Porturile maritime românești fac eforturi să recupereze traficul de mărfuri pierdut

240
Porturile maritime românești fac eforturi să recupereze traficul de mărfuri pierdut - traficportuar-1505479931.jpg

Articole de la același autor

Produsul intern al României a crescut cu 5,8% în primul semestru din 2017, exporturile au făcut un salt de 9,4% în primele șapte luni ale anului, iar importurile sunt mai mari cu 12,6%. Din păcate, aceste creșteri nu se reflectă în traficul din porturile Constanța, Midia și Mangalia, care continuă să se situeze sub nivelul atins în 2016.

Este drept, pe parcursul anului, porturile maritime au recuperat din decalajul de trafic uriaș provocat de condițiile vitrege din iarnă. Dacă la finele lunii februarie, acesta era de 21,08% față de aceeași lună din anul precedent, la sfârșitul lui august 2017 s-a apropiat la o diferență de 4,5%, față de cel consemnat în intervalul ianuarie - august 2016. În cazul în care se va păstra ritmul actual de recuperare, sunt șanse ca, la sfârșitul anului 2017, să fie egalat și depășit, cu circa 6,5%, nivelul traficului din 2016.

v v v

În primele opt luni ale anului 2017, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 37.273.196 tone de mărfuri, cu 4,50% mai puțin față de perioada ianuarie - iunie 2016. Traficul maritim a fost de 29,07 milioane de tone, în scădere cu 4,81%, iar cel fluvial, a înregistrat 8,19 milioane de tone, în minus cu 3,53%.

Pe grupe de mărfuri evoluția se prezintă astfel:

a) în creștere față de anul precedent

- minereuri de fier și deșeuri de fier - 2.431.505 tone (+45,65%);

- îngrășăminte - 2.023.677 tone (+0,39%);

- semințe uleioase - 1.729.933 tone (+15,27%);

- produse metalice - 1.520.265 tone (+10,05%);

- minerale brute sau prelucrate - 245.904 tone (+4,25%);

- ciment - 127.929 tone (+16,62%);

- animale vii - 76.387 tone (+18,02%);

- sticlărie și produse ceramice - 9.036 tone (creștere de 3,09 ori);

- legume și fructe - 6.913 tone (+21,36%):

b) în declin față de anul precedent

- cereale - 11.962.966 tone (-5,95%);

- petrol brut - 4.711.393 tone (-4,98%);

- articole diverse - 4.345.069 tone (-10,39%);

- produse petroliere - 3.202.242 tone (-18,42%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 2.075.073 tone (-0,21%);

- cărbune - 1.520.232 tone (-13,07%);

- produse chimice - 405.585 tone (-10,16%);

- produse alimentare - 377.092 tone (-36,59%);

- lemn, plută - 264.503 tone (-36,74%);

- echipamente, mașini - 203.278 tone (-16,91%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 30.993 tone (-39,86%);

- articole fabricate din metal - 2.668 tone (-24,74%).

v v v

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 32.558.103 tone de mărfuri, în scădere cu 3,43%. Șapte grupe de mărfuri dețin, în total, o pondere de 96,29% din fluxurile de mărfuri: cerealele și semințele uleioase - 42,05%, minereurile și deșeurile metalice - 13,79%, articolele diverse containerizate - 13,34%, hidrocarburile - 10,88%, îngrășămintele și produsele chimice - 6,94%, cărbune - 4,67% și produsele metalice - 4,62%.

Traficul de containere a totalizat 4.344.735 tone de mărfuri, respectiv 465.621 TEU, fiind în scădere cu 10,39%, respectiv 4,27%.

Portul petrolier Midia prezintă, în continuare, un trafic de mărfuri inferior anului trecut. În primele șapte luni din 2017 a derulat 4.655.202 tone, cu 9,55% mai puțin decât în perioada de referință din 2016.

Hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,37% în totalul cantităților de mărfuri manipulate, au înregistrat o scădere de 11,52%. Îmbucurător este faptul că structura traficului este tot mai diversificată. În intervalul de referință, portul Midia a manipulat următoarele canitătăți de: petrol brut (2.729.306 tone), produse petroliere (1.617.322 tone), produse chimice (108.091 tone), berbecuți (69.650 tone), îngrășăminte (57.880 tone), ciment (34.398 tone), minerale brute (14.927 tone), produse metalice (13.878), echipamente (651 tone).

Micuțul port Mangalia a manipulat doar 59.891 tone de mărfuri, cu 64,62% sub nivelul atins în ianuarie - iulie 2016, fiind afectat de criza prin care trece compania Daewoo - Mangalia Heavy Industries. Structura traficului a fost următoarea: produse petroliere (25.779 tone), ciment (16.054 tone), deșeuri neferoase (7.420 tone), produse chimice (4.843 tone), echipamente (3.793 tone) și minerale brute (2.002 tone).

v v v

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 172,3 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 9,1%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 96,7 milioane de tone de mărfuri, cu 12,7% mai mult decât în primele opt luni ale anului trecut. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Kavkaz - 21,5 milioane de tone (+4,4%), Taman - 9,9 milioane de tone (+16,8%), Rostov pe Don - 8,8 milioane de tone (+4,4%), Kerch - 5,6 milioane de tone (-9,5%), Tuapse - 17,8 milioane de tone (+6,3%).

Porturile din Ucraina au manipulat 86,95 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 1,6% față de anul trecut. Prin portul Odessa au fost derulate 15,85 milioane de tone (- 2%), prin Nikolaev - 15,14 milioane de tone (+ 5,6%), iar prin Chernomorsk - 11,17 milioane de tone (+ 6,5%). Cea mai mare creștere a fost raportată de portul Olvia - 27,3%, ajungându-se la 4,59 milioane de tone. Traficul de containere din porturile Ucrainei a fost de 388.000 TEU (-0,4%).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7008 secunde