Scandalul din pilotaj și remorcaj ar putea bloca porturile maritime românești

2183
5
Scandalul din pilotaj și remorcaj ar putea bloca porturile maritime românești - scandalul-1473351116.jpg

Articole de la același autor

Pilotajul și remorcajul maritim din Ro-mânia a trecut prin numeroase crize de-a lungul ultimilor 26 de ani, dar niciuna nu este mai gravă decât cea generată de recenta decizie a Consiliului Concurenței, de a sancționa șapte firme ce activează pe această piață, în frunte cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Motivul invocat de instituția de concurență pentru aplicarea unor amenzi de în valoare totală de 22.317.212 lei (4.959.380 euro) este "existența mai multor fapte anticoncurențiale (înțelegeri și abuz de poziție dominantă) care au eliminat concurența în porturile Constanța, Midia și Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piață a altor operatori și, implicit, la reducerea atractivității acestor servicii pentru potențialii investitori."

Altfel spus, actualul sistem de organizare a serviciilor de siguranță a navigației în porturile maritime românești, fiind anticoncurențial, ar trebui să dispară imediat. Ce ar trebui pus în locul lui? Ce altceva decât libera concurență? Cu alte cuvinte, ar trebui să se revină la competiția sălbatică din perioadele 1992 - 2000 și august 2010 - 1 august 2012, care a afectat grav companiile de remorcaj și pilotaj și, implicit, siguranța navigației în porturile românești. Iar pentru ca încurcătura să fie și mai mare, Consiliul Concurenței propune înființarea unei noi instituții, un reglementator independent, care să stabilească cine și în ce condiții să aibă acces pe piața serviciilor portuare și, care, totodată, să asigure transparența financiară a porturilor.

Concluziile, propunerile și decizia instituției de concurență sunt în contradicție cu prevederile OG nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și ale ordinelor ministrului transporturilor nr. 764/2010 și nr. 1.008 din 12 iunie 2012. Mai mult, contravin hotărârilor Tribunalului Constanța și Curții de Apel Timișoara, care au decis că în organizarea serviciilor de pilotaj și remorcaj maritim, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța nu a făcut decât să respecte legea și ordinele de ministru, exercitându-și drepturile și obligațiile în conformitate cu acestea. Pe cale de consecință, companiile de pilotaj și remorcaj care s-au conformat condițiilor impuse de statul român, prin intermediul CNAPMC, la care acesta este acționar majoritar, n-au făcut decât să respecte legea.

Consiliul Concurenței nu poate susține că nu cunoaște hotărârile celor două instanțe. După câte știm, reprezentanții firmelor investigate i le-au adus la cunoștință. Și atunci, ce să înțelegem din atitudinea acestei instituții: că ignoră cu bună știință hotărârile instanțelor de judecată și actele normative în vigoare?

Decizia Consiliului Concurenței generează o dilemă. Mai poate continua activitatea de pilotaj și remorcaj în portul Constanța, înainte de a se schimba sistemul, conform indicațiilor instituției de concurență? Nicolae - Dan Tivi-lichi, directorul general interimar al CNPAMC, a afirmat că: "În urma deciziei luate, Consiliul Concurenței trebuie să stabilească niște măsuri, cu termene de pus în practică. În funcție de acestea, CNAPMC va stabili ceea ce e de făcut. Nu cred că termenul de pus în practică va fi înainte de 15 octombrie 2016, dată la care așteptăm să primim documentele oficiale de la Consiliul Concurenței."

Dar ce se va întâmpla când CNAPMC va primi documentele oficiale, din care va afla că pilotajul și remorcajul trebuie efectuate în regim concurențial? Își va permite să ignore legea, ordinele de ministru și hotărârile instanței de judecată în care se spune că până acum a acționat legal? Va risca să intre în conflict cu statul român, acționarul majo-ritar, și cu legile lui, pentru a evita noi sancțiuni din partea Consiliului Concurenței? Opinia mea este că, dacă Guvernul și Ministerul Transporturilor nu vor interveni de urgență pentru clarificarea situației, se va ajunge la un blocaj al serviciilor de siguranță a navigației și, drept urmare, al traficului în porturile maritime românești.

