum și a riscului de poluare accidentală sau intenționată;

- creșterea eficienței transportului fluvial, prin luarea celor mai bune decizii privind încărcarea navelor, ruta și perioada voiajului, programarea în terminalele de operare, stabilirea legăturilor cu celelalte mijloace de transport intermodal.

Valoarea totală a proiectului este de 52.027.753 lei, din care cea eligibilă, de 42.007.642 lei. Comisia Europeană a contribuit cu 71,12% din valoarea eligibilă, iar bugetul de stat, cu 28,88%.

În prezent, la nivelul Uniunii Europene, ponderea transportului de mărfuri pe apele interioare în totalul transportului terestru este de numai 7%, diferența fiind împărțită între transportul rutier și feroviar. Ținta UE este ca transportul fluvial să atingă o cotă de 50% până în 2050, pentru a fructifica marile sale avantaje: costuri inferioare și nivel scăzut de poluare. Atingerea unui obiectiv atât de ambițios depinde, însă, de asigurarea condițiilor optime de navigație pe tot timpul anului.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2111 secunde