O lovitură pentru corupția din porturile maritime

Miercuri, 29 Iunie 2016, 18:17
5303
De la 1 iulie 2016 se aplică Maritime Single Window - interfața unică de raportare de la nave către autorități


Începând cu data de 1 iulie 2016 se schimbă modul de relaționare dintre autorități și navele ce vizitează porturile maritime românești. Reprezentanții Autorității Navale Române, ai administrațiilor portuare, vameșii, polițiștii de frontieră și inspectorii Direcției de Sănătate Publică nu mai au dreptul să urce la bordul navelor pentru a solicita documente. 


Toate informațiile ce trebuie furnizate în scopuri administrative și procedurale, atunci când o navă sosește sau pleacă dintr-un port românesc, vor fi trasmise autorităților "exclusiv" prin intermediul sistemului de interfață unică de raportare (Maritime Single Window).


Măsura este conformă prevederilor Directivei europene nr. 65/2010/EC, care a fost transpusă în reglementările din România prin Legea nr. 162 din 15 mai 2013. 


Trebuie spus că actul normativ obliga ANR, administrațiile portuare, Autoritatea Națională a Vămilor, Poliția de Frontieră Română, structurile din ministere Sănătății, Agriculturii și Mediului să aplice sistemul de raportare electronică încă de la 1 iunie 2015, furnizarea informațiilor pe suport hârtie fiind interzisă după acea dată. Din motive tehnice, introducerea sistemului Maritime Single Window a fost amânată până la 1 iulie 2016.


Mecanismul de raportare este următorul: 


Înainte de sosirea navei într-un port românesc, comandantul sau persoana autorizată de la bordul ei transmite ANR și celorlalte autorități relevante informațiile cerute de formalitățile de raportare, prin intemediul interfeței unice de raportare. Aceasta este conectată la SafeSeaNet, e-Customs și alte sisteme electronice utilizate de autorități.


În plus, ANR are obligația să se asigure că informațiile raportate sunt disponibile în sistemul național SafeSeaNet și să pună la dispoziția altor state membre ale Uniunii Euro-pene părți relevante din aceste infor-mații, prin intermediul SafeSeaNet.


Notificarea către autorități se face cu cel puțin 24 de ore înainte de sosire sau cel târziu în momentul în care nava părăsește portul anterior, în cazul în care durata voiajului este mai mică de 24 de ore. Dacă portul de escală nu este cunoscut sau este schimbat în timpul voiajului, notificarea se face de îndată ce această informație este disponibilă.


Încă din data de 24 mai 2016, ANR a anunțat trecerea la noul sistem de raportare începând cu data de 1 iulie 2016. Pe pagina sa de web sunt postate manualele de utilizare și fișierele Excel ce pot fi utilizate pentru raportarea fiecărei categorii de date. 


Maritime Single Window se aplică în toate statele Uniunii Europene. Bulgaria - care a devenit o unitate de referință pentru noi - a introdus sistemul înaintea României.


Scopul declarat al acestei măsuri este reducerea birocrației din transporturile maritime, simplificarea și armonizarea procedurilor administrative la nivelul porturilor europene. 


Sistemul contribuie, de asemenea, la eliminarea corupției din porturi, căci reprezentanții autorităților nu vor mai putea urca la bordul navelor decât în cazurile excepționale, prevăzute de legislația națională și internațională.


De-a lungul anilor, portul Constanța a fost zguduit de mai multe scandaluri de corupție. Cazul cel mai grav a fost consemnat în anul 2011. Atunci, procurorii DNA au efectuat o amplă investigație la Biroul Vamal Constanța Sud Agigea și au emis 28 de mandate de arestare. După momentul de emoție, șpăgarii s-au apucat serios "de muncă", sfidând afișele de la punctele de frontieră din porturi, pe care sta scris: "Stop corupției!"


După data de 1 iulie 2016, reprezentații autorităților nu mai pot urca la bordul navelor fără a fi suspectați că au alte interese decât cele de serviciu.


Este de așteptat ca aplicarea sistemului să fie obstrucționată de cei ce nu sunt de acord cu prevederile legii. Se vor găsi tot felul de explicații și, cu siguranță, sistemul electronic va fi găsit țap ispășitor. În acest caz, vinovați nu vor fi executanții cu năravuri rele, ci șefii lor. Rămâne de văzut dacă șpăgarii vor avea curaj să se războiască cu noul mecanism de raportare.


Eu sunt convins că, dacă va fi aplicat ca la carte, Maritime Single Window, supranumit "Moartea corupției", va contribui la reducerea abuzurilor din partea autorităților, va lăsa mai puțin loc de manevră șpăgarilor și, ceea ce este important, va permite identificarea rapidă a acestora.


Pentru autorități, noul sistem de raportate este benefic. Timpul de muncă și forța de muncă vor fi mai bine folosite, necesarul de mijloace de transport la nave și consumul de carburanți se vor diminua drastic și, foarte important, imaginea instituțiilor se va îmbunătăți. 


ANR și celalte autorități ar trebui să analizeze lună de lună modul de implementare a sistemului, cazurile în care s-au efectuat deplasări la bordul navelor, temeinicia lor și economiile aduse de Maritime Single Window. 


Pagina a fost generata in 0.4151 secunde