Marinăria la răscruce de drumuri

Proiectul navelor fără echipaje pune pe jar sindicatele navigatorilor din Europa

1800
8
Proiectul navelor fără echipaje pune pe jar sindicatele navigatorilor din Europa - proiectul2-1450287531.jpg

Articole de la același autor

La începutul acestei săptămâni, la Bruxelles, a avut loc reuniunea Comi-tetului european - secțiunea transport maritim din cadrul Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi (ETF). Alături de liderii sindicatelor navigatorilor afiliate, au participat reprezentanții Agenției Europene de Siguranță Maritimă (EMSA), Christine Berg - șefa departamentului de siguranță maritimă și Petra Doubkova.

În cadrul reuniunii au fost abordate teme de mare interes pentru viitorul navigației maritime și al navigatorilor. "Subiectul echipajului minim de siguranță a stârnit o dezbatere aprinsă - a declarat Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor. S-a subliniat faptul că dimensiunea acestuia a scăzut continuu, în timp ce sarcinile lui s-au înmulțit. Acest echipaj nu îndeplinește doar sarcini legate de siguranța navei. În realitate, are și obligații privind operarea navei și relația cu portul, precum și o mulțime de sarcini birocratice, al căror volum este într-o continuă creștere. Am solicitat EMSA revizuirea reglementărilor europene privind echipajul de siguranță pe navele UE și, totodată, ca aceste reglementări să fie impuse și navelor non-europene ce vizitează porturile UE."

Un subiect fierbinte a fost cel legat de proiectul navei fără echipaj, al navei teleghidate, dronă, la care lucrează mari companii din domeniul echipamentelor navale, printre care și Rolls-Royce. Lansarea prototipului este prevăzută pentru anul 2030.

"Trecerea la o astfel de tehnologie va conduce la schimbări profunde în transporturile navale și va pune în pericol locurile de muncă a circa 1,2 milioane de navigatori, la care se adaugă alte sute de mii de locuri de muncă din serviciile de la uscat.

Sindicatele nu resping proiectul, nu se opun progresului tehnico-științific, dar lucrurile trebuie analizate corect, în profunzime, pentru a vedea toate implicațiile și consecințele. Anul 2030 nu este departe și trebuie să fim pregătiți pentru posibila schimbare. Trebuie să anticipăm ce se va întâmpla cu forța de muncă existentă și dacă noile tehnologii vor necesita activități și profesiuni noi. Discuția este extrem de complexă" - afirmă liderul SLN.

Recrutarea navigatorilor din Europa și educarea maritimă la nivelul standardelor internaționale, asigurarea programelor de pregătire pentru cadeți și realizarea unui seminar cu sprijinul Parlamentului European, dedicat locurilor de muncă din shipping, calificarea navigatorilor non-europeni comparativ cu cea a europenilor, mobilitatea forței de muncă din shipping și daumping-ul social s-au numărat printre subiectele de mare interes ale reuniunii.

"În legătură cu stagiile de practică ale cadeților s-a discutat despre cele două programe de finanțare existente: Erasmus și European Investment Bank. Trebuie spus că primul este cunoscut în România de către instituțiile de învățământ, nu și cel de-al doilea. Participanții la reuniune au afirmat că școlile trebuie ajutate să trimită cadeți pe mare, pe aceste proiecte" - a precizat Mihălcioiu.

De pe agenda reuniunii nu putea lipsi subiectul implementării Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC - 2006. România se numără printre țările europene care au ratificat-o, dar nu au implementat-o. Liderii organizațiilor naviga-torilor au cerut să se întocmească un ghid de implementare la nivel european.

Sindicatele europene sunt preocupate de criza prin care trece sectorul off-shore. "Europa are forța de muncă cea mai bine pregătită din acest domeniu. Dacă acești specialiști își pierd locurile de muncă, vor migra spre alte sectoare. Ce se va întâmpla cu acest domeniu atunci când se va relansa activitatea? Unde va mai găsi specialiști? Noi, liderii sindicatelor navigatorilor, considerăm că UE trebuie să intervină și să sprijine prin proiecte și programe companiile off-shore, să-și mențină forța de muncă" - afirmă liderul SLN.

