Sindicatul Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța cere intervenția administrației locale

Nu mai putem respira! Stopați poluarea cu pleavă provocată de silozurile companiei United Shipping Agency!

4716

Articole de la același autor

Șantierul Naval Constanța trăiește un coșmar fără de sfârșit. De mai mulți ani este victima poluării cu pleavă de grâne provocată de vecinul său, operatorul portuar United Shipping Agency. În timpul operațiunilor de manipulare a grânelor, nori de praf și de pleavă se ridică în aer, pe care vântul de sud îi mână în șantierul naval. Poluarea aerului pune în pericol sănătatea lucrătorilor de pe platformele de montaj și din docuri, afectează lucrările de vopsire a navelor, fiind necesară refacerea lor.

Din această cauză compania înregistrează pierderi materiale, iar respectarea termenelor contractuale este pusă în pericol. 
Șantierul Naval Constanţa și-a atenționat vecinul în repetate rânduri să pună capăt poluării și, pentru că nu s-a întâmplat nimic, s-a văzut obligat să solicite ajutorul Agenției de Protecția Mediului Constanța, Gărzii de Mediu și Administrației Porturilor Maritime Constanța.



Amenzi fără efect

Intervenția autorităților de mediu n-a avut eficiența dorită, din moment ce poluarea continuă, după cum aveam să constat. Pe data de 7 ianuarie 2021, în timp ce mă aflam în Dana nr. 30 a SNC, vântul aducea valuri de pleavă de peste gard, de la silozurile companiei United Shipping Agency.

Drept urmare, m-am adresat Ministerului Mediului, Gărzii Naționale de Mediu și Comisariatul Județean Constanța al Gărzii Naționale de Mediu solicitându-le să îmi răspundă la următoarele întrebări:

- Ce măsuri a luat Garda Națională de Mediu pentru stoparea poluării cu pleavă provocate de silozurile de cereale ale companiei United Shipping Agency din portul Constanța pe parcursul mai multor ani?

- Dacă Garda Națională de Mediu a verificat eficiența măsurilor adoptate, respectiv, dacă silozurile de cereale ale companiei United Shipping Agency au încetat să mai polueze?

- Dacă măsurile luate până în prezent nu și-au atins scopul, ce măsuri va lua în continuare Garda Națională de Mediu?



În cele ce urmează, vă prezint, stimați cititori, răspunsul transmis de Comisariatului Județean Constanța al Gărzii Naționale de Mediu, sub semnătura comisarului șef Steluța Popescu:

„În anii 2018 – 2020, la Comisariatul Județean al Gărzii Naționale de Mediu s-au înregistrat trei sesizări referitoare la disconfortul creat de activitățile de încărcare – descărcare cereale desfășurate de societatea United Shipping Agency SRL. În această perioadă s-au realizat cinci controale pentru verificarea aspectelor sesizate și pentru verificarea îndeplinirii măsurilor impuse.


În urma controalelor s-au aplicat cinci sancțiuni contravenționale în valoare totală de 90.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind protecția atmosferei și ale OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului.

La verificările realizate în luna decembrie 2020 și din documentele prezentate s-a constatat că societatea a demarat instalarea unui sistem de aspirare a pulberilor generate de activitățile de manipulare a cerealelor, a achiziționat un aspirator industrial mobil pentru curățarea danelor și un tun de apă pentru limitarea dispersiei pulberilor în atmosferă; de asemenea au fost instalate plase de reținere a pulberilor în zona elevatoarelor și a magaziilor. În luna octombrie 2020, în timpul operațiunilor de încărcare cu cereale a unei nave, societatea a monitorizat emisiile din zona de operare și la limita amplasamentului (pulberi în suspensie și pulberi sedimentabile) nefiind înregistrate depășiri ale limitelor maxime admisibile.

La ultimul control, realizat în decembrie 2020, s-au stabilit măsuri de realizare a sistemelor proprii de supraveghere a instalațiilor și proceselor tehnologice, de monitorizare / automonitorizare a emisiilor poluante conform prevederilor OUG nr. 195/2005 art. 94, aliniatul (1) litera < j> și ale Legii nr. 104/2011 litera , precum și de completare a planului de prevenire și reducere a deșeurilor, a planului de acțiune pentru prevenirea, reducerea sau eliminarea riscurilor de poluări accidentale și a consecințelor acestora cu măsuri de prevenire a poluărilor cu pulberi generate de activitate. La expirarea termenelor stabilite se va verifica modul de îndeplinire a măsurilor impuse.”



Ne-am săturat!

Stimați cititori, faptul că terminalul de cereale continuă să polueze aerul atmosferic din Șantierul Naval Constanța demonstrează că măsurile luate de compania United Shipping Agency nu și-au atins scopul și că, în loc de improvizații, sunt necesare investiții adecvate pentru a pune capăt fenomenului.

Nemulțumit de modul în care Garda Națională de Mediu a gestionat, până în prezent, acest caz, Sindicatul Liber al Navaliștilor din Șantierul Naval Constanța a decis să solicite sprijinul Consiliului Județean Constanța, Consiliului Municipal Constanța și Primăriei Constanța, având în vedere că, potrivit Legii nr. 104/2011, cele trei instituții au atribuțiuni și responsabilități privind protecția atmosferei.

„Ne-am săturat să respirăm aer încărcat cu pleavă, ori de câte ori se manipulează cereale la United Shipping Agency. Sănătatea lucrătorilor din Șantierul Naval Constanța este pusă în pericol. Le vom solicita autorităților locale să intervină, conform legii. Poluarea trebuie să înceteze cât mai curând!”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Dede Perodin – președintele sindicatului.



Profit în dauna mediului?

Înființată în anul 1993, United Shipping Agency deține capacități de depozitare pentru cereale de circa 228.000 de tone. În anul 2014, Cătălin Trandafir și Mihai Felescu, foștii acționari, au vândut compania traderului olandez de cereale Nidera. La rândul ei, aceasta este deținută în proporție de 51% de COFCO, cel mai mare trader de cereale din China.

United Shipping Agency este o companie profitabilă. Potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice, profitul său brut a avut o evoluție ascendentă, triplându-se în ultimii patru ani. Astfel, în 2016 a fost de 4.387.501 lei, în 2017 – 4.502.497 lei, în 2018 – 10.588.994 lei, iar în 2019 – 12.898.780 lei.



Este foarte bine că eficiența economică a acestei companii este tot mai înaltă, dar acest lucru n-ar trebui să se întâmple sacrificând calitatea aerului și sănătatea lucrătorilor din Șantierul Naval Constanța. United Shipping Agency trebuie să dea dovadă de responsabilitate socială și să investească, rapid, în tehnologii eficiente, care să pună capăt poluării cu pleavă.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3801 secunde