Oaia românească se vinde bine pe piața arabă, dar visează să ajungă în Occident

813
Oaia românească se vinde bine pe piața arabă, dar visează să ajungă în Occident - oaiaromaneascasevindeiancupolifr-1559943085.jpg

Articole de la același autor

Inginerul zootehnist Iancu Polifronie este crescător de oi. Pasiunea oieritului a moștenit-o de la părinți. De cinci generații, familia sa se îndeletnicește cu această activitate. Străbunii săi au venit în România din Grecia, în urma destrămării imperiului Otoman și a războaielor balcanice. 


În prezent, Iancu Polifronie deține o fermă zootehnică în satul Vadu, din comuna Corbu și este președintele Asociației Crescătorilor de Ovine din Dobrogea și al Federației Crescătorilor de Oi din România.


Asociația din Dobrogea este cea mai veche organizație a oierilor din România, actul său de naștere fiind semnat în 1997. Polifronie se mândrește cu faptul că asociația conduce în registrul genealogic la toate rasele Merinos, rasele cu lână fină și rasele de carne. În prezent, Asociația Crescătorilor de Ovine din Dobrogea are circa 450 de membri, care dețin împreună între 380.000 – 400.000 de ovine.


Federația Crescătorilor de Oi din România, din care fac parte 27 de asociații județene ale crescătorilor de ovine, este reprezentativă la nivel național. Ea colaborează cu celelalte federații similare din țară. În prezent, efectivul total de ovine din România depășește 9 milioane de capete. 


"Cele mai grave probleme cu care se confruntă crescătorii de oi sunt cele privind asigurarea forței de muncă și valorificarea producției, în special vânzarea tineretului. Din cauza acutizării lor, însăși continuarea acestei activități este în pericol", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Iancu Polifronie.


Astăzi, principalul beneficiar al producției crescătorilor de ovine este piața externă. "În România, nu avem dezvoltată o cultură gastronomică legată de oaie, cu toate că este cea mai sănătoasă carne – afirmă inginerul. În perioada pascală, se consumă puțin peste un milion de miei și abia toamna mai cresc tăierile pentru pastramă. Ca urmare, între 60% și 70% din producție este exportată. Piața tradițională este cea arabă, colaborarea datând dinainte de 1989. Au fost ceva probleme, pentru că nu exista o suficientă deschidere, dar împreună cu colegii mei și Autoritatea Sanitar-Veterinară, cu care avem o colaborare foarte bună, am făcut demersurile legale pentru a pătrunde pe noi piețe în lumea arabă, spre exemplu, piețele din Iran și Arabia Saudită. Aceasta din urmă s-a redeschis după 27 de ani. Din sectorul zootehnic, creșterea ovinelor este singura ramură de producție cu o influență rapidă asupra produsului intern al României, aducând bani din exportul de animale."


Crescătorii de oi din România sunt tot mai interesați de piața occidentală, pentru că are tradiții în consumul de carne de oaie. "Pentru a pătrunde în Europa trebuie să mai lucrăm puțin la calitatea carcasei. În țara noastră sunt animale sănătoase. Au început să plece din exploatațiile fermierilor animale care sunt excepționale din toate punctele de vedere. Am fost în numeroase vizite externe și tot timpul mi s-a spus: <După oile noastre, ale voastre sunt cele mai bune!> Vă dați seama că este o mândrie pentru un crescător, pentru țara pe care o reprezinți, să audă din partea partenerului său astfel de laude. Avem în vedere lansarea unei noi campanii de promovare a oii românești pe piețele externe, cu sprijinul Ministerul Agriculturii, cu care avem o colaborare foarte bună. Sperăm să accesăm piețe noi!", a declarat președintele Federației Crescătorilor de Oi din România.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4345 secunde