Comentează știrea

marinar
17 decembrie 2015
cotizatie

A-ti uitat sa mentionati d-le TItza cand spuneti numele Mihalcioiu si ca navigatorii sa fie membrii ITF si sa plateasca cotizatia

Mishu
17 decembrie 2015
O mare problema ptr Titza-Calin...

Articolul este de genul bla, bla, bla.., la fel ca si reclama ca marmota invelea ciocolata...! Dar , ce-o sa faci tu Titza-Calin dupa anul 2030...?!? Pe cine mai indemni sa se inscrie in sindicatul impostorului mihalcioiu...?!?

marinar
17 decembrie 2015
cotizatie

Am avut o problema si ITF-ul m-a intrebat daca sunt membru. Nu am fost asa ca am ramas cu problema nerezolvata. Marinari, platiti-va cotizatia dar vedeti sa fie cotizatie ITF. Asta e viata !

Cpt. Nemo
17 decembrie 2015
Ptr. Mishu

Mai invidiosule. Atunci o sa scrii tu de sindicate imaginare zis "galbene" adica continui ceea ce faci acum. Titza scrie de ceva real, practic si care intereseaza lumea shippingului, chestiuni fierbinti si care afecteaza munca acestor oameni. Daca acea organizatie este condusa si foarte biene, asta e cu atat mai bine. In mintea ta, daca nu se mai scriu problemele oamenilor inseamna ca totul este ok !!?? Vai de mintea ta Mishule invidiosule.

Anonimus
17 decembrie 2015
autonomous ship

Da. Este un proiect european numit "MUNIN". Sunt placut surprins ca deja se discuta la acest nivel. Vreau sa va spun ca in cadrul proiectului lucreaza si cativa romani. Proiectul este descris corect in acest articol. Traiesc in Germania si asa ceva nu se dezbate in presa de aici desi cred ca ar fi de foarte mare impact. In general germanii sunt secretosi si nu lasa sa transpire nimic. Acest proiect nu este secret dar nu se face publicitate pe marginea lui tocmai pentru a lua prin surprindere si a nu avea rezistenta din partea unor categorii sociale. Oricum citesc Cuget Liber pe net si tin sa ii felicit pe ziaristii de acolo pentru obiectivitate si descrierea reala a vietii romanilor prin subiectele abordate. Felicit si pe domnul de la sindicat care are constant o activitate extraordinara in apararea lucratorilor din domeniul lor. Bravo domnilor. Bravo romanilor.

Navigator
17 decembrie 2015
sindicat

Da. Eu sunt mandru ca fac parte din acest sindicat reprezentat chiar in inima Europei de catre conducatorii lui. Dl. Mihalcioiu si colectivul SLN au o activitate extraordinara atat in tara cat si inafara. Sunt SLN-ist de cativa ani buni. Am avut o problema, doar una pe care nu o puteam rezolva. Sindicatul Navigatorilor mi-a rezolvat-o intr-o saptamana. Am vazut ce inseamna puterea organizatiei. Eram si eu unul care vorbeam de-aiurea inainte de a fi membru SLN. Acum imi dau seama ce ignorant eram. An nou bun la toti si sarbatori fericite SLN, colegii navigatori si familiilor !

ID
17 decembrie 2015
marinar, viata grea te asteapta

Bagati la cap ce se vorbeste pe aici. Pregatiti-va de orice dar mai important lasati la o parte invidia, dusmania, datul mare, automultumirea si strangeti grupul romanilor la bordul navelor. Sa nu mai fim imprastiati si fiecare cu a masii. Vine vremea rea daca deja nu e prea rea. Atentia si pregatirea marinareasca trebuie sa fie foarte importanta. Viata aproapelui nu trebuie sa fie indiferenta la bordul navei. Marinari romani, uniti-va la bordul navelor ! Solidaritate, Egalitate, Fraternitate ! Si sa ne ajute si bunul Dumnezeu ! Oamenilor de bine numai multumiri ! La fel si domnului Tita Calin si SLN-ului .

Nicu
17 decembrie 2015
Info

Este bine de stiut. Sunt si multi impostori in spatele anonimatului. Mishu asta e unul dar isi poate lua zeci de nume. Ignorati-l

Articole pe aceeași temă

Vineri, 27 Noiembrie 2015
Stire din Economie : România are nevoie de un Cod Maritim
Pagina a fost generata in 0.6976 secunde