Pilotajul din porturile românești trece prin emoțiile unui nou examen

625
Pilotajul din porturile românești trece prin emoțiile unui nou examen - pilotajuldinporturileromanesti-1570225333.jpg

Articole de la același autor

Serviciul de pilotaj din porturile maritime românești a trecut, de-a lungul anilor, prin mai multe moduri de organizare: monopol de stat până în 1992, concurență sălbatică până în 2000, concesionare până în 2010 și, din nou, concurență sălbatică până la 1 august 2012. De la acea dată și până astăzi, acest serviciu public de siguranță a navigației este prestat de Administrația portuară prin intermediul unor companii specializate.


Noul regulament privind porturile europene
Modul de organizare a serviciului de pilotaj în porturile românești continuă să fie subiect de discuții. Joi, 3 octombrie 2019, Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (structură specializată din cadrul Consiliului Concurentei) a organizat o dezbatere pe această temă, la care nu a invitat presa. Din ce motiv? Nu știm. Putem bănui că inițiatorii au vrut să evite întrebările incomode ale ziariștilor constănțeni. 


Rolul de gazdă a reuniunii i-a revenit Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA și, grație comunicatului dat publicității pe site-ul său, presa și opinia publică au putut afla ce s-a discutat în spatele ușilor închise.  


Mai întâi trebuie precizat faptul că evenimentul a fost prilejuit de intrarea în vigoare, la data de 24 martie 2019, a Regulamentului UE 352/2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare și a normelor comune privind transparența financiară a porturilor. Actul normativ a fost adoptat de Parlamentul European și Consiliul UE pornind de la ideea că: "Este necesară integrarea deplină a porturilor în lanțuri eficiente de transport și logistice, pentru a contribui la creșterea economică și la o utilizare și funcționare mai eficiente ale rețelei transeuropene de transport și ale pieței interne. Acest lucru necesită servicii portuare moderne care să contribuie la o utilizare eficientă a porturilor și un climat favorabil investițiilor pentru dezvoltarea porturilor în concordanță cu actualele și viitoarele cerințe de transport și de logistică."
României îi revine obligația să transpună prevederile regulamentului european în organizarea activităților din porturile sale.


În căutarea celei mai bune soluții
În deschiderea dezbaterii, Daniela Șerban - directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, și-a exprimat speranța că: "Împreună vom găsi soluțiile cele mai bune pentru desfășurarea serviciului de pilotaj așa cum prevede regulamentul european, care spune că acest serviciu este public. Îmi doresc ca acest serviciu de pilotaj să se desfășoare în condiții de calitate și siguranță, să găsim soluții pentru a face posibilă și o transparență financiară". 
Elena Kleininger – vicepreședintele Consiliului Concurentei și președinte al Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval a prezentat atribuțiile structurii pe care o conduce, precizând că aceasta urmărește ca administrațiile portuare să pună infrastructura la dispoziția agenților economici, în mod nediscriminatoriu. 


La rândul său, Bogdan Marius Chirițoiu, președintele Consiliului Concurentei a declarat: "Rolul Consiliului Concurenței este să faciliteze dialogul între actorii implicați în această activitate de pilotaj, autorități și operatori, să ne folosim toate pârghiile pentru un mediu economic concurențial. Legea (Regulamentului UE 352/2017 – n.n.) este nouă, vedem ce ajustări trebuie să facem, dar vă pot spune că România este înaintea Europei în acest domeniu. Consiliul Concurenței pregătește proiecte în transporturi pentru care vrea să obțină finanțare europeană. Dorim să facem să funcționeze mai bine în România transportul, portul Constanța, conectat cu Dunărea și cu celelalte moduri de transport".


La dezbateri au mai participat: Marius Humelnicu - secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Stein Inge Dahn - președintele Asociației Europene a Piloților Maritimi (EMPA), Ciprian Cotiga, din partea Regiei Autonome Administrația Fluviala a Dunării de Jos Galați, reprezentanți ai companiilor de pilotaj și ai comunității portuare.
x     x     x
Stimați cititori, indiferent ce formulă de reorganizare a serviciului public de pilotaj va fi adoptată de autoritățile române, ea trebuie să pună, în mod obligatoriu, mai presus de orice interese economice, siguranța navigației. Practica românească, europeană și internațională a demonstrat că această exigență nu poate fi îndeplinită în condițiile concurenței sălbatice dintre companiile de pilotaj.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5387 secunde