Prea mulți marinari mor cu zile, pe mare

2415
6

Articole de la același autor

Vremurile când marinăria era plină de farmec și aventuroasă țin de literatură. Marinăria din zilele noastre înseamnă efort prelungit, rutină, stres, o mare răspundere, privațiuni și numeroase riscuri. 


Mulți dintre navigatori muncesc în condiții grele, nu beneficiază de echipamentul de protecție adecvat și nici de asistență medicală la timp. Cazurile de criză, când aprovizionarea cu alimente și apă întârzie sunt la tot pasul. Destui marinari au învățat lecția dură a foamei și setei prelungite.


Dat fiind aceste cauze și multe altele, îmbolnăvirile și decesele pe mare sunt frecvente. Iată, numai în ultimele trei săptămâni, la Sindicatul Liber al Navi-gatorilor au fost raportate cinci cazuri dramatice. 


Pe data de 23 sau 24 octombrie 2015, un comandant român, în vârstă de 52 de ani, a decedat la bordul navei sale, în Somalia. Cauzele morții nu se cunosc. Corpul neînsuflețit se află, acum, într-un spital din portul Barbera. Repatrierea este dificilă, având în vedere situația politică din Somalia. Familia și Sindicatul Liber al Navigatorilor caută soluții să-l aducă pe decedat în țară.


Pe data de 8 noiembrie 2015, un ofițer mecanic I, în vârstă de 55 de ani, a dece-dat într-un port din Qatar. Bietul om plecase de la navă, cu un taxi, împreună cu câțiva colegi, urmând să ajungă 


la Seaman’s Club (Clubul marinarilor). Deoarece pe drum i s-a făcut rău, a fost dus la spital, unde i-au fost plantate trei stenturi coronariene. După operație a fost plasat la un hotel, fără să i se asigure un însoțitor. Marinarul a fost descoperit mort în baie, de către cameristă. Familia în-cearcă să obțină bani de la asiguratori și să-l aducă pe decedat acasă.


Tot în această perioadă, s-a prăpădit cu zile un timonier în vârstă de 59 de ani, de pe o navă libaneză, cu pavilion Moldova. Potrivit relatării unui coleg de pe navă, deoarece acuza dureri la picioare, ma-rinarul a fost internat în portul Bursa (Turcia). De la operație, un cheag de sânge a plecat spre inimă. A urmat o altă operație, cu montarea unui stent. În ciuda intervențiilor, românul a decedat. Recent a fost adus acasă și înmormântat. Familia nu a primit banii de asigurare.


Pe 16 octombrie 2015, cu cinci zile înainte de a veni acasă, un șef mecanic în vârstă de 36 de ani a murit la locul de muncă, pe o navă cu pavilion Malta. Cei cel cunosc spun despre el că era foarte muncitor și devotat profesiei. Se bănuiește că l-au răpus efortul îndelungat, stresul prelungit și condițiile de lucru din com-partimentul mașini. Defunctul a fost adus acasă și înmormântat. Familia încearcă să obțină drepturile de asigurare. 


De curând, un motorist a venit acasă, din voiaj. La numai o săptămână de la debarcare, omul s-a simțit foarte rău și a ajuns la spital în comă. A fost diag-nosticat cu meningo-encefalită, o boală extrem de severă. Ca prin minune, omul și-a revenit și, în prezent, se simte ceva mai bine. Familia încearcă să obțină un ajutor financiar de la asigurator și armatorul italian. 


"În toate aceste cazuri, avem de-a face cu navigatori în floarea vârstei, care mai aveau mulți ani de trăit. De cele mai multe ori sunt invocate «cauzele naturale», dar nimeni nu a făcut o autopsie în străinătate sau în țară pentru a constata cauzele reale ale deceselor. Suntem convinși că îmbolnăvirea și moartea lor are legătură cu condițiile de muncă și viață de la bordul navelor. De aceea, milităm pentru respectarea Convenției internaționale MLC-2006.


Trebuie precizat că în aceste cinci cazuri, nu avem de-a face cu niciun membru de sindicat. Acesta este unul dintre motivele pentru care familiile nu cunosc ce drepturi contractuale aveau respectivii marinari și, totodată, cauza greutăților pe care le întâmpină în lupta cu asiguratorii și armatorii, pentru obținerea ajutoarelor și despăgubirilor.


Când constată că nimeni nu le ajută, familiile apelează la sindicat, iar singurul lucru pe care îl poate face acesta este să sprijine cu sfatul, să îndrume. 


