"Mulți dintre lucrătorii portuari nu mai au viață personală, viață de familie!"

448
1

Articole de la același autor

Interviu cu Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale "Trans Conex"


Ultimul barometru social realizat de INSCOP Research în aprilie 2016 arată că doar 20,3% din populație mai are încredere în sidicate. Pentru a afla cum s-a ajuns la un nivel atât de scăzut al credibilității acestora, i-am adresat lui Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale "Trans Conex", următoarele întrebări:


- Domnule Stanciu, mișcarea sindicală din România a intrat într-o vacanță prelungită?
- Mă voi rezuma să vorbesc despre nou înființata Federație Sindicală "Trans Conex", care activează la nivelul portului Constanța. Noi ne străduim, cu resursele de care dispunem, să dăm consistență și vigoare sindicalismului portuar. Sun-tem afiliați la Cartel Alfa. Într-adevăr, situația pentru confederația noastră nu este prielnică. Prin schimbările legislative operate pe timpul Guvernului Boc, mișcarea sindicală a pierdut o serie de pârghii, prin desființarea negocierilor colective la nivel național și de ramură. În ciuda acestor lovituri, sindicalismul românesc a rezistat. 


- Mai sunt necesare sindicatele?
- Lucrătorii din zilele noastre au nevoie de sindicate mai mult decât au avut-o vreodată. Modificările aduse Codului Muncii și Legii dialogului social au afectat grav raporturile de muncă, nivelul de salarizare, condiția socială a lucrătorilor. Peste două milioane de lucrători din România sunt plătiți cu salariul minim pe economie. Este un nivel de salarizare descalificant, întrucât cei mai mulți dintre ei sunt calificați. Cine să lupte pentru creșterea nivelului de salarizare al acestora, dacă nu sindicatele? 


- România se confruntă cu o migrație externă masivă a forței de muncă. Pot sindicatele să stăvilească acest fenomen?
- Plecarea lucrătorilor la muncă în străinătate este generată de decalajul foarte mare dintre salariile din țară și cele de-aiurea. Eu sunt foarte nemulțumit de acest aspect. Am avut ocazia, anul acesta, să intrăm în negocieri colective la mai multe companii portuare. Unele dintre ele își respectă forța de muncă și o plătesc decent. Dacă ne referim, în schimb, la condițiile de muncă și la programul de lucru, singurul termen potrivit este: de-zastru. Dacă în următorii ani nu se va acționa, nu vom mai avea muncitori în port din cauza bolilor. 


- Cum așa? După câte știu, privații din portul Constanța au făcut inves-tiții în tehnogii moderne. Munca cu cârca de pe timpul întreprinderilor de stat a fost înlocuită cu munca meca-nizată, cu paletizarea, containerizarea.
- Într-adevăr, locul muncii fizice a fost luat, în mare măsură, de munca mecanizată, dar eu mă refer la factorii de mediu și la poluarea de la locul de muncă. Acestea sunt mai grave decât munca fizică. În hambarele navelor se lucrează la minus 20 de grade sau plus 50 de grade. Pe cheu, temperaturile sunt apropiate. Mergeți în silozuri, în magazii să vedeți iadul de pe pământ. Aerul e încărcat cu praf, cu pulberi de la diferite mărfuri. Nici soldatul american nu poate munci 12 ore cu masca pe figură. Culmea, comisia care a venit de la Ministerul Muncii, în urma acțiunilor noastre de protest, a spus că nu a găsit nimic. În porturile moderne din Occident, muncitorul portuar nu vine în contact cu mărfurile pulverulente pentru că cele mai multe dintre acestea sunt trans-portate containerizat.


