Salt spectaculos al traficului de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră

767
Salt spectaculos al traficului de mărfuri pe Canalul Dunăre - Marea Neagră - fondsaltspectaculosaltraficuluid-1620654878.jpg

Articole de la același autor

Ambițiile Uniunii Europene de a reduce traficul rutier și a transfera cât mai multe fluxuri de mărfuri pe apele interioare deschid perspective interesante transportului pe Dunăre și pe canalele navigabile. Mai ieftin, mai sigur și mai prietenos cu mediul înconjurător decât transportul auto și feroviar, acesta și-a pus în evidență avantajele pe timpul pandemiei Covid, prezentând un risc cu mult mai mic de transmitere a virusului.

Din păcate, în Uniunea Europeană se vorbește mult și se face prea puțin pentru a face Dunărea mai atractivă pentru transportul de mărfuri. În continuare, navigația fluvială are probleme cu asigurarea adâncimilor optime în perioadele de secetă, prea puține din porturile dunărene sunt dotate cu terminale de containere, iar flota de nave portcontainer încă nu s-a născut.

Cerealele și minereurile domină traficul

Anul 2021 a început deosebit de promițător pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari. „În primele patru luni din 2021, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o creștere remarcabilă - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 12,158 milioane de tone capacitate, cu 11,13% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2020. Au fost transportate 6,037 milioane de tone de mărfuri, cu 14,0% mai mult decât în ianuarie - aprilie 2020.”

În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 45%. În ianuarie – aprilie 2020, ponderea lor era de numai 43%. Pe locurile următoare se situează următoarele grupe de mărfuri: minereurile – 29%, produsele energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 12%, produse chimice - 8%, metal și produse din metal - 3%, produse alimentare – 2%, alte produse (inclusiv ciment) – 1%.

Principalul beneficiar al canalelor navigabile

În debutul anului 2021 s-a produs o spectaculoasă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă în primele patru luni din 2020, acesta era de 64% din total, în ianuarie – aprilie 2021 a sărit la 66%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari îl joacă în transportul naval european.

Din totalul de 6,037 milioane de tone de mărfuri derulate în primele patru luni din 2021, în contul Serbiei au fost transportate 37%. Pentru România, doar 34%, Ungaria - 14%, Bulgaria - 9%, Austria – 2%, Slovacia – 1%, Germania – 1% și Republica Moldova – 1%.

În primele patru luni ale anului 2021, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 5.576 unități navale, cu 7,97% mai multe decât în ianuarie – aprilie 2020, din care: 5.756 barje, 1.168 șlepuri, 22 nave fluvio-maritime, 1.234 remorchere împingătoare și 3 nave de pasageri (yacht-uri).

Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 455 de nave, din care: 20 de împingătoare, 341 de barje de diferite tipuri, 89 de șlepuri și 5 ceamuri.

Previziuni

Cum va evolua traficul de mărfuri în următoarele luni? Pe măsură ce pandemia Covid-19 se va domoli ca urmare a vaccinării în masă a populației planetei, economia mondială și comerțul internațional se vor relansa. Astfel că prin porturile de la Dunăre, pe canalele navigabile și prin portul Constanța vor fi tranzitate mai multe mărfuri.

Potrivit informațiilor din piață, în silozurile din țările riverane Dunării se găsesc cantități importante de cereale care vor fi exportate pe măsură ce prețurile cresc.

Apoi, în luna iulie va începe exportul de cereale din noua recoltă, care se anunță a fi foarte bună. Iarna a fost blândă, ploi au fost de ajuns, iar culturile de păioase n-au mai dus lipsă de apă.

Dacă în perioada următoare fluxurile de mărfuri se vor menține cel puțin la nivelul primelor patru luni, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari vor încheia anul 2021 cu un trafic total de 18,111 milioane de tone de mărfuri, depășind astfel recordul istoric de 16,744 milioane de tone, atins în 2019.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.3075 secunde