Porturile maritime românești au pierdut cinci milioane de tone de mărfuri din cauza pandemiei și secetei

185
Porturile maritime românești au pierdut cinci milioane de tone de mărfuri din cauza pandemiei și secetei - porturilemaritimeaupierdutcincim-1606060158.jpg

Articole de la același autor

Este de ajuns să arunci o privire în portul Constanța, ca să îți dai seama că traficul de mărfuri s-a cam subțiat. Duminică, 22 noiembrie 2020, se aflau sub operațiuni de încărcare – descărcare doar 28 de nave, din care patru nave, în zona Midia. Iar marea lor majoritate sunt nave de capacitate mică și medie.

Dar cine știe, poate că situația se va îndrepta, căci pentru următoarele două săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 73 de nave, din care 23 de portcontainere.

Stimați cititori, comerțul internațional și transportul maritim de mărfuri înregistrează pierderi majore ca urmare a recesiunii economice generate de pandemia Covid-19. Mai toate porturile lumii raportează o diminuare semnificativă a cantităților de mărfuri manipulate, comparativ cu anul trecut. Fluxurile de produse energetice, siderurgice și de mărfuri generale containerizate au înregistrat cele mai mari reduceri. În schimb, cele de produse agroalimentare se mențin la un nivel ridicat.

În primele zece luni ale acestui an, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au manipulat împreună 50.379.674 tone de mărfuri, cu 9,77% mai puțin față de aceeași perioadă din 2019. Traficul maritim s-a ridicat la 38.074.147 tone (fiind în scădere cu 11,47%), iar cel fluvial a fost de 12.305.527 tone (mai mic cu 4,09%).

Trebuie precizat faptul că din 2009, primul an al Marii Crize Economice, porturile maritime românești nu au mai înregistrat o asemenea reducere de trafic.

Agricultura susține portul Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 4.4987.052 tone de mărfuri, cu 7,69% mai puțin față de perioada ianuarie - octombrie 2019. Au influențat pozitiv doar 6 grupe de mărfuri din totalul de 21, respectiv creșterea cantităților de: cereale (+1,79%), îngrășăminte (+24,26%), produse chimice (+19,01%), ciment (creștere de 3,93 ori), celuloză și deșeuri de hârtie (+63,13%), echipamente și mașini (+16,60%).

În structura traficului nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 43,95% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: mărfurile containerizate (11,87%), minereurile și deșeurile metalice (11,06%), hidrocarburile (10,81%), îngrășămintele și produsele chimice (9,68%), cărbunele (5,42%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 5.335.432 tone de mărfuri, respectiv 541.863 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 4,03%, în tone, respectiv 4,14%, în TEU.

Midia – în suferință

În lunile ianuarie –octombrie 2020, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 5.070.203 tone, cu 26,25% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 88,84% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 29,88%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 322.419 tone de mărfuri, cu 43,64% mai mult decât în ianuarie - octombrie 2019. În structură, cimentul reprezintă 53,01% din traficul total al acestui port, iar produsele petroliere, 43,51%.



Previziuni pesimiste


Evoluția traficului de mărfuri în următoarele luni depinde de evoluția pandemiei la nivel global, de revenirea vieții sociale la normalitate și relansarea economiei.

Portul Constanța a suferit un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, ca urmare a reducerii cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă a afectat grav culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță din România, astfel că recolta din acest an este cu 50% mai mică decât în 2019.

Dacă volumul mediu lunar al fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la nivelul primelor zece luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2020 cu un trafic total de 60.455.609 tone, inferior recordului de 66.603.292 tone realizat în 2019.

x x x

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 208,21 milioane de tone de mărfuri, mai mic cu 3,2% față de perioada ianuarie - octombrie 2019. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5439 secunde