- Din cele relatate până acum rezultă că organizația dumneavoastră are două obiective majore: creșterea salariului pe măsura complexității muncii depuse și îmbunătățirea condițiilor de muncă. Cel din urmă, nu este oare un obiectiv comun al sindicatelor și patronatelor? Oare patronii n-au nevoie de lucrători sănătoși, care să nu stea mai mult în concedii medicale decât la muncă?
- Sunt patroni din portul Constanța care se îngrijesc de angajații lor și investesc în îmbunătățirea condițiilor de muncă. Dar mare parte dintre ei nu sunt preocupați de factorul uman și chiar sunt deranjați de insistența sindicatelor care cer condiții de lucru mai bune. Dacă au deranjat mai mult decât trebuie, sindicatele incomode sunt distruse, iar în locul lor apar "sindicatele galbene", care n-au nicio legătură cu angajații. 


Opinia mea este că mișcarea sindicală trebuie reformată. Trebuie găsite forme noi de organizare, mai eficiente. Conducerile sindicatelor trebuie externalizate. Liderii lor nu trebuie să mai fie angajații companiei și dependenți de patroni. Trebuie să fie angajații sindicatelor. Dacă vor fi plătiți din cotizații, vor răspunde doar în fața mem-brilor de sindicat.


- Câte contracte colective de muncă ați negociat și cu ce rezultate?
- În acest an, după obținerea repre-zentativității, am fost implicați în șapte negocieri. Două le-am încheiat, iar al treilea este aproape de final. Nu sunt rezultate spectaculoase și sunt nemulțumit. Dar atât au putut să obțină sindicatele din între-prinderile respective. Am avut parte de experiențe dure. Am constatat că sistemul, instituțiile statului nu sunt de partea legii, ci a multinaționalelor. 


Le-au făcut jocurile pentru a ne îm-piedica să trecem la o altă etapă a conflictului de muncă, care ne-ar fi permis să obținem rezultate mai bune. Negocierile ne-au arătat că cea mai gravă problemă cu care se confruntă lucrătorii portuari este nerespectarea demnității umane. Mulți dintre ei au ajuns să nu mai aibă viață de familie, viață personală din cauza programului de lucru. 


La nivelul portului se depășește cu mult programul de muncă lunar stabilit prin lege. Oamenii se îmbolnăvesc de stres, de inimă din cauza suprasolicitării și al condițiilor de muncă. După lunile de muncă prelungită, care îi duc la epuizare fizică și îmbolnăvire, degeaba li se mai dau zile libere. 


Comentează știrea

Allison Howarts
12 ianuarie 2018
Dragoste

Buna ziua, sunt aici pentru a raspândi aceasta veste buna întregii lumi cu privire la modul în care am primit so?ul meu înapoi. Eram nebun când so?ul meu mi-a lasat o alta femeie luna trecuta. Dar când ma întâlnesc cu un prieten care ma introduce în profetul Okona, un mare mesager la oracolul pe care îl sluje?te, mi-am povestit problema profetului Okona despre cum ma lasat so?ul meu. El mi-a spus doar ca am ajuns la locul potrivit ca voi fi dorin?a mea de inima fara nici un efect secundar. Mi-a spus ce trebuie sa fac, dupa ce a fost facut, în urmatoarele doua zile, so?ul meu a sunat ma la telefon ?i îmi pare rau ca m-ai trait înainte. Sunt atât de fericita ?i cople?ita ca trebuie sa le spun întregii lumi cum mi-a ajutat profetul Okona sa-mi dau dorin?a inimii. Daca ave?i nevoie de orice fel de ajutor, contacta?i Profetul Okona la urmatoarea adresa de e-mail: [email protected] De asemenea, a distribuit atâtea vraji ca, (1) Daca dori?i ex-spate. (2) nu ai nevoie de un divor? în casnicia ta. (3) Vrei sa fii promovat în biroul tau. (4) Vrei sa vindeci bolile mortale (5) Daca vre?i un copil. (6) Vrei sa fii bogat. (7) Vrei sa î?i ceri so?ul ?i so?ia sa fie a ta pentru totdeauna. (8) Daca ave?i nevoie de asisten?a financiara. (9) vrei o so?ie / so? [email protected]

Pagina a fost generata in 0.4181 secunde