Shipping-ul internațional dă semne de relansare

Oferta de locuri de muncă pentru ofițeri este în creștere

2312
1
Oferta de locuri de muncă pentru ofițeri este în creștere - 01b0bc6f3469a293b7a4686f6a8b85ae.jpg
După doi ani de criză profundă, piața shipping-ului mondial începe să dea semne puternice de revigorare.

Iată, Maersk Line a semnat, cu constructorul sud-coreean DSME, un contract pentru livrarea a 10 portcontainere cu lungimea de 400 metri și capacitatea de 18.000 TEU (cele mai mari din lume). Contractul prevede posibilitatea achiziționării altor 20 de nave similare. Costul unui portcontainer gigant se ridică la 190 milioane de dolari.
Un alt semnal vine din Japonia, a cărei industrie navală a înregistrat, în ianuarie 2011, o creștere de 218,5% a comenzilor la export, comparativ cu aceeași lună din anul trecut. În decembrie 2010, creșterea fusese de 162,1%. Luna trecută, șantierele navale nipone au semnat, cu partenerii externi, contracte pentru livrarea a 28 de nave: 25 de bulk-carriere și trei tancuri petroliere.
Evoluțiile din shipping-ul internațional prezintă un interes special pentru România, care este unul dintre furnizorii importanți de forță de muncă marinărească.
"Anul 2011 va aduce o creștere ușoară a numărului locurilor de muncă pe anumite segmente ale pieței - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", profesorul univ. dr. inginer Haralambie Beizadea, directorul companiei "Arpinav". Înviorarea pieței crewing-ului este legată de restructurarea flotei mondiale. Mulți dintre armatori au trecut la întinerirea parcurilor de nave și vor să-și asigure din timp echipajele pentru noile nave ce vor intra în exploatare. Cele mai multe solicitări vor veni din zona tancurilor petroliere, tancurilor chimice și a celor pentru transportul gazelor. Transportul mărfurilor în vrac este și el în ascensiune, iar piața portcon-tainerelor se redresează.
Turismul pe mare a fost în expansiune în 2009 - 2010, în ciuda crizei. Au intrat în exploatare nave de croazieră de lux, care au luat locul generațiilor depășite de exigențele turismului de astăzi. Însă, în 2011, navigația de croazieră se va confrunta cu o criză a destinațiilor turistice, ca urmare a crizelor politice din Africa și Orientul Mijlociu.
Pentru ofițerii români conjunctura este favorabilă. Pe de o parte, flota mondială prezintă, în continuare, un deficit de personal brevetat, iar pe de altă parte, acest deficit crește pe măsură ce piața shipping-ului se relansează. Pe segmentul funcțiilor superioare - comandant, șef mecanic, căpitan și ajutor șef mecanic - cererea evoluează chiar mai repede. Ofertele salariale în cazul acestora au început să crească peste nivelul din 2009-2010.
În cazul nebrevetaților, situația este diferită. Armatorii din Uniunea Europeană preferă echipajele de filipinezi, indieni, ruși sau ucraineni. Sunt mai ieftini cu 100% până la 300% decât cei comunitari. Tocmai legislația mult prea protecționistă a UE, mult prea grijulie cu nivelul salariilor navigatorilor, îi lasă pe nebrevetați fără locuri de muncă."
La rândul său, Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, estimează o relansare ușoară a pieței forței de muncă în 2011: "Dacă unele companii de crewing au rămas constante în ceea ce privește recrutarea de personal, altele înregistrează o creștere a ofertei de locuri de muncă."

Comentează știrea

vess
13 iunie 2012
e de bine

e de bine

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.2417 secunde