SNC - 120 ani de existență (II)

Mineralierul de 55.000 tdw "Tomis" - prima navă de mare tonaj construită în România

3705
1

Articole de la același autor

Rândurile de față sunt prilejuite de momentul aniversării a 120 de ani de existență și 10 ani de la privatizarea Șantierului Naval Constanța. În această lungă perioadă de timp, compania a construit și livrat 450 de nave, cu o capacitate totală de 4.866.143 tdw, din care 82 de nave, totalizând 1.984.263 tdw, pentru piața externă. La acestea se adaugă un volum uriaș de lucrări de reparații executate la peste 5.000 de nave.


Până în 1950, Șantierul Naval Constanța realizase exclusiv lucrări de reparații. După acel an, începe o intensă activitate de construcții navale. Au fost livrate ambarcațiuni mici: 57 de pontoane dormitor, două remorchere de 160 CP, 82 șalupe KD-35, ZK 572-574 și UTOS 45, proiectate în șantier. În 1960, a fost lansată la apă șalupa de cercetări maritime "Emil Racoviță", proiectată, de asemenea, de specialiștii șantierului.

Începând cu anul 1965, SNC intră într-o nouă etapă de extindere și modernizare. Se trece la un nou proiect de extindere a suprafeței amenajate (care se dublează), se construiește o nouă hală de construcții metalice și mecanice, se realizează noi dotări cu mașini și utilaje, se construiesc noi cheiuri de armare și bazine.

La 3 martie 1967, se dă în folosință cel de-al doilea doc plutitor, de 15.000 tf, adus din Republica Federală a Germaniei. Noile dotări au permis creșterea volumului de lucrări și trecerea la primele construcții de nave maritime.

Începând din 1965, de pe docurile șantierului au fost lansate la apă: 4 șalande de 200 mc, 34 pontoane dormitor, 9 pontoane de acostare, 24 complete de șlepuri pentru navigația pe Nil, vândute unor firme din Egipt, derocatoare de 300 mc, 101 șalupe remorcher de 650 CP.

În 1969, la 20 august, a primit botezul mării primul cargou construit în SNC. Cu un deplasament de 1.920 tdw, lungimea de 79,75 m, lățimea de 11,9 m și un motor principal de 1.560 CP, care dezvolta o viteză de 12 noduri, car-goul făcea parte dintr-o serie de 15 nave construite până în 1974, din care 11 au fost livrate în URSS și 4 la "Navrom" Constanța.

În 1970, ponderea construcțiilor navale a devenit, pentru prima oară în istoria șantierului, preponderentă, ajungând la 43,8% din volumul producției totale. Lucrările de reparații nave reprezentau doar 39,2%. Cifra de afaceri din acel an era mai mare de 6,41 ori decât cea din 1950 și de 3,36 ori față de cea din 1960. Numărul salariaților se ridica la 2.214 persoane.

Relansarea economiei mondia-le, la începutul anilor 1970, a dus la creșterea schimburilor economice internaționale ale României. Pe această bază s-a născut cerința dublării capacității de transport a flotei maritime. Drept urmare, s-a trecut la realizarea unor ample lucrări de extindere și modernizare a șantierului în vederea construcției navelor maritime de mare tonaj.

În februarie 1972, s-au turnat primele betoane la cele două docuri uscate. În paralel cu investițiile, la 13 mai 1973 a început debitarea primelor table la mineralierul de 55.000 tdw nr. 1 "Tomis".

Data de 29 aprilie 1975, este momentul istoric al lansării la apă a mineralierului de 55.000 tdw, prima navă de mare tonaj construită în România și livrată firmei "Navrom" Constanța la 30 iunie 1975. Cu acea performanță, SNC își făcea intrarea în familia marilor șantiere navale din lume. În 1976, el realiza 46,6% din tonajul navelor maritime construite în România în acel an, devenind astfel cel mai important șantier naval din țară.

În 1976, au fost livrate alte trei mineraliere de 55.000 tdw, navele "Bocșa", "Bicaz" și "Bârlad", iar la 27 mai 1977 a fost lansat la apă primul petrolier de 150.000 tdw, "Independența".

În etapa următoare, cu sprijinul ICEPRONAV Galați, construcția de nave s-a diversificat, realizându-se: mineraliere de 55.000 - 172.000 tdw, petroliere de 85.000 - 150.000 tdw, ferry-boat-uri de 12.000 tdw, docuri plutitoare de 10.000 - 20.000 tf, barje de 3.000 tdw, derocatoare, instalații de transfer țiței și ancorare pentru platformele maritime.

SNC a avut un rol istoric covârșitor în reconstrucția flotei românești, fiind principalul furnizor de nave maritime și asigurând cele mai importante servicii de reparații. Anul 1980 a reprezentat momentul recunoașterii SNC pe piața internațională. Atunci au fost livrate primele trei nave de mare tonaj la export.

(va urma)


Comentează știrea

stefan
2 octombrie 2012
SNC

si acum daca l-au cumparat hotii,normal,nu se mai face nimic,pt ca au alte interese.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3355 secunde