Piața yachturilor se împiedică de accizele mari și lipsa marinelor

545
Piața autohtonă a yachturilor se maturizează încet, ritmul anual de creștere fiind estimat la circa 30%. Vânzările au fost ajutate de reduce-rea accizelor, de la 30 – 50% în decembrie 2006 până la 12% în prezent.
Jucătorii de pe piața de profil spun însă că este loc și de mai bine. Spre exemplu, în Bulgaria nu se percep accize pentru yachturi, iar în Italia, proprietarii ambarcațiunilor mai lungi de 24 de metri nu plătesc nici măcar taxa pe valoare adăugată.
De aceea, numărul yachturilor înmatriculate în România este destul de mic, majoritatea clienților preferând să își înmatriculeze ambarcațiunile și să achite cota din TVA în alte țări europene, cum ar fi Croația sau Turcia.
Prezenți la ultima ediție a târgului nautic "Tomis Yacht", reprezentanții firmei importatoare "Neptun Yacht" spun că "publicul" pentru yachturi este acum mai diversificat, caracteristica principală a pieței românești fiind achiziționare unei ambarcațiuni în leasing, cu un avans de 20 – 30%: "Se plătește însă și cu banii jos sau cu transferuri prin bancă. Important este că și românii din clasa medie au început să își cumpere ambarcațiuni, pe lângă cei cu posibilități financiare foarte mari. În prezent, bărcile de 100.000 – 200.000 euro se vând cel mai bine".
Cei mai renumiți constructori sunt din Germania, Polonia, Italia și Statele Unite ale Americii își epuizează rapid stocurile, fiind aproape imposibil să îți cumperi un yacht în câteva zile. De aceea, comenzile pentru primăvara lui 2009 se fac din această toamnă. Pentru clienții mai puțin pretențioși, comercianții au adoptat o strategie nouă, numită "vânzare din stoc". Mai exact, firmele cumpără yachturi din fonduri proprii și le vând apoi celor interesați.
Prețul unui yacht variază în funcție de motorizare și dotări, media fiind de 200.000 – 450.000 euro, pentru o ambarcațiune de 11 – 16 metri.
La ultima ediție a "Tomis Yacht", încheiată pe 22 iunie, "Neptun Yacht" a expus un Azimut 46, în valoare de 700.000 euro. Prețurile nu includ însă accizele și TVA. De asemenea, întreținerea anuală a unui yacht costă în jur de 2-8% din valoarea acestuia. Astfel, pentru o navă de 200.000 euro, cheltuielile anuale s-ar ridica la cel puțin 4.000 euro, sumă la care se adaugă și taxele plătite către stat, chiria pentru depozitarea pe timp de iarnă și eventuale inspecții suplimen-tare ale motoarelor (200 – 300 lei).
Pentru a-și conduce yachturile, constănțenii au nevoie de un certificat internațional, care se obține după un curs de nouă săptămâni, fie la "Yacht Club Regal România", fie la "Europa Yacht Club" din Eforie Nord. Costul este de aproximativ 300 euro.
Problema proprietarilor de yachturi este însă lipsa unei infrastructurii adecvate. Oficialii Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură (CCINA) Constanța spun că deocamdată nu există decât două porturi pentru yachturi, unul la Constanța și unul la Eforie Nord.
"Există însă mai multe proiecte. În portul Tomis se urmărește mărirea de patru ori a capacității de parcare. De asemenea, există planuri pentru marine de-a lungul litoralului, la Mamaia, Năvodari sau Tuzla", spune Mihai Daraban, președintele CCINA Constanța.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.5155 secunde