În primele șapte luni ale anului

Portul Constanța - cea mai mare creștere de trafic de la Marea Neagră

356
1
Portul Constanța -  cea mai mare creștere de trafic de la Marea Neagră - portulconstanta-1439730766.jpg

Articole de la același autor

După creșterea spectaculoasă din primul semestru al anului 2015, traficul de mărfuri din zona Mării Negre a intrat în declin în luna iulie și sunt semnale că tendința descrescătoare se va accentua până la finele anului. Seceta a afectat culturile de porumb și floarea soarelui din România, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina și Rusia, astfel că vor fi prea puține cantități la export. Pe de altă parte, livrările de hidrocarburi pe piețele externe suferă din cauza scăderii dramatice a prețurilor.

Porturile maritime românești nu se abat de la tendința generală. Dacă în primul semestru au raportat o creștere anualizată de 22,6%, la sfârșitul primelor șapte luni, creșterea a coborât la 18,60%. Dar chiar și așa, este cea mai mare din zona Mării Negre.

În intervalul ianuarie - iulie 2015, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 33.412.865 milioane tone de mărfuri, față de 28.172.762 milioane tone în perioada de referință din 2014.

Aportul cel mai mare la performanța gene-rală l-au avut cerealele și cărbunele, cu creșteri spectaculoase față de anul precedent.

Pe grupe de mărfuri, s-au înregistrat următoarele rezultate:

a. în creștere față de anul precedent

- cereale - 12.688.877 tone (+83,79%);

- produse petroliere - 3.159.018 tone (+22,44%);

- cărbune - 2.056.817 tone (+129,51%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 1.876.762 tone (+29,57%);

- produse alimentare - 417.764 tone (+64,03%);

- minerale brute sau prelucrate - 186.747 tone (+2,89%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 35.069 tone (+15,70%);

b. în scădere față de anul precedent

- articole diverse - 3.871.771 tone (-3,34%);

- petrol brut - 3.753.698 tone (-0,74%);

- minereuri de fier și fier vechi - 1.374.325 tone (-57,89%);

- produse metalice - 1.005.618 tone (-1,82%);

- îngrășăminte - 908.499 tone (-12,42%);

- semințe uleioase - 785.395 tone (-20,16%);

- lemn, plută - 520.599 tone (-10,91%);

- produse chimice - 434.558 tone (-41,91%);

- echipamente, mașini - 209.648 tone (-6,08%);

- ciment - 82.310 tone (-50,25%);

- animale vii - 34.075 tone (-19,27%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 6.488 tone (-32.90%);

- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 4.515 tone (-18,16%).

- articole fabricate din metal - 312 tone (-88,89%).

Din total, traficul maritim a fost de 25.363.868 tone (+13,88%), iar cel fluvial, 8.048.997 tone (+36%).

Traficul de containere a continuat să se deprecieze față de anul trecut, volumul de mărfuri derulate fiind cu mult inferior capacităților de operare existente. La finalul primelor șapte luni ale anului 2015, au fost înregistrate 3.870.980 tone mărfuri, respectiv 388.662 TEU, în scădere cu 3,34%, respectiv 2,28%.

Portul Constanța a avut o contribuție decisivă la rezultatul de ansamblu, ponderea lui în traficul total fiind de 87,73%. În perioada de referință, cel mai mare port românesc a manipulat 29.312.602 tone de mărfuri, în creștere cu 22,66%.

În schimb, activitatea portului petrolier Midia a înregistrat un declin semnificativ, pe fondul evoluțiilor de pe piața internațională a petrolului. Fluxurile de mărfuri au scăzut cu 3,96%, până la 3.964.676 tone.

După ce au fost pe plus în primul semestru al anului, cantitățile de mărfuri derulate de micuțul port Mangalia au început să scadă, astfel că, la finalul primelor șapte luni, au fost raportate 135.587 tone de mărfuri, cu 7,88% mai puține decât în aceeași perioadă din 2014.

Pe malul opus al Mării Negre, declinul traficului de mărfuri este mult mai accelerat, conflictul ruso-ucrainean având un rol decisiv în evoluția lui. Porturile rusești au derulat un trafic de mărfuri de 125 milioane tone, cu 5,8% în plus față de ianuarie - aprilie 2014. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 74,1 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 4,3%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 14,6 milioane tone (+15,3%), Taman - 6,3 milioane de tone (+5,8%), Yeisk - 1,8 milioane tone (-4,9%), Kavkaz - 12 milioane tone (-9,1%), Temryuk - 1,6 milioane tone (creștere de 1,6 ori), Rostov pe Don - 5,5 milioane tone (-0,2%), Taganrog - 1,6 milioane tone (+4,8%) și portul Azov - 2,8 milioane tone (-14,4%).

În Ucraina, portul Odessa a raportat un trafic ce 14,14 milioane tone, în creștere cu 5,4%, iar portul Illichivsk, 10,10 milioane tone și o creștere de 10,3%.

Comentează știrea

1. Comentariu marcat ca fiind necorespunzător

Acest comentariu contravine regulilor și condițiilor de utilizare a site-ului CugetLiber.ro. Conținutul lui poate fi inadecvat sau chiar ofensator pentru vizitatori. Daca ai luat la cunoștință avertismentul și dorești să citești acest comentariu pe propria răspundere click aici.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4631 secunde