Numărul cumpărătorilor online s-a dublat în ultimul deceniu

231
Numărul cumpărătorilor online s-a dublat în ultimul deceniu - numarulcumparatorilor-1501087553.jpg

Articole de la același autor

Născut din mariajul tehnologiilor informatice cu cele ale comunicațiilor, comerțul electronic câștigă tot mai mult teren în dauna celui tradițional. Studiile realizate la nivel comunitar arată că tot mai mulți consumatori din Uniunea Europeană fac cumpărături online și că încrederea lor în comerțul electronic a crescut, în special în ceea ce privește achizițiile din alte țări ale UE.


Proporția europenilor care fac cumpărături online aproape că s-a dublat în ultimii zece ani. Ponderea lor a crescut de la 29,7%, în 2007, la 55%, în 2017.


Potrivit datelor centralizate de principalii jucători români din domeniu, piața comerțului electronic din țara noastră a crescut cu 30% în 2016, față de anul precedent, depășind 1,8 miliarde de euro. În medie, un cumpărător online a făcut opt achiziții în 2016. Anul trecut erau active aproximativ 5.000 de magazine online românești.


Poate nu vă vine să credeți, dar românii cheltuiesc în medie 5 milioane de euro pe zi, pentru cumpărăturile online. Trebuie precizat că în această sumă nu sunt incluse achizițiile de servicii, de bilete de avion sau la spectacole, rezervările la hoteluri, plata călătoriilor și vacanțelor. 


În cadrul comerțului online, o pondere tot mai mare o are cel realizat cu ajutorul telefonului mobil. Evoluția este încurajată de creșterea numărului posesorilor de smartphone. În 2016, între 35% și 40% din comenzile de achiziții electronice din România au fost transmise prin smartphone.


În ciuda avantajelor oferite de comerțul electronic (piață de desfacere nelimitată, costuri mai mici), comercianții cu amănuntul manifestă, încă, un grad ridicat de reticență privind extinderea activitățile online. În cazul vânzărilor transfrontaliere, mai ales, temerile lor sunt legate, în principal, de riscul de fraudă și neplată, de reglementările fiscale diferite, de legislațiile naționale diferite care se aplică obligațiilor contractuale și de normele diferite de protecție a consumatorilor.


Potrivit unei anchete realizate la nivelul UE, deși s-a înregistrat un progres semnificativ, există în continuare obstacole pentru consumatorii care doresc să cumpere de la comercianții cu amănuntul online aflați într-o altă țară a UE. De exemplu, 13% dintre respondenți au raportat că li s-a refuzat o plată, iar 10% au declarat că li s-a refuzat livrarea de produse în țara lor.


În ceea ce privește comercianții cu amănuntul, numai patru din zece - printre cei care efectuează vânzări online în prezent - au declarat că intenționează ca, în anul următor, să își vândă produsele atât la nivel național, cât și peste hotare. Aceștia au încă rețineri privind vânzarea online în alte țări, legate de: riscul mai ridicat de fraudă, diferențele dintre reglementările fiscale sau normele naționale din domeniul dreptului contractual, precum și diferențele dintre normele de protecție a consumatorilor.


Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană a formulat o propunere de norme moderne în materie de contracte digitale, menită să armonizeze normele contractuale pentru vânzarea online de bunuri și să promoveze accesul la conținut digital și la operațiunile de vânzare online în întreaga UE.


Trebuie arătat că, față de anul 2014, consumatorii sunt mai bine informați cu privire la drepturile lor. În medie, 13% dintre consumatori își cunosc pe deplin drepturile de bază (în creștere cu 3,6% față de anul 2014).


Condițiile pentru consumatori sunt, în general, mai bune în statele membre ale UE aflate în nord și vest decât în cele din est și sud.


De exemplu, 94,5 % dintre finlandezi depun o plângere atunci când se confruntă cu o problemă, în timp ce doar 55,6 % dintre bulgari fac acest lucru. Și expunerea la practici comerciale neloiale variază extrem de mult, 40,9 % dintre croați fiind expuși la acestea, față de 3,4 % dintre austrieci.


În prezent, Comisia Europeană lucrează la o propunere de actualizare a normelor de protecție a consumatorilor. Scopul este acela de a se asigura că fiecare consumator european își cunoaște drepturile și că aceste drepturi sunt aplicate în mod corect pe întreg teritoriul UE.


Nici comercianții cu amănuntul nu cunosc suficient drepturilor consumatorilor. Numai 53,5% dintre răspunsurile acestora la întrebările despre drepturile de bază ale consumatorilor au fost corecte. Nivelul de cunoștințe variază între țări. Doar 36,2% dintre comercianții cu amănuntul croați cunosc aceste drepturi, față de 62,3% dintre comercianții cu amănuntul din Germania.
Astăzi, consumatorii online au mai puține motive să depună o plângere, iar cei ce fac acest lucru sunt mai mulțumiți de modul în care le sunt tratate plângerile. Cu toate acestea, aproape o treime dintre consumatori au decis să nu depună o plângere, considerând că sumele în cauză erau prea mici (34,6%) sau că procedura ar fi durat prea mult (32,5%).


Din acest motiv, Comisia Europeană a îmbunătățit procedura cu privire la cererile cu valoare redusă (începând din data de 14 iulie 2017), consumatorii beneficiind în prezent de o procedură online accelerată pentru litigiile de până la 5.000 euro. De asemenea, Comisia încurajează soluționarea extrajudiciară a litigiilor prin platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), care facilitează accesul online la entitățile alternative de soluționare a litigiilor pentru tranzacțiile online.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Joi, 06 Iulie 2017
Stire din Economie : Pulsul economiei
Miercuri, 05 Iulie 2017
Stire din Economie : Comerțul face tot mai multe parale
Luni, 19 Iunie 2017
Stire din Economie : Pulsul economiei
Duminică, 18 Iunie 2017
Stire din Economie : Comerțul en-gros este pe val
Marţi, 06 Iunie 2017
Stire din Economie : Comerțul a prins aripi
Miercuri, 19 Aprilie 2017
Stire din Economie : Vânzările en-gros au crescut în 2017
Pagina a fost generata in 0.5346 secunde