Performanță de invidiat a portului Constanța

560
Performanță de invidiat a portului Constanța - portconstantaiulie20129-1345038904.jpg
2012 se dovedește a fi un an bun pentru piața Mării Negre. Cel puțin până la acest moment. Mai toate porturile din zonă au înregistrat creșteri semnificative ale traficului de mărfuri, în primele șapte luni ale lui 2012, comparativ cu anul precedent.

Porturile rusești din Bazinul Azov - Marea Neagră au anunțat un salt de 5,2% a cantităților de mărfuri manipulate, până la 99,6 milioane tone. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a derulat 68,8 milioane tone, cu un spor de 4,1%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Rostov pe Don - 5,8 milioane tone (+36,9%), Kavkaz - 4,4 milioane tone (+7,3%), Azov - 2,5 milioane tone (+35,6%), Yeysk - 1,9 milioane tone (+7,1%), Taganrog - 1,9 milioane tone (+6,9%), Tuapse - 10,6 milioane tone (-6,5%), Temryuk - 1,2 milioane tone (-16,5%).

Portul bulgăresc Varna a manipulat 5,35 milioane tone mărfuri, în creștere cu 16%. Din această cantitate, cerealele reprezintă 1,302 milioane tone. Traficul de containere a totalizat 75.000 TEU, fiind mai mare cu 7%.

Porturile maritime românești au avut, pe ansamblu, o evoluție peste așteptări, creșterea de trafic, de 16,78%, făcând notă separată față de dinamica economiei naționale. În intervalul de referință au fost manipulate 29.626.689 tone.

Rezultatul bun se datorează portului Constanța, care a înregistrat un spectaculos salt de 20,4%. Traficul de mărfuri a totalizat 26.344.804 tone. Performanța se datorează cu precădere cerealelor, a căror cantitate a crescut cu 77,94% și care dețin o pondere de 30,66% în totalul fluxurilor de mărfuri.

Iată cum arată radiografia traficului, pe grupe de mărfuri (în paranteză sunt datele pentru 2011):

a. în creștere

- cereale - 8.077.459 tone (4.539.479 tone);

- articole diverse - 4.132.248 tone (3.769.144 tone);

- minereuri de fier și fier vechi - 3.376.619 tone (2.493.141 tone);

- cărbune -2.129.201 tone (2.102.102 tone);

- minereuri și deșeuri neferoase - 1.706.107 tone (1.211.580 tone);

- îngrășăminte - 1.382.609 tone (1.264.840 tone);

- produse petroliere - 1.290.894 tone (1.285.620 tone);

- lemn, plută - 573.323 tone (507.769 tone);

- ciment - 234.347 tone (116.637 tone);

- minerale brute sau prelucrate - 197.881 tone (118.427 tone);

- echipamente, mașini - 167.246 tone (139.946 tone);

- piele, textile, confecții - 100.480 tone (41.429 tone);

- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 43.508 tone (23.072 tone);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 10.339 tone (5.028 tone);

- articole fabricate din metal - 2.756 tone (1.480 tone);

b. în scădere

- produse metalice - 1.120.429 tone (1.220.796 tone);

- petrol brut - 739.752 tone (1.141.101 tone);

- produse chimice - 551.262 tone (934.307 tone);

- semințe uleioase - 247.913 tone (578.385 tone);

- produse alimentare - 242.110 tone (314.007 tone);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 18.320 tone (29.857 tone).

Traficul de mărfuri containerizate a totalizat 3.919.312 tone, respectiv 403.192 TEU, cu o creștere de 4,03%, respectiv 5,68%.

Portul Midia nu a reușit să recupereze pierderile din primele luni ale anului și, în intervalul de referință, a înregistrat o scădere de 5,16% a traficului și un volum total de mărfuri manipulate de 3.164.530 tone. Pe categorii de mărfuri, evoluția traficului a fost următoarea:

- petrol brut - 2.132.083 tone (2.282.391 tone);

- produse petroliere - 841.908 tone (927.410 tone);

- fier vechi - 12.968 tone (20.836 tone);

- animale vii - 19.730 tone (10.994 tone);

- produse chimice - 54.230 tone (55.646 tone);

- ciment - 39.707 tone (30.313 tone);

- echipamente, mașini - 35.619 tone (5.482 tone);

- îngrășăminte - 26.807 tone (-);

- produse metalice - 978 tone (760 tone).

Traficul din portul Mangalia continuă să fie deficitar. În intervalul de referință, au fost derulate 117.355 tone de mărfuri, în scădere cu 19,39%.

Structura lor a fost următoarea:

- produse metalice - 50.301 tone (60.479 tone);

- echipamente, mașini - 1.053 tone (9.389 tone);

- ciment - 33.252 tone (43.804 tone);

- produse chimice - 25.829 tone (30.408 tone);

- produse petroliere - 5.419 tone (-);

- minerale brute sau prelucrate - 1.501 tone (1.501 tone).

Dacă evoluția cantităților de marfă va rămâne în continuare cel puțin la nivelul primelor șapte luni ale anului, porturile maritime românești vor încheia 2012 cu un trafic total de aproape 51 milioane tone. În 2011, au fost derulate 45.972.907 tone, iar în 2010, o cantitate de 47.563.879 tone.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9742 secunde