SLN nu poate utiliza banii membrilor săi pentru a rezolva cazurile disperate ale celor aflați în afara organizației. Nu poate angaja avocați, nu poate acționa în justiție pentru arestarea și vânzarea navelor, în vederea recuperării drepturilor contractuale, nu poate acorda ajutoare bănești celor aflați în suferință. Vreau să fim bine înțeleși: nu pre-tindem nimănui să se înscrie în SLN. Dar îi sfătuim pe navigatorii care vor să beneficieze de o protecție socială reală împotriva numeroaselor riscuri de pe mare, să se înscrie în orice sindicat internațional care este afiliat la ITF. Indiferent de sindicatul din care fac parte, vor beneficia de sprijinul ITF și al oricărui al sindicat din rețeaua acestei puternice federații, inclusiv al SLN", a declarat, pentru coti-dianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.


Comentează știrea

Mishu
13 noiembrie 2015
Nedumerire...

Acest Titza-Calin are part-time la acest sindicat...?!? Rubrica economica s-a transformat intr-o pledoarie continua ptr sindicatul asta , sau copieri de pe Net despre diferite accidente navale , evolutia pretului petrolului , a cursului de schimb. De o perioada vad ca am scapat de "nivelul radiatiilor de la central nucleara de la Cernavoda" (Titza , nu ne vaduvi de aceste informatii cruciale despre cati microSv , cati Bql , ori cat tritiu sau radionuclizi gamma emițători au fost emisi...!) - bah , esti nebun / prost ?!? Cine te tine pe salariu in redactie ?!? Concluzie la pledoaria de mai sus: mergeti repede si cotizati niste valuta la trantorii de la sindicat in frunte cu neica nimeni mihalcioiu , caci se apropie sarbatorile...! Cosmine , unde esti ?!?

unconstantean
13 noiembrie 2015
pentru mishu ...care face pishu...contra vintului

calul moare de drum lung si prostul de grija altuia...desteptule...nu mai citi daca te plictisesc tare subiectele...mergi matale la un curs de *cum sa ne vedem lungul nasului*

de-o saptamana
13 noiembrie 2015
ajunge cu Mihalcioiu

intr-una Mihalcioiu, dar ce ti-a dat fratica de scrii zilnic despre el ? Ti-a promis ca daca cresc incasarile la sindicat primesti un cos de Craciun ?

camelia
13 noiembrie 2015
s

Castiguri din prima luna! 100-285 de euro lunar! Cautam urgent colaboratori care vor sa castige 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), acum, din prima luna! Oferta este pentru toate localitatile tarii. Lucrati in timpul liber sau full-time, la alegere. Activitatea este foarte usoara. Cerem si oferim seriozitate maxima! Pentru mai multe informatii, solicitati acum detalii unuia dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: [email protected]

Sefsmec
14 noiembrie 2015
Viata grea

Ce sa stie acest neica nimeni de marinar/jurnalist parlit sau ce o fi el, auto-intitulat Mishu? Nu stiu nici de ce isi baga nasul urat mirositor in viata noastra grea de marinar. Doar asa, ca nu inghite el pe cineva si probabil nu are ce face altceva sau poate sa mai gaseasca un gagaut care sa ii dea dreptate si sa ramana inafara unei posibilitati de a fi ajutat la nevoie. Se stie foarte bine ca nimeni inafara ITF-ului nu ajuta navigatorii, iar ITF este alcatuit din sindicate afiliate acolo cum este si al nostru. Daca nu ar face treaba la nivel minim cerut de ITF, nu ar mai face politica lor si ar fi pe afara. Ce vad eu? Vad ca toata lumea pe unde ajung, toti inspectorii ITF cu care am luat contact si chiar destui navigatori straini au vorbe numai de "foarte bine" de Adrian Mihalcioiu, foarte cunoscut ca "Mister Adrian" sau simplu "Adrian from Romania". Nu am mai auzit la fel de alte nume pe unde ajung eu cu nava si merg de vreo 25 de ani pe mare. Asa ca mai lasa-ne mai nene cu rautatile dumitale. Multumim d-le Mihalcioiu si SLN-ului pentru tot ceea ce face sau doreste sa faca pentru noi ca sa o ducem mai bine. Apropo' , ai auzit domnule Mishu de MLC 2006? Daca erau niste neica nimeni si cei de la ITF si cei de la SLN nu am fi avut-o acum in lume si nici ratificata de Romania. Dar oricum nu intelegi dumneata chestiunile astea. Noi marinarii da.

Vio
14 noiembrie 2015
Viata grea

Corect Sefu.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.8132 secunde