Români, aveți încredere în Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții? (I)

222
Români, aveți încredere în Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții? (I) - romaniavetiincredere-1504630002.jpg

Articole de la același autor

La sfârșitul săptămânii trecute, Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - SA (FSDI).

v v v

Viitoarea entitate va fi o societate de intermediere financiară pe acțiuni, având ca acționar unic statul român. Capitalul ei social va cuprinde un aport în natură (reprezentat de pachetele de acțiuni pe care statul le deține la 27 de societăți și pe care le transferă la FSDI), precum și dintr-un aport în numerar în valoare de 1,85 miliarde lei.

Potrivit inițiatorilor, FSDI are ca scop "dezvoltarea și finanțarea, din fonduri proprii și din fonduri atrase, a unor proiecte de investiții rentabile și sustenabile în diverse sectoare economice, prin participare directă ori prin intermediul altor fonduri sau societăți de investiții, singur sau împreună cu alți investitori instituționali sau privați, cât și administrarea activelor financiare proprii, în vederea obținerii de profit."

Finanțarea FSDI se va face din venituri obținute din dividende încasate de la societățile aflate în portofoliu, din cele rezultate din operațiuni cu instrumente financiare proprii și din cele emise de alte entități, din venituri din vânzarea de pachete de acțiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni, dar și din alte surse prevăzute de lege.

Companiile la care FSDI va fi acționar au fost alese pe sprânceană: toate sunt profitabile și activează în sectoare strategice, precum cel energetic, al resurselor naturale, al industriei portuare și al celei farmaceutice. Din județul Constanța au fost incluse: Societatea Națională Nuclearelectrica SA, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA și Oil Terminal SA.

v v v

Cele 27 de companii vor juca rolul vacilor de muls. Ele vor trebui să producă profit, cât mai mult profit, pentru Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții. Dacă veniturile obținute din dividende nu vor fi de ajuns, acesta poate vinde o parte din acțiunile companiilor din portofoliu, cu condiția păstrării pachetului de acțiuni majoritar. Trebuie precizat că, doar la 19 dintre cele 27 de companii, statul este acționar majoritar, în prezent.

Proiectul ridică numeroase semne de întrebare de fond și de detaliu.

Inițiatorii nu explică de ce trebuie să se implice statul în așa-zisele proiecte de investiții rentabile și sustenabile din diverse sectoare economice, când aceasta este, în fapt, misiunea firmelor private? Dacă este rost de profit, privații români și străini sunt oricând gata să investească. Statul nu are decât să-i încurajeze și să-i stimuleze să o facă. Nu-l va costa niciun ban, în schimb va culege roadele.

Oare de ce inițiatorii preferă înființarea controversatulului FSDI, în loc să recurgă la instrumentul parteneriatului public-privat, care poate fi folosit punctual pentru fiecare investiție rentabilă și sustenabilă, în parte?

Este suspect faptul că inițiatorii legii nu precizează care sunt proiectele de investiții rentabile și sustenabile avute în vedere. Când e vorba de angajarea a miliarde de lei din profitul companiilor din portofoliu și din buzunarele contribuabililor, națiunea trebuie să știe cum vor fi cheltuiți banii. Cine îi garantează că nu e vorba de o aventură sau, mai rău, de o inginerie financiară de mari proporții?

Inițiatorii nu răspund la întrebarea: de ce trebuie ca statul să își sporească implicarea în economia reală? Timp de 27 de ani, toate guvernele au acționat pentru reducerea sectorului de stat din economie, prin privatizări de societăți comerciale și vânzări de active. Din ce motive s-a schimbat macazul politicii economice? Au descoperit guvernanții că statul e un bun administrator, un bun investitor?

Iată o altă întrebare: de ce se dorește înființarea unei noi entități, când există Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), fostul FPS? La sfârșitul anului 2016, în administrarea acesteia se aflau 515 societăți. Dintre acestea: 277 sunt privatizabile (din care 7 au capital majoritar de stat) și 238 sunt neprivatizabile. Cu numai trei privatizări realizate în 2016, AAAS aproape că a uitat de ce a fost înființată, iar mulțimea insolvențelor și falimentelor din portofoliul ei spune totul despre capacitatea ei administrativă.

Domnule prim-ministru Mihai Tudose, n-ar fi mai bine ca această instituție să fie transformată în Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții, să i se încredințeze misiunea de a face investiții rentabile și sustenabile, folosind resursele de care dispune deja și pe cele ce le va atrage din dividende și vânzările de acțiuni?

În ediția viitoare vom continua analiza acestui controversat proiect economic.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 08 Iunie 2017
Stire din Economie : Pulsul economiei
Pagina a fost generata in 1.3064 secunde