Noul salariu minim din flota mondială este negociat la Geneva

4925

Articole de la același autor

Ochii marinarilor din întreaga lume sunt îndreptați spre sediul Organizației Internaționale a Muncii (OIM) din Geneva, unde în zilele de 26 și 27 aprilie 2021 a avut loc video-reuniunea Subcomitetului pentru Salariile Navigatorilor din cadrul Comisiei Maritime Mixte. Scopul întâlnirii a fost actualizarea salariului minim lunar de bază pentru navigatori, conform Convenției internaționale privind munca și viața pe mare MLC 2006.

Momentul este totodată unul aniversar. Iată, s-au împlinit 75 de ani de la stabilirea primului salariu minim lunar pentru navigatori, transportul maritim fiind singurul sector economic cu un salariu minim internațional. Nivelul acestuia este actualizat în mod regulat de către Comisia Maritimă Mixtă a OIM, înființată în anul 1920, din care fac parte reprezentanți ai armatorilor și ai navigatorilor.

Ultima reuniune a Subcomitetului pentru Salariile Navigatorilor a fost cea din 19 - 20 noiembrie 2018, de la Geneva, în care partenerii sociali au fost de acord să actualizeze salariul de bază minim pentru navigatori la 618 dolari, începând cu 1 iulie 2019, pentru ca apoi să crească la 625 dolari, de la 1 ianuarie 2020, și 641 dolari, de la 1 ianuarie 2021.

Trebuie precizat că salariul de bază minim lunar convenit la nivel internațional nu prejudiciază negocierile colective sau adoptarea unor niveluri superioare de salarizare. El are, totodată, rol de limită sub care nu pot coborî grilele de salarizare adoptate în diverse țări sau flote ale lumii.

România, printre furnizorii de echipaje

Salariul minim internațional joacă un rol important în competiția de pe piața transporturilor navale, în combaterea dumping-ului social. Pe de altă parte, majorarea lui induce creșteri la nivelul multor grile salariale.

La reuniunea de la Geneva sunt reprezentate 43 de țări, care, în anul 2019, dețineau împreună nave cu un tonaj brut de 1.339.518.909 tone, respectiv 95,8% din tonajul total al flotei mondiale, iar fiecare dintre ele avea o flotă de peste 2 milioane de tone. Totodată sunt reprezentate 28 de țări furnizoare de forță de muncă marinărească, care, în anul 2015, au asigurat, împreună, pe piață, 1.415.892 navigatori, dar nu mai puțin de 10.000 de navigatori fiecare dintre ele. Țara noastră figurează pe lista acestora cu un număr de 16.000 de navigatori.

„La Geneva, Sindicatul Liber al Navigatorilor din România este reprezentat de Federația Internațională a Transportatorilor (ITF). Împreună cu aceasta și celelalte organizații sindicale afiliate, am stabilit un punct de vedere comun”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România.

Viitorul salariu minim va fi stabilit în funcție de evoluția prețurilor de pe piețele lumii și de raportul de schimb dintre dolar și celelalte monede.

Demersuri pentru salariul minim european

Între timp, Comisia Europeană a început să lucreze, împreună cu partenerii sociali la proiectul viitorului salariu minim al navigatorilor comunitari. „Pe data de 15 aprilie 2021 a avut o primă întâlnire on-line, la care au luat parte organizațiile afiliate Federației Europene a Transportatorilor (ETF), printre care și Sindicatul Liber al Navigatorilor din România. Iar pe 16 aprilie s-a reunit, tot în spațiul virtual, Comisia Europeană de Dialog Social” – a precizat Adrian Mihălcioiu. Instituirea salariului minim european va fi o premieră pentru flota bătrânului continent. Rămâne de văzut cât de repede se va ajunge la un acord în această privință. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 4.9868 secunde