Puneți capăt operațiunilor ilegale din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră!

3167
Puneți capăt operațiunilor ilegale din zona economică exclusivă a României la Marea Neagră! - puneticapatoperatiunilorilegaled-1610128455.jpg

Articole de la același autor

În edițiile din 16 și 17 noiembrie 2020, cotidianul „Cuget Liber” a publicat ancheta de presă „Navele străine își fac de cap în zona economică exclusivă a României la Marea Neagră. Instituțiile statului român nu le controlează”. Am arătat, cu acest prilej, că în zona economică exclusivă a României se fac transbordări de produse petroliere între nave, fapt ce reprezintă un potențial pericol pentru mediul marin, existând riscul deversării accidentale de hidrocarburi în apele mării și de poluare a zonei costiere a țării noastre. În plus, astfel de operațiuni reprezintă o metodă de ocolire a legislației vamale, a obligațiilor fiscale. Atrăgeam atenția că în spatele unor fapte comerciale „nevinovate” se pot ascunde unele extrem de grave: trafic de arme, de materiale interzise ori de droguri.

Răspunzând solicitării ziarului „Cuget Liber”, Garda de Coastă a confirmat că în anul 2020 „a constatat nouă situații în care s-a efectuat transfer de produse petroliere, fiind implicate, în majoritatea cazurilor, nave sub pavilion al țărilor non-UE”, și că „s-a efectuat interogarea radio a acestora, solicitându-se date cu privire la activitățile desfășurate, ulterior fiind informată Autoritatea Navală Română.”

La rândul său, ANR ne-a comunicat că a fost notificată de către Polița de Frontieră despre „presupuse activități efectuate de nave în derivă în zona economică exclusivă”, dar că ea „nu este abilitată de lege pentru a efectua constatări și a aplica sancțiuni în zona economică exclusivă”, deși Ordinul ministrului Transporturilor nr. 941 din 2010 afirmă contrariul.



Cei de sus au pasat problema


Ancheta ziarului „Cuget Liber” a demonstrat că România are grave probleme de securitate economică și securitate națională la Marea Neagră, că drepturile ei suverane în zona economică exclusivă sunt sistematic încălcate, fără ca autoritățile să intervină. Drept urmare, în calitate de autor, pe data de 18 noiembrie 2020, le-am solicitat Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, Guvernului României și Consiliului Suprem de Apărare a Țării să analizeze vulnerabilitățile semnalate și să ia măsurile cuvenite.

Prima instituție care mi-a răspuns a fost Departamentul Relații cu Autoritățile Publice și Societatea Civilă, din cadrul Administrației Prezidențiale. Pe data de 9 decembrie, aceasta mi-a transmis următorul mesaj: „Referitor la e-mail-ul dumneavoastră, transmis Consiliului Suprem de Apărare a Țării, înregistrat cu nr. DSN1/1564 din 19.11.2020 prin care informați Consiliul cu privire la acțiunea unor nave străine în zona comercială a României la Marea Neagră, vă facem cunoscut faptul că aspectele semnalate intră în competența de soluționare a Ministerului Afacerilor Interne și a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

În temeiul Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, modificată prin Legea nr. 233/2002, documentul a fost trimis spre analiză și soluționare Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, de unde veți primi răspuns.” Mesajul poartă semnătura consilierului de stat Gabriel-Cristian Piscociu.

În aceeași zi, am fost informat de Secretariatul General al Guvernului, prin Direcția Relații Publice, că memoriul meu a fost transmis spre informare și analiză Ministerului Afacerilor Interne.

Cei de jos au înmormântat-o

Evident, m-am bucurat! Mi-am spus: iată că ancheta ziarului „Cuget liber” a fost citită cu atenție de funcționarii Administrației Prezidențiale și ai Secretariatului General al Guvernului, care le-au cerut Ministerelor Transporturilor și Afacerilor Interne să analizeze și să soluționeze aspectele semnalate.

Așteptările mi-au fost înșelate curând. Pe data de 17 decembrie 2020, Direcția Secretariat General din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, m-a informat că petiția a fost analizată și transmisă spre soluționare la Inspectoratul General al Poliției de Frontieră.

Mesajul se încheie astfel: „Vă asigurăm în continuare de sprijinul nostru în rezolvarea problemelor dumneavoastră, în limitele competențelor stabilite prin lege”.

Altfel spus, pentru funcționarii Secretariatului General al Ministerului Afacerilor Interne faptul că navele străine își fac de cap în zona economică exclusivă a României la Marea Neagră nu este problema statului român, ci problema mea.

În sfârșit, pe 24 decembrie 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin intermediul Serviciului Comunicare, Relații Publice și Mass-Media mi-a adus la cunoștință faptul că autoritatea vamală nu deține informații cu privire la situațiile prezentate de mine și nu are atribuții cu privire la operațiunile care se derulează în zona economică exclusivă a României. În aceste condiții, Vama nu poate să constate contravențiile și să aplice sancțiunile prevăzute la Legea 17/1990.

Au trecut o lună și 20 de zile din momentul în care am informat Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Guvernul României și Consiliul Suprem de Apărare a Țării despre modul în care navele străine își fac de cap în zona economică exclusivă a României la Marea Neagră și nu s-a luat nicio măsură. Ministerul Transporturilor și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră nu s-au obosit să-mi răspundă, deși primiseră dispoziție din partea Administrației Prezidențiale și a Secretariatului General al Guvernului să analizeze și să soluționeze aspectele semnalate.



Ce se ascunde în spatele lipsei de reacție?


Ce să înțelegem din modul în care instituțiile statului au tratat aspectele grave semnalate de cotidianul „Cuget Liber”? Că sunt incapabile de o reacție privind operațiunile ilegale desfășurate în zona economică exclusivă a României la Marea Neagră? Sau că – din rațiuni pe care națiunea română nu trebuie să le afle - preferă să închidă ochii și să lase navele străine să își facă, în continuare, de cap?

Stimați cititori, lucrurile nu pot fi lăsate așa! Drept urmare, mă simt obligat să reiau de la capăt demersuri către instituțiile statului și să le cer să rezolve vulnerabilitatea semnalată.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5477 secunde