Ministrul Petre Daea se ține tare:

România nu va stopa exportul de ovine spre țările arabe!

541
România nu va stopa exportul de ovine spre țările arabe! - ministrulpetredaeasetinetareroma-1562941178.jpg

Articole de la același autor

Exporturile de animale vii din România au înregistrat o creștere constantă în ultimul deceniu. Din 2009 și până în 2018, din portul Midia au plecat, spre țările arabe, efective de ovine în greutate totală de 546.654 de tone.

Evoluția exporturilor prin acest port demonstrează cât se poate de grăitor creșterea interesului partenerilor arabi pentru ovinele românești. Astfel, în anul 2009, au fost exportate 10.918 tone; în 2010 - 29.865 tone; în 2011 - 22.457 tone; în 2012 - 49.245 tone; în 2013 - 64.993 tone; în 2014 - 58.690 tone; în 2015 - 48.515 tone; în 2016 - 93.299 tone; în 2017 - 97.738 tone; în 2018 - 70.934 tone. Iar în primele cinci luni din anul 2019 au fost exportați berbecuți în greutate totală de 37.438 tone.

Cum se explică creșterea constantă a cererii din partea țărilor arabe? Firmele care se ocupă cu colectarea animalelor de la producători, cu îngrășarea și livrarea pe piața externă se feresc să dea orice fel de informații despre afacerile lor.

Desigur, calitatea deosebită a ovinelor românești și prețul atractiv constituie o explicație, dar mai există și altele. În luna mai 2013, Asociația Exportatorilor de Animale Vii din Australia a decis să întrerupă livrările către Egipt. Australienii au fost șocați când au văzut imagini cu animale ucise și torturate cu cruzime în câteva abatoare din această țară. Locul liber lăsat pe piață a fost ocupat de exporturile altor țări mai puțin sensibile la astfel de atrocități. Poate că și acesta este unul dintre motivele care îi determină pe exportatorii din România să nu dezvăluie care este destinația animalelor.

Astăzi, efectivele de ovine din țara noastră depășesc 9 milioane de capete, afirmă inginerul zootehnist Iancu Polifronie, președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din Dobrogea și al Federației Crescătorilor de Oi din România. Din păcate, românii nu au o cultură gastronomică legată de oaie.

"Ca urmare, între 60% și 70% din producție este exportată, piața tradițională fiind cea arabă, colaborarea datând dinainte de 1989. În ultimii ani, s-au făcut mai multe demersuri pentru a pătrunde pe noi piețe din lumea arabă, în Iran și Arabia Saudită", a declarat Iancu Polifronie.

Cruzimi nejustificate în drumul spre Orientul Mijlociu

Într-adevăr, în urma vizitei făcute de premierul Viorica Dăncilă în țările din Golful Persic, în octombrie 2018, s-a convenit ca România să livreze 200.000 de ovine. Primul lot, de 70.000 de capete de ovine, ar fi trebuit să fie exportat în luna martie. Dar, la scurt timp, contractul încheiat cu societatea Al Mawashi din Kuweit a devenit ținta unei campanii online, prin care se cerea României să renunțe la el. Motivul? Oile sunt supuse unor cruzimi nejustificate când sunt transportate în Orientul Mijlociu, susțineau inițiatorii. Campania era derulată de Animals International, aripa globală a ONG-ului australian Animals Australia.

În 2018, Australia a acționat pentru interzicerea acestui tip de exporturi, determinând societatea Al Mawashi să caute noi furnizori în alte părți ale lumii. ONG-ul australian a acuzat condițiile "barbare" pentru animalele transportate cu vaporul de către importatorul din Golf, susținând că animalele "se coc" din cauza căldurii excesive și supraaglomerării și că 1,5 milioane de oi ar fi murit pe vapoarele companiei.

Lucrurile au avansat și, pe data de 10 iulie 2019, Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, i-a cerut ministrului Agriculturii, Petre Daea, să oprească exportul a 70.000 de ovine către o serie de state din Golful Persic, invocând faptul că nu pot fi asigurate condiții bune pentru transportul animalelor, acesta urmând să fie expuse la temperaturi de 46 de grade Celsius.

Un număr de 70.000 de oi urmează să fie încărcate pe nava "Al Shuwaikh", care a acostat în portul Midia pe data de 11 iulie. Vasul, construit în 1986, având lungimea de 179,81 metri, lățimea de 26,55 metri și capacitatea de 25.088 tdw, este proprietatea companiei Kuweit Livestock Transport & Trading (KLTT), cunoscută și sub numele de Al Mawashi. Animalele urmează să fie transportate până în Kuwait, Qatar și Emiratele Arabe Unite, unde are loc, în luna august, "Festivalul sacrificiului".

Comisarul european atrage atenția asupra faptului că animalele vor fi expuse unor temperaturi extreme, iar prevederile legale din domeniu interzic transportul acestora în astfel de condiții.

Întrebat de ziariști, ministrul Petre Daea a declarat: "Noi nu oprim exportul de ovine pentru că România are și drepturi, și obligații. Are dreptul de a exporta și obligația de a respecta regulile de export și le respectă întocmai. În acest moment, ANSVSA, prin prezența specialiștilor din zonă, dar și a președintelui, se află în port pentru a asista la respectarea tuturor regulilor privind bunăstarea animalelor. Nu este niciun motiv să se oprească exportul pentru că este în interesul fermierilor și al țării. Este păcat de munca pe care fermierii au făcut-o până acum, să aducă animale la greutatea de livrare și acum să nu le poată livra".

Guvernul României, amenințat cu judecata

Reacțiile internaționale n-au întârziat. Organizația Animals International a anunțat că va da în judecată Guvernul României pentru "tortura planificată asupra animalelor" și cere Comisiei Europene să declanșeze procedura de infringement împotriva țării noastre. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4571 secunde