Ministerul Transporturilor răspunde ziarului „Cuget Liber”:

Patrimoniul și personalul ARSVOM vor fi preluate de Ministerul de Interne

2881

Articole de la același autor

Mai este capabil Ministerul Transporturilor să gestioneze sectorul maritim? Măsurile luate în ultimul timp de a desființa Compania Națională de Radiocomunicații Navale „Radionav" și Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) pun la îndoială acest lucru.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a reușit să stârnească un adevărat război sindical, prin declarația că atribuțiile ARSVOM vor fi preluate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, instituție aflată în subordinea Ministerului de Interne.

În prezent, situația este confuză. Sindicatul Liber al Marinarilor din ARSVOM a încercat să afle direct de la sursă, de la conducerea Ministerului Transporturilor, ce se va întâmpla cu personalul și patrimoniul Agenției, dar secretarul de stat Ionel Scrioșteanu și Doina Cojocaru – noua șefă a direcției navale n-au fost în stare să îi lămurească.

Oare să fie vorba de o decizie luată pe genunchi, fără o fundamentare bazată pe lege și considerente economice? Pentru a lămuri problema care frământă opinia publică și personalul ARSVOM-ului, cotidianul „Cuget Liber” i-a transmis Ministerului Transporturilor mai multe întrebări, la care, pe data de 22 iulie 2021, biroul de presă al ministerului a transmis următoarele răspunsuri:

1. Respectarea obligațiilor statului român, asumate prin ratificarea convențiilor, acordurilor internaționale menționate nu este împiedicată și nici condiționată de subordonarea entităților cu atribuții privind ducerea la îndeplinire a prevederilor actelor internaționale la care România a aderat, față de o structură sau alta a administrației publice centrale. Prin urmare, toate obligațiile ce derivă din Convenția Internațională SAR 1979, Convenția SOLAS 1974 și Acordul de cooperare privind serviciile de căutare și salvare pe mare între statele riverane ale Mării Negre, semnat la Ankara în 1998, vor fi în continuare respectate, astfel cum România și le-a asumat, indiferent de ministerul în subordinea căruia activează entitatea cu atribuții în acest sens.

2. În ceea ce privește exercitarea atribuțiilor Companiei Naționale Radiocomunicații Navale „Radionav” SA, vă informăm că în urma întâlnirii ce a avut loc în data de 25.03.2021, la invitația Ministerului Transporturilor, unde au participat reprezentanți ai Ministerului Apărării Naționale - Statul Major al Forțelor Navale (MApN-SMFN), ai Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), ai Autorității Navale Române (ANR), precum și A&A CONSULTANTS - lichidatorul judiciar al Radionav, a rezultat faptul că numai Ministerul Apărării Naționale are capacitatea, capabilitatea și disponibilitatea de a aloca resursele financiare pentru punerea în funcțiune a sistemelor din patrimoniul RADIONAV.

3. În acest sens, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Apărării Naționale au inițiat demersurile necesare predării - preluării patrimoniului Radionav, demersuri ce se află în curs de desfășurare, cu respectarea procedurilor legale în vigoare.

În același timp, pentru îndeplinirea angajamentelor de trafic de radiocomunicații navale de apel, pericol și salvare, asumate de statul român prin convențiile internaționale, se aplică și se respectă Planul de cooperare privind intervenția unitară, în situații de urgență, pentru căutarea și salvarea vieții omenești pe mare, asumat de Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Afacerilor Interne și aprobat de primul-ministru al României la finele anului 2013. Planul și anexele acestuia au caracter public și se regăsesc pe site-ul Autorității Navale Române.

4. Cu privire la transferul către noua structură din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a patrimoniului și personalului Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare - ARSVOM, vă informăm că proiectul de act normativ aflat în elaborare în prezent la nivelul celor două ministere are în vedere preluarea inclusiv a elementelor de patrimoniu, precum și a personalului agenției.

5. Referitor la atribuțiile exercitate în prezent de Autoritatea Navală Română pentru îndeplinirea obligațiilor statului român asumate prin convențiile și acordurile internaționale invocate de dumneavoastră, prin proiectul de act normativ aflat în elaborare în prezent se va stabili punctual în sarcina cărei entități se vor afla acestea, astfel încât activitatea de căutare și salvare a vieții omenești pe mare să se realizeze în condiții de maximă eficiență și siguranță, sub toate aspectele.

6. În ceea ce privește Autoritatea Navală Română, nu putem vorbi despre o restrângere a activității sale, ci mai degrabă despre o colaborare pe linie instituțională cu noua entitate ce va activa în cadrul Ministerului Afacerilor Interne în scopul asigurării unor intervenții unitare, oportune și de maximă eficiență pentru căutarea și salvarea vieții omenești pe mare.

În acest sens, prin noul act normativ vor fi stabilite responsabilitățile privind coordonarea acțiunilor, managementul intervențiilor, schimbul de informații, precum și monitorizarea situațiilor de urgență, în scopul eliminării/reducerii la minim a riscului pierderilor de vieți omenești.

x x x

Stimați cititori, nu știu dacă aceste răspunsuri îi satisfac pe marinarii de la ARSVOM, dar eu tot nu pot pricepe de ce vrea Ministerul Transporturilor să scape de ARSVOM, o instituție cu tradiție de 87 de ani în salvarea vieților omenești pe mare! 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3581 secunde