Patronatul portuar ia la puricat proiectul de modificare a OG 22/1999

369
Începută pe vremea când Traian Băsescu era ministru al transporturilor, reforma porturilor românești este departe de a se fi încheiat. Celebra OG 22/1999, care poartă semnătura lupului de mare, a adus un suflu nou în administrarea porturilor și serviciilor în porturi, dar a fost și sursă de nemulțumiri, scandaluri și acțiuni în justiție. Ordonanța a fost supusă presiunilor din toate părțile. Unii agenți economici au fost de acord cu litera și spiritul său și au luptat pentru aplicarea ei. Alții, au atacat-o în justiție sau pe plan mediatic, simțindu-și amenințate interesele. O primă modificare a reglementării a avut loc pe vremea guvernării social-democrate, când OG 22/1999 a fost periată și aprobată prin Legea 528/2002. Nici această formă nu fost acceptată de toată lumea, drept dovadă unele dintre prevederile ei principale nu sunt aplicate nici în ziua de astăzi. O dată cu venirea Alianței DA la guvernare, amendarea a Legii porturilor, cum mai este denumită OG 22/1999, a revenit în actualitate. Au existat mai multe tentative de a trece, prin parlament și guvern, diverse proiecte de modificare. Dar toate au eșuat. Acest fapt spune multe despre uriașa ciocnire de interese și despre multiplele adversități ce se ascund în spatele acestor acțiuni. Singurul lucru clar este faptul că până acum nu s-a jucat niciodată cu cărțile pe față, că nu s-a definit clar interesul porturilor, al industriei portuare, al tuturor celor implicați, pentru a stabili transparent regulile jocului, în concordanță și cu practica Uniunii Europene.
Cu Ludovic Orban la cârmă, Ministerul Transporturilor face o nouă tentativă de a modifica OG 22/1999. Proiectul, într-o ultimă variantă, revine la agenții economici, pentru a fi comentat, adnotat, îmbunătățit. Astăzi, el va fi supus dezbaterii Organizației Patronale "Operatorul portuar". Articolele care vor stârni cele mai multe discuții sunt legate de munca în porturi, regimul serviciilor de siguranță a navigației și implicarea companiilor de operare în conducerea administrativă a porturilor. Rămâne de văzut dacă agenții economici vor opta pentru înființarea agenției de muncă la nivelul portului Constanța, pentru prestarea serviciilor de siguranță a navigației în regim de concesiune, așa cum se întâmplă în Uniunea Europeană și în multe alte state ale lumii, sau în regim concurențial, și pentru reprezentarea, de drept, a patronatului portuar în organismele de conducere ale administrațiilor portuare.

Începută pe vremea când Traian Băsescu era ministru al transporturilor, reforma porturilor românești este departe de a se fi încheiat. Celebra OG 22/1999, care poartă semnătura lupului de mare, a adus un suflu nou în administrarea porturilor și serviciilor în porturi, dar a fost și sursă de nemulțumiri, scandaluri și acțiuni în justiție. Ordonanța a fost supusă presiunilor din toate părțile. Unii agenți economici au fost de acord cu litera și spiritul său și au luptat pentru aplicarea ei. Alții, au atacat-o în justiție sau pe plan mediatic, simțindu-și amenințate interesele. O primă modificare a reglementării a avut loc pe vremea guvernării social-democrate, când OG 22/1999 a fost periată și aprobată prin Legea 528/2002. Nici această formă nu fost acceptată de toată lumea, drept dovadă unele dintre prevederile ei principale nu sunt aplicate nici în ziua de astăzi. O dată cu venirea Alianței DA la guvernare, amendarea a Legii porturilor, cum mai este denumită OG 22/1999, a revenit în actualitate. Au existat mai multe tentative de a trece, prin parlament și guvern, diverse proiecte de modificare. Dar toate au eșuat. Acest fapt spune multe despre uriașa ciocnire de interese și despre multiplele adversități ce se ascund în spatele acestor acțiuni. Singurul lucru clar este faptul că până acum nu s-a jucat niciodată cu cărțile pe față, că nu s-a definit clar interesul porturilor, al industriei portuare, al tuturor celor implicați, pentru a stabili transparent regulile jocului, în concordanță și cu practica Uniunii Europene.
Cu Ludovic Orban la cârmă, Ministerul Transporturilor face o nouă tentativă de a modifica OG 22/1999. Proiectul, într-o ultimă variantă, revine la agenții economici, pentru a fi comentat, adnotat, îmbunătățit. Astăzi, el va fi supus dezbaterii Organizației Patronale "Operatorul portuar". Articolele care vor stârni cele mai multe discuții sunt legate de munca în porturi, regimul serviciilor de siguranță a navigației și implicarea companiilor de operare în conducerea administrativă a porturilor. Rămâne de văzut dacă agenții economici vor opta pentru înființarea agenției de muncă la nivelul portului Constanța, pentru prestarea serviciilor de siguranță a navigației în regim de concesiune, așa cum se întâmplă în Uniunea Europeană și în multe alte state ale lumii, sau în regim concurențial, și pentru reprezentarea, de drept, a patronatului portuar în organismele de conducere ale administrațiilor portuare.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.1823 secunde