Salariile marinarilor de pe navele cu pavilion de complezență cresc de la 1 ianuarie 2022

6099

Articole de la același autor

Programate pentru luna martie 2020, negocierile salariale pentru perioada 2021-2022, pentru navele ce arborează pavilionul unui registru deschis, desemnat drept pavilion de convenție (de complezență) de către Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), au fost amânate din cauza pandemiei Covid-19, cu acordul partenerilor sociali.

Ele au fost reluate în perioada 1 - 3 septembrie 2021, când reprezentanții ITF și Grupul mixt pentru negocieri al angajatorilor maritimi (JNG) s-au întâlnit pentru a negocia creșterea salariilor și alte elemente de cost.


Acord între partenerii sociali

„Negocierile au fost deosebit de provocatoare din cauza variațiilor de profit din industrie, precum și a costurilor operaționale crescute generate de pandemie. Cu toate acestea, ambele părți au fost de acord cu necesitatea recunoașterii sacrificiilor pe care marinarii le-au făcut în timpul pandemiei, continuând să mențină comerțul global în mișcare, în ciuda blocajului schimburilor de echipaj și a faptului că n-au primit nicio creștere salarială în 2021”, afirmă ITF.

Potrivit comunicatului dat publicității, negocierile s-au încheiat cu succes, acordul prevăzând, în principal, creșterea salariilor și a compensațiilor cu 3%, de la 1 ianuarie 2022, și cu 1,5%, de la 1 ianuarie 2023.

Acordul stabilește termenii, condițiile și plata pentru navigatorii din flota mondială, care lucrează la bordul navelor ce arborează pavilionul unui registru deschis, desemnat drept pavilion de convenție de către ITF.

Marinarii români, printre beneficiari

„De viitoarele majorări de salarii vor beneficia majoritatea navigatorilor români, întrucât circa 80% dintre ei activează pe navele cu pavilion de complezență”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu - președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Potrivit evidențele Autorității Navale Române, 30.885 de navigatori erau atestați pentru sectorul maritim, la data de la 30 iulie 2019.

Diferențe notabile pe piața shipping-ului

Trebuie amintit că, de la 1 ianuarie 2021, salariul minim din flota mondială a fost majorat de la 625 la 641 dolari, printr-o decizie a Subcomitetului pentru Salariile Navigatorilor din cadrul Organizației Internaționale a Muncii (OIM).

Potrivit liderului SLN, în shipping-ul internațional există diferențe notabile între salariul minim practicat în diferite flote. În prezent, un timonier de pe navele care arborează un pavilion național are un câștig mediu lunar de minimum 1.132 de dolari, din care 641 de dolari reprezintă salariu de bază, iar diferența este dată de plata celor 103 ore suplimentare, calculate pentru zilele de sâmbătă și duminică (overtime-ul), a sporurilor, compensațiilor și concediului de odihnă. În plus, navigatorii beneficiază de pensii și o serie de alte drepturi în afara salariului.

În cazul navelor cu pavilion de complezență, în contractele negociate cu ITF, salariul unui timonier este de 1.800 de dolari. În schimb, marinarii nu beneficiază de alte drepturi.

Flote și furnizori de echipaje

Salariul minim internațional joacă un rol important în competiția de pe piața transporturilor navale, în combaterea dumping-ului social. Pe de altă parte, majorarea lui induce creșteri la nivelul multor grile salariale.

În anul 2019, un număr de 43 de țări dețineau împreună nave cu un tonaj brut de 1.339.518.909 tone, respectiv 95,8% din tonajul total al flotei mondiale, iar fiecare dintre ele avea o flotă de peste 2 milioane de tone. Un număr de peste 28 de țări, printre care și România, sunt furnizoare de forță de muncă marinărească. Împreună asigură circa 1,5 milioane de navigatori, dar nu mai puțin de 10.000 de navigatori fiecare dintre ele. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9836 secunde