€ 4.734
£ 5.2448
$ 4.2129

Mai multe ştiri online:

Ministerul Finanțelor propune scumpirea carbuanților și vieții de zi cu zi

Ştire online publicată Miercuri, 09 August 2017. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Cea mai mare amenințare pentru Guvernul Tudose nu este nici să se facă de râs renunțând la măsurile anunțate cu o zi înainte, nici biciul cu care îl mână din spate șeful PSD, Liviu Dragnea, nici pierderea de popularitate, ci criza bugetară.

v v v

După primele cinci luni din 2017, deficitul bugetului general consolidat a ajuns la 2,152 miliarde de lei, pentru ca după numai o lună să se tripleze. La sfârșitul primului semestru al anului, deficitul a sărit la 6,3 miliarde de lei.

Dacă se păstrează acest ritm alert, gaura bugetară va fi atât de largă până la sfârșitul anului, încât salariile bugetarilor și pensiile nu vor mai putea fi achitate. Țara ar intra într-o criză socială fără precedent.

Așa ceva nu s-a întâmplat nici în anii Ž90, când guvernele de stânga și de dreapta dădeau lovituri dure economiei, falimentând ramuri întregi, nu s-a văzut nici pe timpul crizei economice din 2009 - 2013.

O criză socială ar fi catastrofală pentru țară, dar și pentru coaliția PSD - ALDE. Ar demonstra că nici măcar pe timp de creștere economică nu e capabilă să guverneze.

Din aceste motive, este de înțeles, până la o limită, disperarea Ministerului Finanțelor Publice de a veni cu soluții de austeritate, de strângere a șurubului. Problema este că măsurile nu vizează instituțiile statului, reducerea cheltuielilor bugetare, ci creșterea poverii fiscale a populației și agenților economici.

Mediul de afaceri și presa au criticat dur și cu argumente solide propunerea de introducere a impozitului pe gospodăriile populației, cea privind transferul CAS și CASS în sarcina salariaților, decizia privind majorarea CAS și CASS pentru contractele part-time și ideea plății defalcate a TVA.

În loc să vină cu propuneri de reducere a birocrației, de desființare a structurilor intituționale care parazitează bugetul statului, de eliminare a cheltuielilor inutile, Finanțele Publice vin cu proiecte de măsuri care afectează mediul de afaceri și populația.

Pe data de 7 august 2017, a fost pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță pentru modificarea Codului fiscal, care propune mai multe măsuri menite să aducă mai muți bani la buget.

În privința accizelor pentru benzină și motorină, inițiatorii proiectului susțin că nivelul actual este foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene. În 2017, încasările din accizele aferente benzinei și motorinei au scăzut, deși consumul a crescut, de vină fiind reducerea TVA de la 20% la 19% și a accizelor, de la 1 ianuarie 2017 (pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1.000 litri la 1.518,04 lei/1000 litri; pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1.000 litri la 1.656,36 lei/1000 litri). Ministerul Finanțelor Publice propune revenirea la nivelul accizelor practicat în anul 2016:

- la benzina cu plumb - 2.327,27 lei/1.000 litri;

- la benzina fără plumb - 2.035,40 lei/1.000 litri;

- la motorină - 1.897,08 lei/1.000 litri.

Cu alte cuvinte, acciza va crește cu 22,88%, respectiv 379,04 lei/1.000 litri, în cazul benzinei fără plumb, și cu 24,97%, respectiv 379,04 lei/1.000 litri, la motorină.

v v v

Măsura va avea efecte în lanț. Majorarea accizei se va reflecta în prețurile carburanților, care vor crește cel puțin în aceeași măsură. Drept urmare, economia va reacționa, ridicând prețurile produselor și serviciilor. Într-un cuvânt, va crește inflația. Populația va fi afectată direct, întrucât va cumpăra carburanții mai scumpi, și indirect, prin creșterea tuturor prețurilor. Cheltuielile din bugetele de familie vor fi restructurate. Consumul unor categorii de bunuri se servicii se va diminua.

Efectele perverse nu vor întârzia să apară. Creșterea prețurilor produselor românești va duce la scăderea competitivității lor pe piața internă și externă, fapt ce va afecta creșterea economică și veniturile bugetare.

Evident, agenții economici vor lua măsuri de raționalizare a transporturilor, de economisire a carburanților, astfel că se va ajunge la o nouă reducere a consumului de benzină și motorină, deci a veniturilor colectate din accize.

Nu trebuie uitat faptul că, sub presiunea transportatorilor auto, s-a renunțat la supraaciza și la acciza majorată, introduse de Guvernul Ponta. Pe viitor, operatorii din transportul auto internațional vor prefera să-și alimenteze autovehiculele peste graniță, în țările în care carburanții sunt mai ieftini. Pentru bugetul de stat, va fi o lovitură cumplită.

v v v

Ieri, Banca Națională a României a revizuit în creștere prognozele de inflație. Pentru decembrie 2017 se prevede o inflație de 1,9%, pentru decembrie 2018, de 3,2%, iar pentru iunie 2019, de 3,5%. Presiunile inflaționiste vin din politica fiscală, cât și din prețurile administrate, în special la energie, susține conducerea BNR.

Referindu-se la intenția Ministerului Finanțelor Publice de a majora acciza la carburanți, guvernatorul Mugur Isărescu a declarat: „Ne va afecta, va împinge inflația în sus. N-am introdus-o în calculul prognozei, pentru că, deocamdată, este doar o discuție.”

Foarte curând, Isărescu va fi nevoit să-și revizuiască prognozele, iar populația să strângă cureaua. 

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 11.025 secunde