Întregul scandal declanșat de Consiliul Concurenței are la bază confuzia gravă pe care o face această instituție. Ea tratează serviciile publice de siguranță a navigației la fel cu celelalte servicii de piață, neînțelegând nici specificul lor, nici importanța lor pentru securitatea națională, pentru economia țării și a Europei, pentru mediu și bunăstarea națiunii.

Poziția sa este în contradicție cu cea a Uniunii Europene. Pe data de 27 iunie, reprezentanții structurilor Parlamentului european au ajuns la un acord privind noul regulament al serviciilor portuare. Directiva europeană va stabili un cadru de furnizare a serviciilor portuare și transparență financiară a porturilor europene.

Decizia deputaților europeni este rodul luptei duse de Asociația Piloților Maritimi Europeni (EMPA) timp de trei ani. Aceasta este o organizație profesională care reprezintă interesele a circa 5.000 de piloți maritimi din 25 de țări europene. Atât EMPA cât și Asociația Internațională a Piloților Maritimi (IMPA), care reprezintă 8.000 de piloți din peste 40 de țări, au susținut constant că pilotajul maritim nu trebuie să fie subiect de concurență. Tentativele de a reduce costurile sale prin introducerea competiției au dus la efectul contrar: creșterea costurilor, în detrimentul siguranței. IMPA explică acest fenomen, arătând că în cazul pilotajului concurențial se reduce nivelul de siguranță pentru că nu mai există preocuparea pentru pregătirea profesională.

Nu putem încheia acest articol fără a arăta că instituția de concurență apelează la artificii de prestigitator pentru a-și susține punctul de vedere. Pentru a da greutate concluziilor și deciziei sale, aceasta a făcut apel la raportul privind "Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurențial", chipurile realizat de OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) și publicat în iunie 2016. În fapt, respectivul raport este produsul Consiliului Concurenței, realizat în baza unui proiect lansat în parteneriat cu OECD, în octombrie 2014, pe care respectiva organizație europeană l-a înghițit ca pelicanul.

Comentează știrea

Lrs
9 septembrie 2016
Siguranță navigației?

Buna ziua? Vorbiți de siguranță navigatiei?Să mergeți la companii să întrebați câte remorchere sunt conforme cu standardele internaționale.Toate remorcherele sunt vechi de 30-40 de ani.Cum a acceptat Apc remorchere doar cu un motor când la manevre tb cu doua motoare,pai ce sa mai vb de siguranță navigatiei.Sunt multe de scris si de vb despre portul Constanta si despre servicii,in port se știe este"stat în stat".

idusa
9 septembrie 2016
la obiect

agentii securisti au dat spaga oficiului concurentei ca sa vina ei la butoane ca inainte, adica sa ia comisioane de 85% din pilotaj si remocaj ca asa este intr-o tara bananiera

Ion
9 septembrie 2016
Sclavagism

Vorbiti de siguranta navigatiei? Angajatii companiilor de remorcaj au ajuns niste sclavi. ITM-ul, ANR-ul, capitania, antifrauda, etc stiu ei cate ore muncesc acesti nefericiti si in ce conditii? Cum poti tine niste oameni cu zilele la munca? Atentie... sunt oameni nu masini... Epuizarea si stresul duce negresit la tragedii. Cine va raspunde? Va spun eu ... Mortul este de vina... Ce fac organele abilitate ale statului? Sa nu-mi spuneti ca fac curatenie printre corupti... De ce favorizati infractorii? Alo... procuratura... va autosesizati?

anonim
9 septembrie 2016
remorcaj

Echipajele de pe remorchere lucreaza la foc continuu si sunt pontati 11ore pe zi si se lucreaza 48 ore plus te cheama din timpul liber

JERCAN J
9 septembrie 2016
siguranta

Vorbiti de siguranta cand ANR este condus de CAZAN patron de case de amanet si cu un CV-iu care poti sa-10_l scrii pe un bilet de trolebuz

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7151 secunde