Nu vă bateți joc de lupii de mare! Ajutați-i!

2043

Articole de la același autor

•Sindicatul Liber al Navigatorilor cere sprijinul instituțiilor statului

Viața și munca navigatorilor continuă să fie puternic afectate de pandemia Covid-19. Numărul marinarilor blocați la bordul navelor și obligați să muncească cu mult peste perioada de contract s-a diminuat de la circa 400.000, în vara anului 2020, la circa 200.000, în prezent. Tot atâția marinari sunt împiedicați să ajungă la bordul navelor și să își câștige existența.


Apelurile repetate ale secretarului general al Organizației Maritime Internaționale, Kitack Lim, ca navigatorii să fie desemnați „lucrători cheie” și să li se asigure accesul la vaccinurile anticovid sunt ignorate, în continuare, de multe state.



Ajutați navigatorii străini!


Pe data de 15 iulie 2021, Sindicatul Liber al Navigatorilor le-a transmis o scrisoare Guvernului României, Ministerului Sănătății, Ministerului Transporturilor și Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, prin care solicită ca navigatorii non-europeni care ajung în porturile românești să poată fi vaccinați. Un demers similar a fost întreprins de Asociația Națională a Agențiilor de Crewing.

„Avem multe cereri în acest sens din partea armatorilor, pentru ca marinarii să primească vaccinul Johnson & Johnson, pe care noi, românii, nu îl folosim. Armatorii se oferă să achite vaccinul și contravaloarea serviciilor medicale, iar SLN se oferă să-i ajute pe marinari să ajungă la centrele de vaccinare.



Nu trebuie uitat faptul că numeroși navigatori români s-au vaccinat, la rândul lor, în diferite porturi străine. La combaterea pandemiei în lume trebuie să contribuie toate țările. Responsabilitatea este globală”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.

Marinarii români, obligați să stea în carantină

Deși situația s-a îmbunătățit substanțial în cazul marinarilor români, comparativ cu anul 2020, mulți dintre ei continuă să se confrunte cu o serie de piedici. Pentru depășirea lor, ei apelează la sprijinul Sindicatului Liber al Navigatorilor – singura organizație din România care îi ajută pe lupii de mare.



„Am făcut demersuri la primul-ministru, la Ministerul Sănătății, secretarul de stat Raed Arafat și Ministerul Transporturilor pentru ridicarea restricțiilor impuse navigatorilor români care vin din zona roșie. Marinarii trebuie să fie tratați ca personal esențial, așa cum au cerut Organizația Maritimă Internațională și Organizația Internațională a Muncii, organisme din care face parte și România. În prezent, oricine vine dintr-o zonă roșie este carantinat în țara noastră, inclusiv navigatorii. Numai cei vaccinați pot intra în țară fără restricții. Autoritățile române nu țin cont de faptul că navigatorii, atunci când părăsesc navele, sunt testați. Altfel nu pot pleca de la bord și nici nu pot călători din porturile străine până în țară. Sunt navigatori care, între două voiaje, vin pentru o lună acasă, dar autoritățile române îi obligă să petreacă două săptămâni în carantină”, relatează Adrian Mihălcioiu.



Prelungirea valabilității carnetelor de marinar

Tot pe data de 15 iulie, Sindicatul Liber al Navigatorilor a reînnoit solicitarea adresată Ministerului Transporturilor de a prelungi valabilitatea carnetelor de marinar de la doi la cinci ani. În urmă cu câteva luni, Autoritatea Navală Română se arătase de acord cu cererea sindicatului, dar între timp și-a schimbat poziția.

Trebuie precizat că, încă din anul 2017, SLN și-a început demersurile privind prelungirea valabilității carnetului de marinar, solicitând totodată ca operațiunea să nu mai fie condiționată de vizita medicală.

„Carnetul de marinar nu mai este ceea ce era pe timpul regimului comunist, un document care îți dădea dreptul să ieși din țară. În prezent, el atestă profesia de navigator și funcția de la bord, neavând nicio legătură cu vizita medicală sau cu altceva”, a explicat Mihălcioiu.

Câți navigatori ar putea beneficia de prelungirea valabilității carnetului de marinar? În evidențele Autorității Navale Române erau înregistrați 45.108 navigatori cu documente valabile la data de 30 iulie 2019. În plus erau eliberate 39.500 de carnete de marinar, 3.567 de carnete de marinar pentru funcții auxiliare și 8.766 de carnete de serviciu.

Din total, 68,47%, respectiv 30.885 de navigatori sunt atestați pentru sectorul maritim, iar 31,53%, adică 14.223 de navigatori, pentru cel fluvial.



Marinarii susțin bugetul ANR

În cursul acestui an, după numeroase discuții, Autoritatea Navală Română i-a transmis sindicatului un punct de vedere pozitiv cu privire la această solicitare, punct de vedere care a fost înaintat și Ministerului Transporturilor. Dar între timp, ANR s-a răzgândit. De ce oare?

Am convingerea că motivul schimbării poziției nu poate fi decât unul financiar. Autoritatea Navală Română este o instituție ale cărei venituri provin în mare parte din buzunarul lupilor de mare. Aceștia sunt obligați să cotizeze la bugetul ei de-a lungul întregii lor cariere.




În intervalul de cinci ani dinaintea pandemiei (2015 – 2019), structurile din Constanța și Galați ale ANR au efectuat 67.200 de operațiuni de prelungire a valabilității carnetelor de marinar. Având în vedere că taxa pentru acordarea respectivei vize este de 24,63 lei (respectiv 5 euro), rezultă că ANR a încasat 336.000 euro pentru cele 67.200 de operațiuni. Dacă s-ar prelungi valabilitatea carnetelor de marinar la cinci ani, numărul operațiunilor s-ar reduce cu 60%, respectiv la 26.880, iar încasările s-ar diminua în aceeași măsură, până la 134.400 euro. ANR ar pierde la fiecare cinci ani câte 201.600 euro. Acum pricepeți de ce se opune solicitării SLN?



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.9414 secunde