€ 4.6822
£ 5.2618
$ 4.0973

Mai multe ştiri online:
Documentar "Cuget Liber"

Schimbări spectaculoase în construcțiile navale din ultimii 65 de ani

Ştire online publicată Luni, 12 Octombrie 2015. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
România a devenit unul dintre primii constructori de nave ai Europei


Producția mondială de nave a înregistrat un salt uriaș în ultimii 65 de ani, ca urmare a accelerării con-sumului și creșterii rolului comerțului pe mare. În intervalul 1950 - 2014, tonajul navelor livrate a crescut de 25 de ori.


Dacă în anul 1950, livrările de nave noi nu depășeau 4 milioane tone brute compensate (CGT), în 2010 a fost finalizat un număr record de nave, 3.748 de unități, cu 96,433 milioane CGT, iar în anul următor, au fost livrate 3.670 de nave, cu un tonaj record, de 101,845 milioane tone. 


În anii ’50 ai secolului XX, producția navală era concentrată în Europa. Industria navală de pe bătrânul continent nu avea rival, având o cotă de piață de circa 90%. 


Începând din anii ’60, Europa a început să simtă, tot mai puternică, respirația Japoniei în ceafă. În 1975, livrările totale de nave urcaseră la 34 milioane CGT, din care mai mult de jumătate erau japoneze. Europa coborâse pe locul doi și se pregătea să cedeze și această poziție. 


Anii ’80 au adus în competiție Coreea de Sud, care și-a început ascensiunea, reușind să devanseze rapid Europa și să atace supremația Japoniei. În anul 2000, Coreea de Sud devenea primul constructor de nave al lumii. Tot atunci a început să se facă simțită prezența șantierelor navale din China pe piața interna-țională. Acestea au profitat de perioada de creștere economică și de avântul comerțului pe mare din anii 2005 - 2008, pentru a-și extinde activitatea. Pe fondul crizei mondiale, China a reușit să devanseze Coreea de Sud, devenind cel mai mare constructor naval al lumii, grație inves-tițiilor guvernamentale, politicii sa-lariilor mici și menținerii unui curs valutar defavorabil al yuanului (mo-neda chineză). În schimb, sud-coreenii îi depășiseră pe rivalii lor chinezi în ceea ce privește valoarea contractelor.


În intervalul 2010 - 2014, China și Coreea de Sud au dus o luptă în doi pentru întâietate. În 2014, China deținea prima poziție pe piața mon-dială, din punct de vedere al navelor livrate, cu 22,682 milioane CGT și o cotă de 35,2% din total. O urmau Coreea de Sud, cu 22,455 milioane CGT (34,8%) și Japonia, cu 13,421 milioane CGT.


România a început să conteze pe piața internațională a construcțiilor de nave abia de la mijlocul anilor ’70. Pe data de 30 iunie 1975, Șantierul Naval Constanța livra mineralierul de 55.000 tdw „Tomis”, prima navă de mare tonaj construită în țara noastră. Odată cu aceasta, SNC și România intrau în familia marilor constructori navali ai lumii.


În timp ce ponderea Europei pe piața construcțiilor navale a scăzut constant, țara noastră și-a consolidat poziția. În anul 2014, ea a înregistrat o cotă de 0,5% din piață, cu 326 mii tone CGT, fiind devansată de Germania (cu 0,8% și 519 mii CGT). În urma ei se aflau: Italia (0,5% și  312 mii CGT), Turcia (0,3% și 174 mii CGT), Polonia (0,2% și 136 mii CGT), Olanda (0,2% și 108 mii CGT), Finlanda (0,2% și 105 mii CGT), Norvegia (0,1% și 69 mii CGT) și Croația (0,1% și 41 mii CGT). De asemenea, România se afla și înaintea SUA, care dețineau o cotă de 0,5% cu 293 mii CGT.


Din 2008 (ultimul an al creșterii economice) până în 2014, cele mai multe țări constructoare de nave au înregistrat scăderi ale livrărilor: Coreea de Sud - de la 26,370 milioane CGT la 22,455 milioane CGT; Japonia - de la 18,656 milioane CGT la 13,421 milioane CGT; Germania - de la 1,350 milioane CGT la 519 mii CGT; Italia - de la 700 mii CGT la 312 mii CGT; Finlanda - de la 308 mii CGT la 105 mii CGT; Polonia - de la 672 mii CGT la 136 mii CGT; Turcia - de la 710 mii CGT la 174 mii CGT. 


Livrările României s-au redus de la 592 mii CGT la 326 mii CGT.


Printre cei ce au înregistrat creșteri se numără China (de la 13,956 milioane CGT la 22,682 milioane CGT) și SUA (de la 165 mii CGT la 293 mii CGT).


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

Fun
ieri, ora 15:21 Foto : Horoscop 1559 vizite, 0 comentarii Horoscop
ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.762 secunde