Șantierele navale românești au nevoie de sprijinul statului pentru a rămâne în competiția internațională

4425
2

Articole de la același autor

• ANCONAV apreciază rolul cotidianului „Cuget Liber” în apărarea intereselor industriei navale

Cotidianul „Cuget Liber” a luat poziție față de situația critică în care se află șantierele navale din România, din cauza migrației interne și externe a forței de muncă. În articolele: „Industria navală e în pericol! Guvernanți, puneți capăt discriminării fiscale a muncii!” (ediția din 2 octombrie 2021) și „Reduceți fiscalitatea muncii din industria navală! Sindicatele navaliștilor cer sprijinul Parlamentului României” (ediția din 4 octombrie 2021), am prezentat pe larg problemele grave cu care se confruntă acest sector de activitate, cauzele și rolul jucat de factorul politic în declinul industriei navale. Totodată, am relatat frământările și nemulțumirile sindicatelor navaliștilor și demersurile pe care acestea intenționează să le întreprindă în viitorul apropiat, pentru îmbunătățirea situației constructorilor de nave și stoparea migrației acestora.

Demersul nostru jurnalistic a stârnit interesul cititorilor, al foștilor și actualilor lucrători navaliști, al sindicatelor din industrie și al Asociației Constructorilor Navali din România (ANCONAV).

Scrisoarea ANCONAV

Sub semnătura președintelui său, Florin - Marian Spătaru, ANCONAV ne-a transmis următoarea scrisoare, pe care o prezentăm integral:

„După cum bine cunoașteți, Asociația Constructorilor Navali din România (ANCONAV), reprezintă interesele șantierelor navale și ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și materii prime din România pe plan național și internațional. Încă de la înființarea ANCONAV, aceasta a militat în faţa organelor de resort ale statului pentru implementarea unor măsuri active, menite a susține companiile din industria navală și includerea acesteia în categoria obiectivelor strategice ale economiei, măsuri fără de care aceste companii nu și-ar putea păstra competitivitatea la nivel european și internațional, cunoscut fiind faptul că majoritatea țărilor care activează în acest domeniu susțin șantierele navale prin proiecte sau măsuri suport directe.

Astfel, ANCONAV a tras nenumărate semnale de alarmă privind măsurile de fiscalitate aplicabile, care, în modalitatea în care sunt reglementate în prezent, împovărează atât situația angajatorilor, cât și pe cea a angajaților care activează în domeniul naval.

Toate aceste eforturi ale ANCONAV au culminat cu transmiterea unui memoriu în toamna anului trecut, imediat după publicarea Legii 188/2020, în care am atras atenția asupra impactului negativ direct și iminent, care amenință industria navală din România, respectiv faptul că includerea locurilor de muncă din industria navală în categoria condițiilor speciale va atrage creșterea costurilor salariale prin plata contribuției de 8% prevăzută de legislația în materie fiscală, care se va reflecta în prețul navelor, cu consecințe negative asupra competitivității industriei navale românești pe plan internațional.

Tot cu această ocazie am învederat faptul că acest cost direct cu resursa umană nu a fost prevăzut în bugetele navelor și respectiv în preț, fapt care va conduce în mod cert la pierderi de profit rezultate din contractele aflate în derulare și că efectele fiscale ale actului normativ rubricat vor conduce, pe termen mediu și lung, la ruinarea și scoaterea de pe piața internațională a industriei navale românești.

Astfel, mizând pe deschiderea autorităților de resort spre un dialog constant și constructiv cu mediul de afaceri, am înaintat propunerile noastre, menite a salva industria navală românească, printre acestea regăsindu-se, printre altele, aplicarea aceluiași regim fiscal avantajos, după modelul lucrătorilor din domeniul IT și a celor din construcții civile și lucrătorilor navaliști, care ar avea drept consecință directă creșterea câștigurilor reale ale acestora și, pe termen mediu și lung, stabilizarea forței de muncă din acest sector de activitate.

Raportat la cele de mai sus, considerăm articolul dumneavoastră unul foarte bine documentat, acesta reprezentând o radiografie a problemelor cu care se confruntă, în prezent, industria navală, iar propunerile dumneavoastră sunt menite să confirme poziția exprimată de ANCONAV cu ocazia demersurilor efectuate până în prezent.

Suntem convinși că, numai printr-o mobilizare a eforturilor conjugate ale tuturor entităților implicate din industria navală, a autorităților de la nivel național, și nu în ultimul rând a reprezentanților mass-media, vom reuși în demersurile noastre de păstrare a competitivității industriei navale românești și transformarea acesteia într-un sector de importanță strategică al economiei naționale.

Vă mulțumim pentru implicarea dovedită în aducerea la cunoștința cititorilor din România, într-un mod obiectiv și bine argumentat, a problemelor cu care se confruntă industria navală românească.”

O asociație de renume, pe plan european

Asociația Constructorilor Navali din România (ANCONAV) a fost înființată în 1995 și este membră a asociației europene Sea Europe. Ea reprezintă, pe plan național și internațional, interesele șantierelor navale și ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și materii prime din Romania. Asociația reunește atât companiile ce activează în domeniul construcțiilor navale (șantiere navale, societăți de proiectare, producători de echipamente navale, distribuitori ai unor firme specializate), cat și furnizori de materii prime cu impact semnificativ în economia națională.

Industria construcțiilor navale din România ocupă un loc important în industria de profil europeană, navele livrate de șantierele românești reprezentând aproximativ 5% din producția europeană.

Cifra de afaceri realizată de șantierele navale românești este de circa 650 milioane de euro anual, reprezentând circa 5% din produsul intern brut al României. În șantierele navale din țara noastră muncesc aproximativ 10.000 de lucrători, la care se adaugă cei 8.000 de lucrători ai companiilor subcontractoare.

x x x

Stimați cititori, cotidianul „Cuget Liber” va susține în continuare campania constructorilor de nave, a sindicatelor și ANCONAV, de apărare a intereselor industriei navale românești, una dintre puținele industrii rămase în viață după 30 de ani de așa-zise restructurări și reforme promovate de clasa politică românească. 



Comentează știrea

fani
7 octombrie 2021
santiere navale

Un articol de exceptie .Felicitari realizatorului si spor la interpretarea lui de catre Guvernantii ocupati cu rezolvarea crizei de ei produsa !

Nea Ilie palarie...
7 octombrie 2021
O gogoasa mincinoasa de articol;..

TOATE SANTIERELE NAVALE din Europa sunt in aceeasi situatie. Deoarece cam toata industria navala importanta s-a mutat in Asia , in China. Santierele lor navale sunt pline de nave gigant in constructie...chiar si in aceasta perioada. Asta datorita incompetentilor de la Bruxelle , care nu stiu ce sa mai faca ca sa puna noi taxe si impozite suplimentare la nivel european. Insa aceasta situatie din tara se datoreaza si prostiei noastre. Nu mai suntem in stare sa proiectam o nava noua. Icepronavul a fost luat de un excroc strain care isi bate joc de oameni-azi ii angajeaza maine ii da afara ! Dar aici trebuie mentionati si unii "investitori" straini falimentari cum ar fi Damenul , care a aruncat afara mii de oameni din 1999 si pana acum !

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5412 secunde