Remorcajul din portul Constanța, sub atacul forțelor oculte

Duminică, 10 Martie 2019
1884
Portul Constanța trece prin momente critice. Mai întâi, cu ajutorul Justiției, a fost demis Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Apoi au început atacurile mediatice împotriva CNAPMC și a foștilor ei conducători, pe motiv că au introdus monopolul în serviciile de siguranță a navigației (remorcaj și pilotaj). Cu siguranță că lucrurile nu se vor opri aici.


În ciuda măsurilor de disimulare luate de cei ce au regizat aceste acțiuni, adevărul începe să iasă la suprafață. Nicolae Dan Tivilichi devenise incomod și trebuia înlăturat. Începuse să facă ordine în port și le tăiase multora cașcavalul. Lucrări de reparații și investiții, de milioane de euro, care altădată erau încredințate terților, au început să fie executate de CNAPMC, în regie proprie. În plus, Tivilichi era un obstacol în calea revenirii la vremurile de mult apuse ale pilotajului și remorcajului de tarabă.
Stimați cititori, pilotajul și remorcajul românesc au trecut, de-a lungul anilor, prin mai multe moduri de organizare: monopol de stat până în 1992, concurență sălbatică până în 2000, concesionare (doar în cazul pilotajului) până în 2010 și, din nou, concurență sălbatică (fără ca jucătorilor de pe piață să li se impună respectarea unor criterii de siguranță a navigației, în fapt prostituarea prestatorilor de servicii de siguranță) din august 2010 până la 1 august 2012. Fiecare dintre aceste soluții a stârnit, la timpul ei, critici din partea jucătorilor din piață: companii de pilotaj, de remorcaj și firme de agenturare. De fiecare dată, Ministerul Transporturilor a plecat urechea ba la unii, ba la alții, nereușind să rămână imparțial. 
Concurența sălbatică a provocat grave probleme financiare operatorilor de pilotaj și remorcaj, punând în pericol siguranța navigației în porturile maritime. Există numeroase exemple în acest sens în portul Constanța. 


Haosul din porturile maritime românești era cultivat chiar de autorități, care făceau derogări de la actele normative în vigoare, punând în pericol siguranța navigației, aspect analizat și probat cu documente oficiale, în serialul "Scandal în remorcajul din portul Constanța", publicat în noiembrie - decembrie 2009, în ziarul "Cuget Liber". 


În august 2012, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a operat o schimbare radicală în organizarea serviciilor de siguranță a navigației. Conform prevederilor OG nr. 22/1999 republicată, a Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.008 din 12 iunie 2012 și a celui cu nr. 764/2010, cele două tipuri de servicii sunt asigurate de CNAPMC, prin intermediul unor operatori specializați și autorizați, care trebuie să îndeplinească anumite criterii privind dotarea tehnică, personalul de specialitate și investițiile, stabilite în baza unui studiu. 


Atacuri pe toate fronturile
Noua organizare a serviciilor publice de siguranța navigației n-a fost pe placul unor agenți economici portuari, care au atacat-o pe trei fronturi: pe cale normativă, în Justiție și la Consiliul Concurenței.
Tribunalul Constanța (prin Decizia civilă nr. 1001 din 24 iunie 2015) și Curtea de Apel Timișoara (prin Decizia civilă nr. 1690 din 24 mai 2016) au constatat că CNAPMC a respectat legea în organizarea serviciilor de remorcaj și pilotaj. 
În decembrie 2012, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața serviciilor de pilotaj și remorcaj de manevră din porturile Constanța, Midia și Mangalia, ca urmare a plângerilor depuse de câteva firme portuare interesate în afacere. 
În urma investigației și în contradicție cu hotărârile instanțelor de judecată sus pomenite, Consiliul Concurenței a constatat, în septembrie 2016, existența mai multor fapte anticoncurențiale (înțelegeri și abuz de poziție dominantă), care au eliminat concurența în remorcajul și pilotajul din porturile Constanța, Midia și Mangalia. CNAPMC și șase companii de remorcaj și pilotaj au fost sancționate cu amenzi în valoare totală de 4.959.380 euro. Decizia Consiliului Concurenței a fost atacată în Justiție, procesele fiind în derulare.


Miza atacurilor
Între timp, lucrurile s-au mai schimbat. În decembrie 2017, a fost adoptată Legea nr. 235 care a reconfirmat faptul că pilotajul navelor maritime și fluvio-maritime se asigură de către administrațiile portuare, iar modul de organizare a acestor servicii se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor. În baza prevederilor respectivei legi a fost înființat Consiliul de supraveghere în domeniul naval, ca structură fără personalitate juridică în cadrul Consiliului Concurenței.
În anul 2017, CNAPMC a încheiat un nou contract cu companiile de remorcaj și pilotaj, care a fost avizat și de Consiliul Concurenței. 


Cele prezentate mai sus demonstrează că noile atacuri declanșate împotriva actualului sistem de organizare a remorcajului și pilotajului din porturile maritime nu au suport legal. Cei ce le regizează doresc revenirea la vremurile "de aur", când companiile de remorcaj și pilotaj erau la mâna lor. În acele timpuri, pentru a li se încredința pilotarea sau remorcarea unei nave, operatorii serviciilor de siguranță erau nevoiți să plătească comisioane de până la 90% din valoarea prestațiilor. La rândul său, statul român - proprietarul și administratorul infrastructurii portuare – se alegea cu praful de pe tobă de pe urma serviciilor de siguranță a navigației. 


Pagina a fost generata in 0.2166 secunde