Midia salvează onoarea porturilor românești

717
Midia salvează onoarea porturilor românești - buoy2-1321389702.jpg

Criza economică a afectat în mod diferit porturile din bazinul Mării Negre. În primele zece luni ale acestui an, comparativ cu același interval din 2010, au înregistrat creșteri porturile petroliere și cele prin care se exportă materii prime. Celelalte sunt pe minus.

Nu stăm cel mai rău
Novorossiysk, cel mai mare port rusesc de la Marea Neagră, a derulat 129.712.000 tone de mărfuri, în creștere cu 0,7%. Deși Rusia este unul dintre marii exportatori de grâne ai lumii, cantitatea de cereale manipulată în acest port a fost de numai 3.997.000 tone. Traficul de containere a făcut un salt de 31,2%, ajungând la 490.000 TEU.
Principalele porturi ucrainene au înregistrat următoarele rezultate:
- Illichivsk -10.099.000 tone manipulate, în scădere cu 11,8%;
- Odessa - 21.123.000 tone, în scădere cu peste 3%;
- Yuzhny - 19.880.000 tone, în creștere cu 28,65%.
Per ansamblu, porturile maritime românești, Constanța, Midia și Mangalia, au pierdut 1,58% din trafic. Împreună au derulat 38.380.504 tone de mărfuri, față de 38.995.627 tone, în același interval din 2010. În lunile septembrie și octombrie, grație recoltei de cereale bune din acest an, situația traficului s-a redresat substanțial și sunt șanse mari să fie egalat rezultatul din 2010.

Constanța - declin de peste 3%
În portul Constanța, fluxurile de mărfuri au fost cu 3,33% mai mici. Cantitatea operată a coborât la 33.806.136 tone, față de 34.969.324 tone în 2010. Iată cum arată radiografia traficului, pe grupe de mărfuri (în paranteză sunt datele pentru 2010):
a. în creștere -
- articole diverse - 5.510.874 tone (4.920.810 tone);
- cărbune - 2.941.833 tone (2.480.690 tone);
- produse metalice - 1.795.201 tone (1.089.451 tone);
- îngrășăminte - 1.680.213 tone (1.517.879 tone);
- produse chimice - 1.483.346 tone (1.381.288 tone);
- produse alimentare - 440.034 tone (302.012 tone);
- minerale brute sau prelucrate - 182.811 tone (175.971 tone);
- echipamente, mașini - 246.107 tone (196.022 tone);
- ciment - 145.339 tone (143.807 tone);
b. în scădere -
- cereale - 7.463.756 tone (9.378.060 tone);
- minereuri de fier și fier vechi - 3.850.060 tone (4.149.702 tone);
- minereuri și deșeuri neferoase - 1.994.453 tone (2.165.316 tone);
- petrol brut - 1.782.880 tone (2.284.957 tone);
- produse petroliere - 1.825.765 tone (2.142.270 tone);
- semințe uleioase - 1.554.991 tone (1.601.067 tone);
- lemn, plută - 783.434 tone (821.039 tone);
- piele, textile, confecții - 53.537 tone (64.681 tone);
- cartofi, legume, fructe proas-pete - 32.468 tone (65.083 tone);
- sticlă, sticlărie, produse cera-mice - 31.085 tone (66.281 tone);
- articole fabricate din metal - 1.558 tone (18.835 tone).
Traficul de containere a crescut cu 11,87%, în tone, respectiv 20,25%, în TEU. De la 4.924.773 tone și 462.958 TEU, în intervalul de referință din 2010, a urcat la 5.509.632 tone și 556.731 TEU, în 2011.

Cheia succesului
Portul petrolier Midia își exploatează, cu succes, potențialul de creștere. În primele zece luni ale anului a manipulat 4.365.004 tone de mărfuri, față de 3.792.231 tone în anul precedent, în creștere cu 15,1%. Pe categorii de mărfuri, situația este următoarea:
- petrol brut - 2.931.956 tone (2.420.743 tone);
- produse petroliere - 1.182.733 tone (1.145.898 tone);
- produse chimice - 81.482 tone (46.588 tone);
- ciment - 79.563 tone (19.156 tone);
- fier vechi - 33.114 tone (115.270 tone);
- animale vii - 19.834 tone (24.692 tone);
- îngrășăminte - 16.997 tone (0 tone);
- echipamente, mașini - 14.223 tone (16.957 tone);
- minerale brute sau prelucrate - 3.050 tone (2.200 tone);
- produse metalice - 2.052 tone (355 tone).
Activitatea portului Mangalia a continuat să se deprecieze. În primele zece luni, au fost derulate 200.200 tone de mărfuri, față de 234.072 tone, în 2010, în scădere cu 14,47%.
Au fost manipulate următoarele cantități:
- produse metalice - 83.417 tone (100.224 tone);
- ciment - 61.385 tone (85.777 tone);
- produce chimice - 42.268 tone (38.177 tone);
- echipamente, mașini - 11.629 tone (7.392 tone);
- minerale brute sau prelucrate - 1.501 tone (2.502 tone).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.343 secunde