România are nevoie de programul "Prima navă"

804
România are nevoie de programul
În fiecare an, pe 20 mai, în întreaga UE este sărbătorită Ziua Maritimă Europeană. Evenimentul - ajuns la cea de-a patra ediție - se desfășoară sub titulatura "Putting People First" (oamenii mai întâi). Prin aceasta, se dorește să se arate că o politică maritimă integrată trebuie să aducă mai multe beneficii cetățenilor europeni.

Mare sărbătoare la Gdañsk
La nivel comunitar, Ziua Maritimă Europeană este marcată printr-o conferință internațională, găzduită de orașul Gdañsk, din Polonia, la care participă circa 1.000 de invitați. Cu această ocazie, au loc multe alte evenimente: reuniuni ale diferitelor organizații maritime, expoziții, ateliere de lucru privind e-navigation și e-trening-ul, mese rotunde privind pescuitul, întreceri de yachting, proiecții de filme dedicate mării, Festivalul studențesc Delfinaria, parada navelor gărzilor de coastă de la Marea Baltică, programele culturale Povești marinărești și Orașul sporturilor pe apă, spectacole muzicale pentru copii și întreceri pentru ei.
În cadrul conferinței, vor fi prezentate diferite inițiative (unele în curs de desfășurare) și se va pune un accent special pe modul în care sectoarele maritime pot aduce mai multe locuri de muncă. De asemenea, se va discuta despre cum poate fi făcută cariera maritimă mai atractivă pentru tineri.
La sărbătoarea de la Gdañsk sunt prezente, printre personalități: comisarul european Maria Damanaki, Efthimios E. Mitropoulos - secretarul general al Organizației Maritime Internaționale, Donald Tusk - prim-ministru al Poloniei, Grabarczyk Cezary - ministrul polonez al infrastructurii și Völner Pál - ministrul maghiar de stat pentru infrastructură. Conferința este organizată de către Comisia Europeană în parteneriat cu Ministerul Infrastructurii din Polonia, administrația regiunii Pomerania și a orașului Gdansk.
"Ziua Maritimă Europeană este un prilej pentru noi să arătăm că meseria de navigator se bucură de un mare prestigiu în rândul tinerilor din România. Probabil că am fi asis-tat la o creștere explozivă a numărului de absolvenți ai învățământului superior marinăresc, dacă nu ne-am confrunta cu o criză a locurilor pen-tru stagiile de cadet - a declarat, pen-tru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Consider că este timpul ca Guvernul României să se implice în rezolvarea acestei probleme, care depășește puterile instituțiilor de învățământ. Există câteva soluții. Pe termen scurt, prin tratate bilaterale cu țările care dețin flote, se poate asigura un număr de locuri pentru cadeții români. Pentru stimularea armatorilor care participă la pregătirea practică a ofițerilor români, se pot accesa fonduri europene. Este concludent exemplul Norvegiei în această privință. Pe termen mediu și lung, trebuie dezvoltat un program pentru construcția navelor de către armatorii din România, sub pavilion românesc. În limitele legislației europene, aceștia ar trebui să se bucure de reglementări interne favorabile și de facilități. Dacă avem programe precum Prima casă, de ce n-am avea programul Prima navă?"
Ziua Maritimă Europeană găsește România cu circa 12.000 de navigatori aflați la muncă, pe mările și oceanele lumii, la care se adaugă alte mii lucrători din rândul per-sonalului auxiliar, afirmă liderul de sindicat. "Numărul lor este mai mic decât în 2009, dar a început să crească față de 2010. La SLN, am înregistrat un număr sporit de contracte de muncă în primele patru luni ale lui 2011. Perspectiva este optimistă, dar rămâne nerezolvată problema stagiilor de cadet" - a spus Mihălcioiu.
El a ținut să menționeze, cu acest prilej, prestigiul de care se bucură Academia Navală "Mircea cel Bătrân" și Universitatea Maritimă Constanța, în Europa și în afara continentului, în calitate de furnizori de competențe pentru numeroase flote ale lumii.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.4731 secunde