Navele autonome devin realitate. Era computerizării totale a navigației bate la poarta istoriei

3010
Navele autonome devin realitate. Era computerizării totale a navigației bate la poarta istoriei - naveleautonomedevinrealitate2-1560887838.jpg

Articole de la același autor

Viitorul a apăsat pedala de accelerație în industria shipping-ului, iar digitalizarea i-a fixat direcția. Era computerizării totale a navigației pare grăbită să intre pe scena istoriei mai repede decât și-au imaginat promotorii noii revoluții tehnico-științifice a omenirii. 


În 2016, se estima că testele pentru primele nave cu echipaje reduse sau fără echipaje vor începe din anul 2022. Or, cu patru ani mai devreme, în decembrie 2018, a plecat într-un voiaj între Parainen și Nauvo (Finlanda) primul feribot complet autonom din istorie, nava fiind creația Rolls-Royce. Grupul britanic intenționează să lanseze pe mările lumii, până în 2025, mai multe nave autonome. 
Trei luni mai târziu, în martie 2019, în Marea Nordului, în largul coastei olandeze, au avut loc mai multe operațiuni autonome în cadrul "The Dutch Joint Industry Proiect: Autonomous Shipping". Scopul acestora a fost acela de a testa procesul decizional al unui sistem autonom de navigație în siguranță și de evitare a coliziunilor cu alte nave.


Între timp, constructorul naval norvegian VARD s-a apucat de construcția unui portcontainer electric și autonom de mică dimensiune destinat producătorului de îngrășăminte Yara. Lansarea este planificată la începutul anului 2020, iar operarea în regim autonom este prevăzută să aibă loc din 2022. 


La rândul ei, China a stabilit o zonă de testare de 225 de kilometri pătrați pentru navele autonome la care lucrează, iar mai multe companii din transportul maritim japonez au format un consorțiu care va construi, până în 2025, nave comerciale controlate de la distanță. 


Totuși - spun specialiștii - utilizarea pe scară largă a navelor autonome în largul mărilor este puțin probabil să se întâmple prea curând, experimentele actuale fiind limitate la vasele mici destinate navigației costiere. 


Proiectul european AUTOSHIP 
Pentru Uniunea Europeană, proiectul navelor autonome, AUTOSHIP, nu este doar o provocare, ci și prilejul de a relansa competiția din industria navală. În prezent, aceasta este dominată de șantierele chineze și sud-coreene, care produc cu costuri mai reduse și primesc subvenții de la stat. 


Proiectul AUTOSHIP ar urma să se sprijine pe doi mari producători industriali ai UE și lideri în domeniul tehnologic - Rolls Royce și Kongsberg. Viitorul cluster european ar trebui să genereze o piață de miliarde din euro în următorul deceniu și locuri de muncă de înaltă calificare. 


În cadrul proiectului, se vor construi și opera două nave autonome și infrastructura necesară pentru controlul și exploatarea de la țărm. Testarea ar urma să aibă loc în timpul a două campanii pilot demonstrative, pe coridorul Baltic, până la un mare port al UE.


Demonstrația ar trebui să grăbească nașterea generației de nave autonome care vor servi pe distanțe scurte și pe căile navigabile interioare. Pachetul tehnologic va include navigarea complet autonomă, autodiagnosticarea, prognoza și planificarea operațiunilor, precum și tehnologia de comunicare care permite un nivel proeminent de securitate cibernetică și integrarea navelor în infrastructura e-modernizată. În paralel, se vor dezvolta instrumente și metode digitale de proiectare, simulare și analiză a costurilor pentru întreaga comunitate de nave autonome. 


De ce vor nave fără echipaje 
Ce motive are industria shipping-ului să susțină proiectul navelor autonome? În primul rând - spun armatorii - navele fără echipaje vor face să dispară principala cauză a accidentelor pe mare: eroarea umană. Pe de altă parte, companiile de navigație nu se vor mai confrunta cu problema lipsei de echipaje calificate pentru a opera echipamente de bord din ce în ce mai sofisticate. 


Spre deosebire de oameni, care stau la bord timp de 24 de ore, dar lucrează, în mod normal, 8 - 10 ore, echipamentele navelor autonome "muncesc" fără pauze, fără să aibă nevoie de timp de odihnă și concedii. 
Unde mai pui că se vor economisi mulți, foarte mulți bani. Vor fi eliminate nu doar costurile cu salariile, ci și toate celelalte cheltuieli cu echipajele: taxele cerute de agenții portuari, cheltuielile cu transportul navigatorilor de acasă la navă și înapoi, cele cu vizitele medicale, cu pregătirea profesională, cu echipamentul de lucru și protecție, cu hrana, apa de băut și igiena personală și câte și mai câte. 


Pe de altă parte, construcția navelor va fi mai simplă și mai rapidă. Un vas fără echipaj nu are nevoie de cabine, toalete, bucătărie, zone de depozitare a alimentelor și a lenjeriei, instalații de climatizare a cabinelor, tancuri de apă potabilă și menajeră. 
Echipajele de la bord vor fi înlocuite de echipe de pe uscat, care vor dirija de la distanță mai multe vase. Astfel, forța de muncă din shipping va fi mai eficient utilizată. 


Să nu facem din nava autonomă un idol! 
Optimismul celor ce susțin proiectul navelor autonome nu este împărtășit de toată lumea. 
"Ferry-boat-urile pot părea bune pentru automatizare, dar eu nu mă pot gândi la un loc mai rău. Dacă luați echipajul de pe un ferry-boat, introduceți riscuri - afirmă căpitanul Andrew Kinsey, consultantul senior pentru riscuri maritime al unei mari companii din domeniul asigurărilor internaționale. Inovații precum navele autonome și navele portcontainere ultra-mari urmăresc eficiența și nu duc automat la îmbunătățiri privind siguranța transportului maritim. Atâta timp cât sunt conduse de… contabilitate, navele autonome nu vor duce la pierderi zero". 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2955 secunde