În atenția viitorilor europarlamentari

Navigatorii și docherii constănțeni vă cer: Stopați dumping-ul social din porturile europene!

Sâmbătă, 23 Martie 2019
1542
Soarele a răsărit de câteva ore și privește uimit la spectacolul din portul Constanța. Iată, din silozuri, grâul, porumbul și floarea soarelui se revarsă în hambarele navelor străine. Macaralele își fortifică "mușchii" ridicând laminate, role de tablă și coțade de cherestea, în timp ce munții de fier vechi se îmbarcă pe vrachierele trase la cheu, grăbiți fiind să ajungă mai repede în țări străine. 


Dar ce-i asta? Navele acostate în portul vechi privesc uimite cum o coloană de vehicule oprește în apropierea farului Carol I. Din mașini coboară 50 de protestatari echipați cu veste galbene și albastre, înarmați cu steaguri, pancarte și bannere. 
Misterul se destramă rapid. Sunt reprezentanții marinarilor români aflați pe mările și oceanele lumii și ai docherilor din portul Constanța. Organizatorii acțiunii sunt Inspectoratul ITF România, Sindicatul Liber al Navigatorilor și Federația Națională a Sindicatelor Portuare. Iată-i pe liderii lor: Adrian Mihălcioiu - șeful Inspectoratului ITF România și președinte al SLN, Costică Stici - vicepreședintele SLN, Aurel Stoica - secretarul general al SLN, Petre Costel - președintele de onoare al FNSP și Sorin Liță - secretarul general al FNSP. 
De la o oarecare distanță, un dispozitiv de jandarmi și polițiști vigilenți îi supraveghează pe protestatari. 
Deodată, liniștea dimineții e spartă de scandări: "Stop dumping-ului social!", "Unitate!", "ETF, ETF!". Protestatarii agită steagurile și țopăie în fața camerelor de filmat și fotografiat avide să surprindă realitatea. 


Românii vor protesta la Bruxelles 
"Suntem aici pentru a trage un semnal de alarmă înainte de alegerile europarlamentare – își începe Adrian Mihălcioiu discursul, în fața plutonului de ziariști. Noi, lucrătorii din transporturile europene, vrem să transmitem revendicările ce trebuie incluse pe agenda politicienilor din Parlamentul European. Cerem să se pună capăt dumping-ului social în porturile europene, să se plătească salarii egale pentru munca egală, să se asigure accesul femeilor în transporturi fără nicio discriminare! Cerem ca reglementările ce privesc navigația în apele Europei să fie obligatorii nu doar pentru europeni, ci și pentru cei care astăzi fac dumping social! Vrem un transport public de calitate în Europa! Pe 27 martie, la Bruxelles, vor avea loc un marș și un miting organizate de Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), la care vor participa și reprezentanții SLN, FNSP și din transportul public. Se estimează că vor fi între 15.000 și 20.000 de participanți. Vom spune cât se poate de răspicat ce vrem de la parlamentarii europeni și vom demonstra că suntem uniți. Vrem ca drepturile lucrătorilor din transportul european să fie respectate, vrem pensii corecte pe întreg teritoriul Uniunii Europene! Comunitatea europeană a făcut multe reglementări, dar a neglijat sectorul transporturilor. Europa deține 40% din capacitatea de transport a flotei mondiale, dar numai 15% din locurile de muncă sunt ocupate de lucrători europeni. Din cei 1,6 milioane de navigatori aflați pe mările și oceanele lumii, doar cu puțin peste 230.000 sunt europeni. Trebuie să luptăm pentru locurile noastre de muncă din shipping, trebuie pus capăt dumping-ului social! Trebuie eliminat dublul standard: unul înalt pentru navigatorii europeni și altul internațional, scăzut, pentru alte categorii de navigatori! Cerem să nu mai existe lucrători mai ieftini în apele Europei și să se aplice un standard european pentru toată lumea!". 


Guvernele îi ignoră pe transportatori 
La rândul său, Sorin Liță a declarat: "ETF luptă pentru locuri de muncă de calitate, decente pentru lucrătorii din transporturi, dar și pentru un serviciu de transport sigur, fiabil și accesibil! Sindicatele europene din domeniul transporturilor luptă împreună pentru încetarea abuzurilor concurențiale și a exploatării lucrătorilor. Dumping-ul social îi afectează pe lucrătorii din transporturi din întreaga Europă. Lucrătorii trimiși în alte țări sunt deseori plătiți mai puțin decât angajații locali, fiind nevoiți să presteze ore de muncă periculos de multe. Guvernele ignoră problema timpului de odihnă. Multe locuri de muncă sunt distruse de concurența neloială, pe baza costurilor, nicidecum a calității. În afacerile internaționale sunt preferate cele mai ieftine contracte, cu prețul privării lucrătorilor de acces la asistența medicală și securitate socială. Lucrătorilor li se impun contracte pe termen scurt și în condiții precare".


Atenție cui dați votul! 
Ascultând discursurile liderilor de sindicat, gândul mi-a zburat spre anii ’90. În acele vremuri, flota națională a României a fost victima dumping-ului comercial și social sistematic efectuat de navele arăbești sub standard. În ciuda protestelor sindicatelor, a solicitărilor companiilor de navigație Navrom, Petromin și Romline, autoritățile române n-au mișcat un deget pentru pune capăt concurenței neloiale, iar rezultatul s-a văzut. 20.000 de navigatori români și-au pierdut locurile de muncă, fiind nevoiți să muncească în flotele străine. 


XXX 
Stimați cititori, am consemnat toate acestea pentru ca, prin intermediul cotidianului "Cuget Liber", revendicările transportatorilor să ajungă la urechile politicienilor români care vor candida pentru un loc în Parlamentul European. Cei ce nu le vor include pe agenda lor politică nu merită votul dumneavoastră! 



Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.1429 secunde